Atunci cand vorbim de Taina legarii si dezlegarii pacatelor trebuie sa avem in vedere doua caracteristici pe care nu le intalnim in celelalte Taine. In primul rand, in Taina Spovedaniei intra in joc si latura personala a preotului – trebuie sa discearna, sa cunoasca metoda cea mai potrivita pentru indreptarea fiului duhovnicesc. "Canonul nu trebuie sa fie dat numai pe masura pacatelor savarsite, ci dupa starea sufleteasca a pacatosului, ca nu cumva voind sa cosi ce este rupt, sa faci ruptura mai mare... Multi isi pierd nadejdea mantuirii pentru ca nu pot indura canoanele aspre, iar altii ajung cu mult mai rau si savarsesc pacate si mai mari, tocmai pentru ca nu li s-a dat canon pe masura pacatelor lor"(Sfantul Ioan Gura de Aur).
Pe de alta parte, Taina Pocaintei are un caracter de discretie care fereste de vazul si auzul participantilor dialogul credinciosului cu preotul. Nu se poate sti niciodata cum s-a savarsit Taina dezlegarii pacatelor.
De aceea desemnarea de catre Biserica, pentru darul duhovniciei, numai a unora din preoti, reprezinta grija de a nu lasa sufletele incercate la dispozitia clericilor nepregatiti.
In trecut duhovnicia se acorda dupa o indelungata experienta pastorala, liturgica si de viata, si de aceea duhovnicii erau de regula batrani.
Asadar, Biserica a hotarat ca este nevoie de o rugaciune in plus pentru a primi calitatea de duhovnic. "Ea a asezat prin hirotesie un prag care sa atraga atentia preotului tanar ca pentru Taina Spovedaniei este necesara o noua vrednicie", ne marturiseste doamna Anca Manolache.
Fara aceaste precizari, nu s-ar putea explica de ce Taina Hirotoniei nu acorda implicit si darul duhovniciei, de vreme ce ea asa a fost instituita de Hristos. Talcuirea la capitolul 27 din Pidalion explica faptul ca episcopul are
dupa canoane intreaga libertate de actiune in privinta celor spirituale, pentru ca el este succesorul Sfintilor Apostoli....Luand in considerare chestiunea spirituala din acest canon, preotii nu pot lucra unele acte care sunt cuvenite numai episcopului, de pilda iertarea pacatelor, voia de a lega si dezlega. Aceasta o pot face si ei dar numai cu voia episcopului, care voie o da prin hirotesie" (Arhim. Zosima Tirla si Haralambie Popescu).
Si in Pravila Bisericeasca se spune: "Daca va indrazni cineva a spovedi fara porunca arhiereului si fara de cartea lui, unul ca acela se apropie de pacatul aceluia ce lucreaza fara hirotonie, ca acest lucru de a lega si dezlega este numai al arhiereilor. Despre aceasta vorbesc multe canoane si este aratat ca numai apostolilor s-a dat aceasta de catre Hristos. Dumnezeul nostru, si urmatorii apostolilor sunt arhiereii".
Orice duhovnic trebuie sa fie neincetat cu luare aminte la cuvintele din Evhologiu:"Cel ce ia asupra sa sarcina cea grea a duhovnicului, dator este sa se faca chip si pilda tuturor cu infranarea, cu smerenia, cu lucrarea a tot felul de fapte bune, rugandu-se in tot ceasul lui Dumnezeu ca sa i se dea lui cuvantul intelegerii si al cunostintei, ca sa poata indrepta pe cei ce nazuiesc catre dansul. Mai intai de toate este dator sa posteasca el insusi miercurea si vinerea peste tot anul, dupa cum porunceste dumnezeiasca pravila, ca pe temeiul faptelor bune ce le are el sa poata porunci si altora sa faca aceasta. Fiindca de va fi el insusi fara invatatura si neinfranat si iubitor de dezmierdari, cum va putea invata pe altii faptele cele bune? Sau cine va fi atat de nepriceput incat sa-l poata asculta in cele ce zice el, vazandu-l pe dansul fara randuiala; sau, betiv fiind el, cum poate invata pe altii sa nu se imbete?... Unul ca acela cu pravila se va pedepsi, ca un calcator de dumnezeiesti canoane".
crestinortodox.ro