Mesajele subliminale

Mesajele subliminale (audio si video) promit schimbarea vietii si implinirea oricarei dorinte: un partener ideal, o dragoste perfecta, bani, o masina, o casa, o cariera de succes, o sanatate deplina, renuntarea la fumat, eliminarea stresului si a oboselii, o mai mare putere de concentrare, o memorie mai buna etc. Vanzatorii de "mesaje subliminale" concluzioneaza: "Ne putem indeplini cele mai fierbinti dorinte cu ajutorul mesajelor subliminale!"

Mesajele subliminale constituie o serie de stimuli (vizuali si auditivi) care au puterea de a influenta psihicul si comportamentul uman, desi nu sunt perceputi in mod constient. Aceste mesaje sunt atat de scurte incat, odata transmise, creierul nu le poate depista in mod constient. Deci, prin mesajele subliminale, creierul primeste anumite informatii fara a le mai putea refuza, deci fara discernamant.

Desi mesajele subliminale se gasesc la tot pasul, iar mai ales in mass-media, unde reclamele sunt realizate cu un substrat psihologic tot mai sofisticat, este inca discutabila puterea acestora de a ne influenta in mod decisiv hotararile si comportamentul. Precum vom vedea, puterea acestor mesaje de a ne influenta in mod semnificativ anumite hotarari atarna mult de trasaturile de caracter pe care le avem, de patimile si dorintele noastre.

Scurte observatii istorice

Este semnificativa incercarea lui James Vicary (1915-1977), un patron din New Jersey, Statele Unite, de a demonstra puterea de convingere a mesajelor subliminale. El a studiat cu multa pasiune puterea asocierii cuvintelor, in ceea ce se va numi "cumparare instinctiva". In anul 1957, el l-a convins pe proprietarul unui cinematograf sa fie de acord cu promovarea a doua produse: floricelele de porumb si bautura Coca-Cola. Astfel, vreme de jumatate de an, in filmele difuzate in acel cinematograf au fost strecurate cadre extrem de scurte (0,3 secunde) cu urmatoarele doua mesaje: "Mancati floricele de porumb!" si "Beti Coca-Cola!". In urma studiului, Vicary a declarat ca vanzarile la bautura racoritoare au crescut cu o cincime, iar cele la floricele cu peste jumatate.

S-a tras concluzia ca anumiti indivizi, intr-un anumit timp si in anumite conditii, pot fi influentati sa se comporte in mod nefiresc, adica fara a constientiza motivele care stau la baza faptelor si alegerilor pe care le fac. Desi o serie de experimente ulterioare nu au reusit sa confirme eficienta acestui tip de manipulare, comisia responsabila cu sfera comunicatiilor a interzis difuzarea de mesaje subliminale in mass-media americana.

In anul 1962, James Vicary a recunoscut public faptul ca a falsificat rezultatele experimentului din anul 1957, iar vanzarile nu au crescut precum s-a spus. Este posibil ca marturia acestuia, facuta cinci ani mai tarziu, sa fi fost motivata tocmai de eficienta mesajelor subliminale, spre a fi trecute mai usor cu vederea de catre autoritati, tinand cont de faptul ca acest tip de mesaje a inceput sa fie folosit tot mai mult de catre comercianti. Se estimeaza faptul ca, in America, din comercializarea de produse subliminale se obtin vanzari de zeci de milioane de dolari anual. Sa nu mai vorbim de faptul ca floricele de porumb si bautura racoritoare amintita nu lipsesc astazi din nici un cinematograf.

In anul 1988, psihologul Steven Neuberg a intocmit un studiu pentru a vedea daca mesajele subliminale accentueaza anumite tendinte deja existente in oameni. In urma studiului s-a observat faptul ca inclinatiile naturale sunt accentuate usor prin mesaje subliminale.

La randul sau, psihologul Anthony Greenwald, intr-un experiment efectuat in anul 1991, a demonstrat faptul ca autosugestia influenteaza comportamentul uman mai mult decat mesajele subliminale. Doua grupuri de oameni. Primul grup dorea imbunatarirea memoriei, iar al doilea grup dorea imbunatatirea respectului de sine. Doctorul le-a inversat casetele cu mesaje subliminale, astfel incat fiecare grup a ascultat caseta celuilalt. Cu toate acestea, oameni din fiecare grup au declarat faptul ca simt o imbunatatire a memoriei, respectiv a respectului de sine.

Ce sunt mesajele subliminale ?

Termenul "subliminal" desemneaza ceea ce se petrece "sub pragul constiintei", adica in subconstient. Un mesaj subliminal este un stimul care nu este perceput in mod constient de catre om. Mesajele subliminale se bazeaza pe intensitate si viteza. O fraza scurta este redata la un nivel atat de scazut si cu o viteza atat de mare, fata de conditiile normale, incat creierul o inregistreaza si o decodeaza abia in subconstient. Pentru ca nu sunt percepute de constient, mesajele subliminale nu pot fi analizate, ele lucrand in mod liber si direct asupra subconstientului.

Exemple: o inregistrare audio la care nu iei aminte, un text caruia sa nu ii acorzi atentie sau o imagine ascunsa. Majoritatea legislatiilor actuale interzic acest gen de mesaje in publicitate, deoarece partea constienta a creierului nu isi da seama de mesaje si, drept urmare, nu poate sa le critice sau sa le respinga.

Pentru ca intr-o secunda pot fi vizualizate zeci de imagini, intr-un material video se poate inlocui oricand una dintre imagini cu o alta, adresata subconstientului. Imagini ascunse, incorporate in imaginile reale, au fost folosite in filme artistice, pentru a spori efectul dorit de regizor. La randul sau, mesajul subliminal audio este prezentat la un nivel inferior celui normal, spre a nu fi depistat, sau intr-o frecventa situata la limita perceptiei umane a auzului.

Se doreste o programare constienta a vietii, insa, pentru ca acest lucru este mult mai greu de implinit, se recurge la o programare subconstienta a acesteia. Mesajele subliminale actioneaza precum sugestiile hipnotice. Cand, prin hipnoza, este activata emisfera dreapta a creierului nostru, care este alocata subconstientului, cea stanga este cumva "deconectata". Apoi, deoarece emisfera dreapta este influentabila, sugestiile care intra in aceasta devin comportamente. Deci, prin influentarea subconstientului, mesajele subliminale audio devin comportamente.

De-a lungul timpului, mai multe studii au fost efectuate in clinici. Prin mesaje subliminale s-au obtinut rezultate vizibile in relaxarea nervoasa, in atenuarea durerii, in eliberarea tensiunilor sexuale, in dobandirea unei gandiri pozitive, in realizarea unor performante sportive, in cresterea increderii in sine, in reducerea depresiei, in tratarea alcoolismului, in scaderea greutatii corporale, in ameliorare semnificativa a rezultatelor scolare etc.

Ce spun cei care vand mesaje subliminale ?

Vanzatorii predica astfel: "Tot ceea ce spiritul constient poate percepe se poate realiza, cu vointa si cu perseverenta, folosind mesajele subliminale." Astfel, mesajele subliminale au ajuns sa fie folosite, in mod constient, spre a obtine anumite stari sau lucruri. Precum am amintit la inceput, prin ascultarea de mesaje subliminale, omul poate sa obtina succes profesional si financiar, un partener ideal, o imbunatatire a memoriei, o renuntare la fumat etc. Exista deja multe locuri de unde se pot cumpara melodii cu mesaje subliminale pentru implinirea anumitor dorinte.

"Legea Rezonantei" sau "Legea Atractiei", care sta la baza credintei in puterea mesajelor subliminale, este bazata pe concepte ezoterice. "Legea Atractiei" sustine ca noi suntem creatorii propriei noastre realitati intr-un mod absolut si impartial. Se spune ca atunci cand ne dorim ceva cu toata puterea sufletului nostru, tot universul conspira ca noi sa obtinem ceea ce ne dorim. Nu ar exista o fiinta suprema personala (Dumnezeu), ci doar niste forte impersonale, pe care le putem influenta in chip mecanic, fara un efort prea mare, indiferent de moralitatea dorintelor pe care urmarim sa ni le implinim.

Cand ne dorim ceva, creierul nostru emite unde electromagnetice. Aceste unde intra in rezonanta cu altele, de acelasi fel, atragand asupra noastra influente benefice. Cu cat ne dorim mai mult un lucru, cu atat influentam evenimentele din jurul nostru, spre a implini lucru dorit. Insa, pentru ca de cele mai multe ori nu putem trece de barierele psihologice, adica nu credem in faptul ca putem influenta evenimentele sau mediul inconjurator, nestiind ce putere are creierul nostru, apelam la mesaje subliminale, care ne ajuta sa depasim aceste bariere. Aceste mesaje ne ajuta sa ne programam creierul in asa fel incat sa influenteze evenimentele din jurul nostru si sa ne ajute sa ne implinim dorintele.

Cei care vand "mesaje subliminale personalizate" spun ca cel mai potrivit moment pentru ascultarea mesajului subliminal este seara, inainte de culcare, sau dimineata, imediat dupa trezire. Prin expunerea zilnica la mesajul respectiv, subconstientul isi face singur treaba, iar rezultatele se pot vedea intr-o luna.

Publicitatea subliminala este interzisa in Romania

Pe internet se gasesc numeroase informatii despre mesajele subliminale. Acestea, fie sunt trecute cu vederea, fie sunt laudate si incarcate cu puteri colosale. Se cuvine, insa, sa le privim cu mult discernamant, adica nici sa le trecem cu vederea, nici sa le socotim in stare sa ne implineasca orice dorinta.

Faptul ca in Romania sunt interzise produsele ce contin informatie subliminala trebuie sa ne dea de gandit. Legea privind publicitatea in Romania (Legea nr. 148, publicata in Monitorul Oficial, nr. 359, 2 august 2000) hotaraste urmatorul lucru: "Se interzice publicitatea care este subliminala" (articolul 6, alineatul b). Nu stiu cat de respectata este aceasta lege, avand in vedere faptul ca reclamele contin tot mai multa informatie psihologica.

Mesajele subliminale ne pot influenta alegerile si comportamentul doar in anumite contexte. Ele se adreseaza mai ales inclinatiilor noastre interioare. Cunoasterea patimilor sufletesti, de catre producatorii de publicitate, si canalizarea mesajelor subliminale spre acestea ne pot slabi vointa in asa masura incat sa ajungem sa nu mai putem rezista nici unei ispite. Mandria, setea de putere si de bani, sexualitatea, imbuibarea si confortul sunt miscarile sufletesti spre care se indreapta cele mai multe mesaje comerciale (atat mesaje ce pot fi constientizate, cat si mesaje subliminale).

Libertatea si discernamantul

Persecutiile duse impotriva crestinilor din Imperiul Roman sunt mai actuale ca oricand, insa astazi ele sunt prea bine ascunse sub tehnici fine de manipulare, sub legi si constitutii atent intocmite, incat omul sa se creada liber chiar si atunci cand nu este.

Dupa ce ajung sa-L cunoasca pe Hristos si sa-I urmeze Lui, crestinii nu mai sunt "din lume", adica prin vietuirea lor deosebita ei nu mai traiesc pentru trup si pentru lume, ci traiesc in aceasta ca si cum ar fi dintr-alta lume, ca si cum ar asteapta in orice moemnt plecarea din aceasta, spre a ajunge acasa, in adevarata lume, adica in Imparatia lui Hristos, despre care Iisus spune: "Imparatia Mea nu este din lumea aceasta" (Ioan 18, 36).

Intr-o vreme a libertatii aparente, cand sufletul ajunge sa fie influentat prin cele mai ascunse metode, discernamantul ramane singura scapare. In vremea persecutiilor, crestinii "staruiau in invatatura Apostolilor si in impartasire, in frangerea painii (Liturghia) si in rugaciuni" (Fapte 2, 42). Libertatea vointei si darul discernamantului pot fi pastrate numai intr-o permanenta legatura cu Dumnezeu, care da Harul Sau tuturor celor care Il cauta si Il iubesc.

Teodor Danalache

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

PSD Botoșani: Trei oferte pentru Autostrada de care se va lega Drumul Expres Botoșani - Suceava (foto)

astăzi, 17:10

Trei oferte au fost depuse pentru construirea lotului Roșcani – Suceava din Autostrada Moldova. „Construirea Autostrăzii A7 este cel mai important proiect de mare infrastructură pent...

LPF a anunțat programul etapelor 20 și 21, când joacă FC Botoșani!

astăzi, 15:40

Campioana FCSB va juca duminică, 15 decembrie, în compania celor de la Farul, la Constanța, după care va încheia anul fotbalistic luni, 23 decembrie, tot în deplasare, cu Poli Ia...

Valeriu Iftime: „Cam atât de eficient se lucrează și se rezolvă problemele” (Video)

astăzi, 15:30

Redăm mai jos declarația lui Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, despre avaria de la apă: „Așa se face treabă în județ! Cam atât de eficient se lu...