Anul trecut au fost aduse in tara 300.000 de masini second-hand din import, iar numarul ar putea creste puternic in acest an cand timbrul de mediu nu mai exista, avertizeaza reprezentantii Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania. Propunerea APIA este ca timbrul de mediu sa fie inlocuit de o taxa de achizitie si de un impozit auto modificat, ambele pe ideea de a incuraja masinile noi. Asociatia spune ca nu e nicio problema daca programul Rabla nu s-ar mai tine, fiindca masinile tot se vand.
Timbrul de mediu
Anul trecut s-au vandut 115.000 autoturisme noi in tara, arata datele APIA, si au fost aduse din import 300.000 de masini rulate. Timbrul de mediu a fost scos prin legea celor peste 100 de taxe anulate.
"Raportul masini noi-masini rulate din import a fost asadar de aproape 1:3, insa in unele judete a fost de peste 1:15 (Salaj 1:27, Botosani 1:18). Ce s-ar putea intampla anul acesta cand timbrul de mediu nu mai exista? Avem un raport de 1:3, dar putem ajunge cred la 1:5, 1 la 5 si ceva. Sper totusi sa nu se intample asta", spune Ernest Popovici, director general APIA. Un calcul arata ca, la un raport de 1:5 si la o piata a masinilor noi de 100.000, cea second-hand trece de 500.000.
Insa e de asteptat ca ceva sa vina in locul timbrului de mediu abrogat, iar APIA propune doua lucruri: modificarea actualului impozit auto care acum se calculeaza in functie de cilindree si introducerea unei taxe platite la achizitie.
APIA propune "aplicarea unui concept modern de taxare a autovehiculelor (la achizitie si de proprietate, cumulativ) care sa stimuleze intr-o mai mare masura achizitia si posesia celor noi, in detrimentul celor rulate".