Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat un proiect de modificare a normelor asigurările auto în România, principala noutate fiind că formularul de constatare amiabilă va putea fi completat și electronic. Proiectul aprobat de ASF a fost trimis către Monitorul Oficial și va intra în vigoare după 90 de zile de la publicare, scrie Digi24.ro.
Una dintre reglementările introduse în premieră este aceea că formularul de constatare amiabilă în urma unui accident rutier va putea fi completat și electronic, anunță ASF vineri, într-un comunicat de presă.
Conform noilor reglementări, „în cazul completării formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule, implicate în accident, sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul”, se precizează în comunicat.
Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României.
„Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către ASF”, prevede actul normativ.
Aliniere la normele europene
ASF reamintește că, din 2021, a fost eliminată obligativitatea de a deține polița RCA în format fizic, fiind suficientă prezentarea acesteia în format electronic, în eventualitatea unui control.
„Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 - acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017”, se mai arată în comunicat.
Concret, au fost eliminate obligațiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către A.S.F., în conformitate cu măsurile impuse de Comisia Europeană.
Nu în ultimul rând, actul normativ vine cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora. Noua procedură este mai simplă și mai clară și vine în sprijinul tuturor părților implicate în procesul de despăgubire și de reparație și, în principal, al păgubitului, potrivit comunicatului.