"Natura moarta cu nepot obez" pe scena Teatrului Mihai Eminescu Botosani

Debutul unui dramaturg! Spectacolul "Natura moarta cu nepot obez", prezentat in premiera la Botosani vineri seara, intr-o distributie a Teatrului National Iasi, a dezvaluit o alta fata a unui regizor familiar publicului botosanean, Ion Sapdaru fiind in ultimul timp un obisnuit al scenei Teatrului Mihai Eminescu, ultima punere in scena petrecandu-se la inceputul acestui an, cu spectacolul "Farmazonul din Harlau".
 
De aceasta data, Ion Sapdaru a montat, la Teatrul National din Iasi, un spectacol bazat pe un text scris de el insusi, "Natura moarta cu nepot obez" trecand mai intai prin furcile caudine ale juriului UNITER, care a desemnat piesa ca fiind cea mai buna a anului 2008. O distinctie care avea sa cada dupa numai doua zile, "din vicii de procedura". Mai exact, prietenul autorului, Dumitru Crudu, de la Chisinau, publicase cateva fragmente din piesa in revista "Stare de urgenta", fapt care contravine regulilor impuse de UNITER.



Debutul ca dramaturg al regizorului este, in mod cert, unul stralucit. Textul este bine dozat, plin de umor, interesanta fiind capacitatea autorului de a specula nuantele cuvintelor, de a se baza pe replicile scurte, cu efect, care creeaza scene complete si complexe. Din pacate, textul sufera pe alocuri de "umpleri" inutile. Daca cititorul se lasa prins usor de povestile personajelor, spectatorul nu este la fel de dispus sa acorde timp acestor dese si amanuntite popasuri in biografiile eroilor de pe scena.

"Natura moarta cu nepot obez" este povestea unui tanar de 36 de ani, Pompiliu, crescut de trei matusi extrem de grijulii cu baiatul care si-a pierdut mama in frageda pruncie. Conflictul apare atunci cand matusile decid ca baiatul are nevoie de o femeie in viata lui, strict din punct de vedere fiziologic, mai exact, Pompita trabuia sa aiba relatii sexuale. Intra astfel in scena Prostituata, o femeie cu o mentalitate simpla, pragmatica. "Banul inainte!" este prima conditie a tinerei.     



Inevitabilul se produce: Pompiliu se indragosteste de prostituata care ii este recomandata ca fiind menajera casei. Fiorii dragostei ii deschid lui Pompiliu nu numai inima, ci si viziunea asupra vietii, dar ii descopera si o personalitate care suferea, pana atunci, de grave inchistari si framantari. Nepotul devine brusc barbat, "lagarul matriarhal" se naruie in fata puritatii sentimentelor pe care Pompiliu le nutreste pentru tanara prostituata. 
Conflictul continua si dupa moartea matusilor, ale caror stafii il viziteaza pe Pompiliu in incercarea lor de a-i controla nepotului viata.

Decorul este unul clasic, simplu si totusi pretentios, de "casa mare", aflat insa in vizibil dezacord cu costumele "de epoca" ale celor trei matusi (actiunea se petrece in anul 2008!), aflate la randul lor in si mai mare contrast cu tinuta Prostituatei, care apare cu haine moderne, rucsac tineresc, cizme dupa ultima moda, in timp ce Pompiliu se afiseaza intr-un imens halat de casa roz sau costume fara cusur! Pentru cei care, insa, prefera clasicul, decorul a cumintit si echilibrat spectacolul, pe parcursul intregii reprezentatii.

Cele trei actrite ale Teatrului National iesean au reusit sa construiasca personaje distincte, impletind cochetariile cu atitudinea darza a femeilor din familiile de aristocrati. Remarcabil jocul Georgetei Burdujan (Vanda) si al Annei Marie Chertic (Cesonia).





In schimb, personajul Lili (Prostituata) pare sa fie o nefericita alegere, jocul actritei Irina Radutu Codreanu parand de la inceput fals, distorsionat, strident.

In rolul lui Pompiliu, Volin Costin, actor si director artistic al Teatrului Mihai Eminescu Botosani, s-a evidentiat prin cursivitatea jocului - de mare intindere -, prin studiul asupra personajului, vizibil in prima parte, stins insa in partea de final, cand spectatorii au observat lejeritatea cu care eroul de 150 de kilograme se ridica din fotoliu sau parcurgea camera.   

 



Rolul Pompiliu a fost pentru Volin Costin foarte solicitant, atat fizic, dar si psihic, necesitand un efort insemnat din partea actorului. Cu toate acestea, Volin Costin si-a servit pana la capat personajul, chiar daca nu pare sa fi fost foarte mult sprijinit de regizor, in afara unei camere video care il ajuta sa relateze intamplari pe care autorul a considerat ca publicul trebuie sa le afle. Intinderea monologului necesita, insa, mai multe elemente regizorale, pentru a evita scaderea in intensitate a spectacolului.

Regia, din acest punct de vedere, a consemnat mai multe minusuri. Cucerit de propriul text, Ion Sapdaru a ignorat elementele de regie, a caror absenta a remarcat-o, insa, publicul.



Spectacolul "Natura moarta cu nepot obez" este in mod cert un succes, un act cultural care face legatura intre doua teatre ale Moldovei. Un spectacol aproape clasic de care Teatrul Mihai Eminescu Botosani avea nevoie, pe care publicul l-a apreciat pe masura, cu aplauze sincere si meritate. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Distribuţia:

VOLIN COSTIN
IRINA RĂDUŢU CODREANU
GEORGETA BURDUJAN
ANNE MARIE CHERTIC
CATINCA TUDOSE


Regia şi ilustraţia muzicală:  ION SAPDARU
Decor: GELU RÎŞCA
Costume: ALINA DINCĂ PUŞCAŞU

 

 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

PNL Botoșani, Valeriu Iftime: „Fiecare vot contează, dragi botoșăneni!” (Video)

astăzi, 16:02

„ Am votat pentru o țară în care să fim mândri că trăim , alături de un lider care chiar știe ce înseamnă progresul și care, mai presus de toate, pune cetățeanul pe ...

Tineri din Botoșani, arestați după ce noaptea trecută au lovit grav un bărbat! (foto)

astăzi, 15:31

Din cercetări a reieșit faptul că aceștia, în noaptea de 23 spre 24 noiembrie 2024, în timp ce se aflau în scara unui imobil, din municipiul Botoșani, împreună cu victima...

Patru botoșănence care încercau să vândă parfumuri, lăsate fără marfă!

astăzi, 15:00

Polițiștii de la Gura Humorului, care acționau miercuri în cadrul acțiunii ”Blocada”, au luat urma, în centrul orașului, unor femei care nu erau din zonă și despre care ...