Mai multe state europene se confruntă cu o acută criză de tirişti, potrivit publicaţiilor internaţionale Marea Britanie fiind dispusă să angajeze circa 100.000 de şoferi profesioniști, iar Germania alţi aproape 80.000.
În Germania, anual se pensionează 30.000 de şoferi de camioane şi de TIR, iar mai mult de jumătate dintre locurile rămase libere în sectorul transportului rutier internaţional de marfă nu se ocupă. Doar 15.000 de camionagii aleg această meserie. Asociaţia Companiilor de Transport (BGL) din Germania a lansat un nou apel pentru ocuparea zecilor de mii de locuri de muncă din domeniul transporturilor. În prezent, este un deficit de circa 60.000-80.000 de şoferi de tir. Asociaţia Internaţională pentru Transportul Rutier (IRU) estimează, într-un studiu recent, că până în 2027 Germania va avea nevoie de încă 185.000 de şoferi noi de tir. Intervenţia asociaţiei a fost prilejuită de penuria uriaşă de bunuri de bază de pe rafturile supermarketurilor britanice, penurie pe care managerii o atribuie lipsei de şoferi pentru aprovizionarea adecvată a magazinelor. Într-o oarecare măsură, acest lucru se datorează şi consecinţelor negative ale Brexitului.
O situaţie complicată este şi în Marea Britanie, unde, după Brexit, procedurile de deplasare sunt greoaie, din cauza birocraţiei şi a costurilor.
În timpul pandemiei, mulţi şoferi de TIR din România sau Polonia au plecat din Regatul Unit şi s-au întors acasă. Potrivit estimărilor, numărul celor care vor reveni este mult mai mic. Marea Britanie are nevoie de circa 100.000 de şoferi de TIR.