Iulian Cazacut (Doly-Com): "Totul merge prost, extrem de prost"

Iulian Cazacut (Doly-Com): "Totul merge prost, extrem de prost"

   moneyexpres.ro

Cât de mult poate scădea un business strict legat de consum în numai doi ani? Enorm, dacă este să privim cazul Doly‑Com, o companie din Botoșani care parcă prinsese aripi în prima parte a anilor 2000. Însă criza a lovit‑o necruțător, iar rezultatele vorbesc de la sine: de la o cifră de afaceri de 44 de milioane de euro în 2008 – anul de vârf al companiei botoșănene –, în acest an acționarul principal al Doly‑Com, Iulian Căzăcuț (40 de ani), spune că abia dacă va ajunge la vânzări de 20 de milioane de euro.

O PIAȚĂ, MULTE PROBLEME

"Totul merge prost, extrem de prost", spune Căzăcuț, în primul interviu pe care‑l acordă în dubla calitate de antreprenor și unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din nord‑estul țării. "Anul acesta probabil că scăderea pieței va fi undeva la 20%", detaliază acesta.

Căzăcuț vorbește despre piața în care a intrat "accidental" în 1997 – comercializarea cărnii și a preparatelor din carne –, o piață lovită din mai multe direcții în acești ani, după cum susține președintele patronatului din industria alimentară Romalimenta, Sorin Minea. Și el antreprenor – deține producătorul de mezeluri Angst –, Sorin Minea spune că piața (estimată în 2007 la circa două miliarde de euro) a suferit în 2008 și 2009 șoc după șoc: scăderea consumului, reorientarea consumatorilor către produse ieftine (cu valoare adăugată mică), creșterea explozivă a pieței negre și nu în ultimul rând creșterea fiscalității.

Un tablou deja cunoscut, care în cazul de față a dus la înjumătățirea cifrei de afaceri a companiei botoșănene.

Iar exemplele pot continua. Principalul concurent al Doly‑Com, Integra Import Export Chitila, a scăzut de la 23 de milioane de euro în 2007 la 12,2 în 2009.

CUŢIT BUN

Relativ vechi în piață, businessul înființat de Iulian Căzăcuț s‑a dezvoltat într‑o primă fază regional, în Botoșani și județele învecinate. Doly‑Com avea un abator în comuna Roma (județul Botoșani), iar modelul de business era următorul: o echipă achiziționa animale (în special vite) de la producători independenți, apoi le tranșa, iar altă echipă se ocupa de distribuția cărnii. Fără ferme proprii de creștere a animalelor, doar achiziție, tranșare și vânzare. Modelul a fost păstrat până astăzi, pentru că, spune Iulian Căzăcuț, "este mult mai eficient să faci bine o singură activitate decât mediocru mai multe". În 2001 avea să vină și prima confirmare că această structură de business este eficientă: după modernizarea abatorului din Roma, Doly‑Com obține un contract de furnizare de carne proaspătă pentru Metro Cash&Carry România. Un pas extrem de important pentru companie, care astfel și‑a extins dezvoltarea la nivel național. În anii următori, toate magazinele Metro deschise în țară vindeau carnea distribuită de Doly‑Com. Apoi au urmat Carrefour România și Kaufland. În paralel a început distribuția de carne de porc (în special din import) și oaie (achiziționa animale tot de la producători individuali). Businessul explodase și Iulian Căzăcuț a decis să treacă mai departe, într‑o încercare de a crește valoarea adăugată a produselor sale. În 2008 a cumpărat de la McDonald’s România fabrica din Tunari (județul Ilfov) pentru a lansa o gamă de semipreparate din carne. Astfel a apărut brandul "Kravys", sub care sunt comercializați cârnați proaspeți, mici, carne tocată etc.

CE URMEAZĂ. În ceea ce privește viitorul apropiat, acesta nu sună deloc bine. Cel puțin așa crede Iulian Căzăcuț: "Acum nu văd vreun motiv pentru care în 2011 va fi mai bine decât în acest an". El crede că vânzările vor continua să scadă – după ce anul acesta estimează că piața se va contracta cu 20% față de anul precedent, în contextul reducerii salariilor personalului bugetar și al creșterii TVA.


Dar acest proiect – exportul cărnii și al preparatelor din carne – este abia la început. Depinde de abilitatea lui Iulian Căzăcuț dacă va reuși să se impună și la export așa cum reușea să pună mâna, la începutul anilor 2000, pe cel mai râvnit contract de către furnizorii de carne, cel cu Metro. Și poate că atunci tânărul antreprenor din Botoșani va vorbi și de creșteri, nu doar de scăderi spectaculoase.


(Continuarea materialului in moneyexpress.money.ro)

 
 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Au rămas fără acoperiș deasupra capului: Două case vecine au luat foc, o femeie a ajuns la spital! (Foto)

astăzi, 15:45

S-a întâmplat în această dimineață, în municipiul Dorohoi. Locuințele celor două femei sunt lipite una de cealaltă, iar flăcările au fost observate târziu, de una...

Colegiul Medicilor: În ţară sunt activi 304 chirurgi pediatri, care este situația la Botoșani!

astăzi, 14:40

Numărul total al chirurgilor pediatri cu status activ este 304, a transmis Colegiul Medicilor, după o solicitare făcută în contextul cazului adolescentului de 16 ani care a murit la Spitalul...

Ciprian Manolache: „PSD e singurul partid care are programe pentru pregătirea forței de muncă înalt calificată pentru industriile competitive”

astăzi, 14:02

Ciprian Manolache, inspector scolar general adjunct și profesor de limba și literatura română la Liceul Pedagogic "Nicolae Iorga" din Botoșani, candidat PSD pentru Camera Deputați...