În cursul trimestrului III 2022, conform situÅ£iei centralizatoare privind activitatea compartimentelor Control RelaÅ£ii de Muncă ÅŸi Control Muncă Nedeclarată, în cadrul acÅ£iunilor de control, au fost efectuate 276 controale dintre care, 108 controale de fond È™i 20 controale având ca tematică respectarea unor legi speciale din domeniul relaÈ›iilor de muncă. În cadrul acestor controale au fost intervievate pe baza fiÈ™elor de identificare un număr de 389 persoane.
Pentru neconformităţile constatate au fost sancÅ£ionaÅ£i 15 angajatori, au fost dispuse 206 măsuri de remediere a deficienÈ›elor, s-a verificat modul de îndeplinire a 127 măsuri dispuse prin procesele-verbale încheiate la controalele anterioare, au fost aplicate 21 de sancÅ£iuni contravenÅ£ionale, dintre care 13 amenzi în valoare totală de 257.300 lei ÅŸi 8 avertismente scrise.
În conformitate cu Programul Cadru al ITM BotoÈ™ani, pe parcursul trim. III al anului 2022 au avut loc următoarele campanii È™i acÈ›iuni:
Campanie NaÈ›ională de verificare a modului în care sunt respectate cerinÈ›ele minime pentru îmbunătățirea securității È™i protecÈ›ia sănătății lucrătorilor, precum ÅŸi verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea È™i executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care îÅŸi desfăşoară activități în staÈ›iile de distribuÈ›ie a carburanÈ›ilor auto cod CAEN-4730
În perioada 15-22 iulie 2022, s-au efectuat controale la 12 angajatori care îÅŸi desfăşoară activitatea în staÈ›iile de distribuÈ›ie a carburanÈ›ilor auto, verificându-se în special respectarea prevederilor legale care reglementează relaÅ£iile de muncă cu privire la:
angajarea personalului cu contracte individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parÅ£ial;
transmiterea, în termen legal, a contractelor individuale de muncă în registrul general de evidenţă a salariaÅ£ilor;
durata timpului de muncă şi munca suplimentară;
întocmirea evidenÅ£ei orelor de muncă prestate de salariaÅ£i;
repausuri periodice;
munca de noapte;
acordarea drepturilor salariale;
regulamentul intern / contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate.
La societăţile controlate, numărul total de angajaţi a fost de 1892, dintre care doar 9 aveau contracte individuale de muncă cu timp parţial. Au fost dispuse 9 măsuri, cele mai frecvente neconformităţi fiind:
nerespectarea obligaţiei de a păstra un exemplar al contractului individual de muncă la punctul de lucru;
nerespectarea obligaÅ£iei de a elibera salariaÅ£ilor sau foÅŸtilor salariaÅ£i adeverinÅ£e de vechime ÅŸi extras din Revisal la încetarea activităţii acestora;
necompletarea reală în documentele de evidenţă a timpului de muncă a numărului de ore efectiv lucrate de către salariaÅ£i, fără precizarea orelor de început ÅŸi de sfârÅŸit ale programului de lucru;
neinformarea angajaţilor cu privire la obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat;
expirarea contractului colectiv de muncă ÅŸi neînceperea negocierii pentru unul nou.
Campania Naţională privind verificarea modului de respectare de către beneficiari a prevederilor Legii 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri republicată, cu modificările şi completările ulterioare
În intervalul 19-22 septembrie 2022, inspectorii de muncă au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale din domeniul relaÅ£iilor de muncă cu privire la:
durata activităţii ocazionale care poate fi exercitată în temeiul prevederilor Legii 52/2011;
respectarea de către beneficiari a prevederilor legale cu privire la înfiinÅ£area, completarea ÅŸi prezentarea registrului de evidenţă a zilierilor;
dovada plăţii remuneraţiei cuvenite zilierului;
folosirea zilierilor pentru alte activităţi decât cele expres reglementate de lege.
În cadrul acestei campanii, au fost efectuate controale la un număr de 22 de beneficiari, dispunându-se 7 măsuri pentru remedierea deficienÅ£elor.
Acțiune de informare și verificare a angajatorilor cu privire la registrul general de evidență a salariaților
În cadrul acestei acÈ›iuni, pe parcursul trimestrului III au fost eliberate 45 de adeverinÈ›e în baza documentelor existente în arhiva ITM, au fost eliberate 5482 de certificate /rapoarte cu informaÈ›ii extrase din baza de date gestionată de InspecÈ›ia Muncii, au fost preluate la sediul I.T.M. un număr de 706 registre electronice ale salariaÈ›ilor, au fost eliberate 193 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaÈ›ilor, s-au primit 45 de notificări privind încheierea de contracte de prestări servicii cu prestatori în vederea completării ÅŸi transmiterii registrului general de evidenţă a salariaÅ£ilor în format electronic. Zilnic, inspectorii de muncă din cadrul Compartimentului Contracte Colective de Muncă Monitorizare RelaÈ›ii de Muncă sunt implicaÈ›i în activități de organizare È™i distribuire a carnetelor de muncă, prin colectarea de informaÈ›ii din bazele de date existente la nivelul instituÈ›iei È™i înÈ™tiinÈ›area titularilor pentru ridicarea acestora. La începutul perioadei de referinţă se aflau în evidenÈ›a ITM BotoÈ™ani un număr de 10139 carnete de muncă, din care 52 au fost eliberate pe parcursul trimestrului III.
În perioada 1 iulie – 30 septembrie 2022, inspectorii de muncă din compartimentul C.C.M.M.R.M. au soluÅ£ionat ÅŸi formulat răspunsuri la un număr de 340 adrese înaintate de către poliÅ£ie, organe fiscale, organe ale administraÅ£iei publice locale, organe de urmărire penală, instanÅ£e de judecată, alte instituÅ£ii ale statului, persoane fizice ÅŸi juridice.
În al III-lea trimestru al anului 2022 s-au eliberat parole la un număr de 6 beneficiari pentru care zilierii desfăşoară activităţi necalificate cu caracter ocazional.
Tot în această perioadă, inspectorii din cadrul compartimentului C.C.M.M.R.M. au soluÅ£ionat în termenul legal adresele primite de la AgenÅ£ia JudeÅ£eană pentru Plăţi ÅŸi InspecÅ£ie Socială BotoÅŸani, pentru care, în conformitate cu prevederile Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, a fost interogată baza naÅ£ională de date organizată ÅŸi administrată de InspecÅ£ia Muncii pentru un număr de 5125 persoane apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social de pe raza judeÅ£ului BotoÅŸani.
Inspectorii din cadrul compartimentelor Control RelaÈ›ii de Muncă È™i Control Muncă Nedeclarată au efectuat 271 controale având ca tematică respectarea prevederilor HG nr. 905/2017, s-a aplicat un avertisment È™i s-au dispus 52 de măsuri de remediere a deficienÈ›elor constatate.
AcÈ›iune de informare È™i verificare a modului în care angajatorii respectă prevederile art. 129 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare
În cadrul acestei acÈ›iuni care se desfășoară pe parcursul întregului an, se are în vedere controlul angajatorilor care au cel puÈ›in 21 de salariaÈ›i, cu privire la respectarea prevederilor art. 129 din Legea nr.62/2011.
Ca urmare a acÈ›iunilor de informare a angajatorilor cu privire la obligaÈ›iile ce le revin privind negocierea colectivă, în trimestrul III s-au înregistrat la Inspectoratul Teritorial de Muncă BotoÈ™ani 9 contracte colective de muncă È™i 2 acte adiÈ›ionale de prelungire a celor ce urmau să expire.
AcÈ›iune de control prevăzută în planul de cooperare operativă pentru prevenirea È™i combaterea muncii ilegale a străinilor în anul 2022, încheiat între INSPECÈšIA MUNCII ȘI INSPECTORATUL GENERAL PENTRU IMIGRARI
Pe parcursul trimestrului al III-lea, s-au efectuat 6 controale comune cu lucrători din cadrul Biroului pentru Imigrări BotoÈ™ani È™i nu s-au constatat cazuri în care persoane străine să desfășoare muncă fără respectarea prevederilor legale în vigoare.
Concomitent cu aceste verificări, s-a urmărit È™i informarea angajatorilor cu privire la obligaÈ›iile ce le revin în temeiul O.G.nr.25/2014, privind încadrarea în muncă È™i detaÈ™area străinilor, combaterea muncii nedeclarate È™i angajarea ilegală a cetățenilor străini.
În domeniul Securitate ÅŸi Sănătate în Muncă
Principalele acÅ£iuni prevăzute în Programul cadru de acÅ£iuni al InspecÅ£iei Muncii ÅŸi în Programul propriu de acÅ£iuni pentru anul 2022 sunt campaniile de control ÅŸi conÅŸtientizare ÅŸi acÅ£iunile specifice în domeniul securității ÅŸi sănătății în muncă.
Conform situaÅ£iei centralizatoare privind activitatea compartimentelor Control Securitate ÅŸi Sănătate în Muncă ÅŸi Supravegherea pieÅ£ei ÅŸi îndrumare angajatori ÅŸi angajaÅ£i în domeniul securităţii ÅŸi sănătăţii în muncă, în perioada 01.07.2022 –30.09.2022, în cadrul acÅ£iunilor de control au fost efectuate un numar de 183 controale, din care 18 controale privind supravegherea pieÅ£ei, fiind controlate un număr de 103 produse.
Pentru neconformităţile constatate au fost sancÅ£ionaÅ£i un număr de 140 angajatori, au fost dispuse 345 măsuri de remediere, au fost verificate un numar de 53 masuri dispuse anterior, au fost aplicate 321 sancÅ£iuni contravenÅ£ionale, dintre care 9 amenzi în valoare de 59.000 lei ÅŸi 312 avertismente.
Au fost comunicate 15 evenimente de către angajatori.
Au fost cercetate 14 evenimente de către angajatori ÅŸi avizate de I.T.M. ÅŸi 1 eveniment a fost cercetat de inspectorat ÅŸi avizat de InspecÅ£ia Muncii. Au fost înregistraÅ£i 8 accidentaÅ£i în accidente de muncă, cu incapacitate temporară de muncă
AcÅ£iuni în domeniul S.S.M., conform Programului cadru de acÅ£iuni al InspecÅ£iei Muncii ÅŸi Programului propriu de acÅ£iuni pentru anul 2022 al Inspectoratului Teritorial de Muncă BotoÅŸani:
Campanie naÈ›ională de verificare a modului de respectare a cerinÈ›elor minime de securitate È™i sănătate în muncă la lucrările din domeniul construcÈ›iilor – cod. CAEN 41, 42, 43
Au fost controlate 23 unităţi cu 935 lucrători, fiind constatate un număr de 44 deficienÅ£e pentru care s-au dispus un număr de 46 măsuri, fiind sancÅ£ionaÅ£i un număr de 23 angajatori cu 1 amendă în valoare de 6.000 lei ÅŸi 43 avertismente.
Campanie naÈ›ională de verificare a modului în care sunt respectate cerinÈ›ele minime pentru îmbunătățirea securității È™i protecÈ›ia sănătății lucrătorilor care pot fi expuÈ™i riscurilor de explozie ÅŸi incendiu în silozurile de cereale, fabricile de băuturi alcoolice, rafinării, industria minieră È™i în spitale
Au fost controlate 2 unităţi, fiind constatate un număr de 8 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 8 măsuri, fiind sancţionaţi un număr de 2 angajatori cu 8 avertismente.
Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2022, coordonat de către Comisia Europeană
Au fost efectuate 18 controale privind supravegherea pieţei, fiind controlate un număr de 103 produse, nefiind constatate neconformităţi.
AcÈ›iune privind verificarea respectării modului de utilizare a echipamentelor de muncă È™i a tehnologiilor de exploatare în parchetele forestiere, inclusiv la transportul tehnologic al masei lemnoase pe drumurile forestiere
Au fost controlate 5 unităţi, fiind constatate un număr de 19 deficienÅ£e pentru care s-a dispus un număr de 19 măsuri, fiind sancÅ£ionaÅ£i un număr de 5 angajatori cu 1 amendă în valoare de 6.000 lei ÅŸi 18 avertismente. De asemenea, au fost efectuate 4 controale privind verificarea măsurilor dispuse în prima etapă de control, nefiind constatate întârzieri în realizarea acestora.
AcÈ›iune de verificare a modului de identificare a riscurilor care provoacă afecÈ›iuni musculo-scheletice (AMS), precum È™i a măsurilor luate de angajatori în vederea prevenirii acestora
Au fost controlate 5 unităţi, fiind constatate un număr de 11 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 11 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 5 angajatori cu 11 avertismente.
AcÅ£iune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici (10 - 49 lucrători)
Au fost controlate 15 unităţi, fiind constatate un număr de 27 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 27 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 15 angajatori cu 27 avertismente.
Acțiune pentru prevenirea bolilor profesionale determinate de stresul profesional
Au fost controlate 3 unităţi, fiind constatate un număr de 11 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 11 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 3 angajatori cu 11 avertismente.
AcÈ›iune de verificare È™i control pentru verificarea modului în care sunt respectate cerinÈ›ele minime de securitate È™i sănătate în muncă în domeniul comerÈ›ului cu ridicata (CAEN 46)
Au fost controlate 4 unităţi, fiind constatate un număr de 15 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 15 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 4 angajatori cu 15 avertismente.
(Comunicat de presă emis de ITM Botoșani)