În urmă cu doi ani și jumătate, în Botoșani ajungea un tânăr regizor. Montase pe multe scene ale țării, se așezase triumfal într-o glorie meritată și, culmea, venea în Teatrul ”Mihai Eminescu” încă tributar condițiilor dificile de lucru din pricina sediului aproape impropriu unui act cultural de înaltă ținută.
Despre Andrei Măjeri, noul regizor al Teatrului ”Mihai Eminescu” din Botoșani, născut în zorii Revoluției Române (11 iunie 1990) la Novaci, Gorj, aflam că este atras de tragedia greacă, de război, de condiția artistului, a personajelor feminine puternice.
Și nu întâmplător primul spectacol montat pe scena de la Botoșani avea să fie ”Eroine”. O producție artistică ieșită din tiparele teatrale, care se bazează pe nouă dintre cele 21 de scrisori ale poetului Publius Ovidius Naso, în fapt ”o colecție de scrisori de dragoste ale unor figuri feminine mitologice către bărbații lor”.
Urma, în luna martie a anului următor, spectacolul ”La Academie”.
”M-a interesat ca a doua întâlnire a mea cu Botoșaniul să fie una mai degrabă centrată pe public, sigur și pe partea masculină a trupei. Comedia este mai ușor de atacat, lumea se vede pe sine, își vede hibele în comedie. Pentru mine, ca artist, a însemnat un pas în lateral, spre ceea ce se cheamă teatrul popular, ceea ce eu nu mai abordasem până atunci”, ne-a spus regizorul Andrei Măjeri în cadrul întâlnirii Invitatul de la Știri.
Un excelent spectacol a reușit regizorul în luna ianuarie a acestui an: ”Zeițe de categoria B”. O producție Teatrelli – ca producător principal, alături de partenerii: Teatrul Național Cluj, Teatrul Regina Maria Oradea și Teatrul Mihai Eminescu Botoșani.
”Aș spune că este un experiment controlat. Aici aveam titlul cu mult înainte, știam că vreau să fac un spectacol despre artiste, nu știam dacă neapărat actrițe, din provincie, care înseamnă mult pentru comunitățile lor dar nu sunt cunoscute la nivel național”, spune regizorul Andrei Măjeri.
Andrei Măjeri ne-a dezvăluit, într-un stil propriu, presărat cu umor, cum a fost ”viața după UNITER”.
”Premiile îți dau senzația că nu muncești degeaba, te cadrează puțin, dar atât. A doua zi te întorci la lucru. A doua zi am venit cu trenul la Botoșani, am luat premiul cu mine, am făcut tot felul de fotografii în ipostaze ridicole. L-am luat la piață, ploua, i-am pus pelerină, l-am luat la repetiții… Desigur că este o bucurie a momentului, dar am dorit să îl și ironizez…”.
”Scrierea dramatică e o zonă de explorare dincolo de limitele artei regiei”, spune regizorul Andrei Măjeri, artistul care s-a aplecat asupra hârtiei de scris pentru a readuce în actualitate povești despre război, despre traume și sfâșieri sufletești.
În urma unui astfel de text, premiat de Uniunea Scriitorilor din România, s-a născut un spectacol –”Piese de rezistență”, a cărui premieră va avea loc la Botoșani pe 22 și 23 iunie 2024.
”Primul lucru când m-am întors din război a fost să stau cu mama, să o strâng în brațe, s-o miros, să îi spun că sunt bine, să vadă ea că sunt viu, că respir”, spune unul dintre personajele lui Andrei Măjeri. O abordare care trece dincolo de imaginea dură a războiului și concretizează o zonă mai puțin abordată, cea a sufletului supraviețuitor.
Întâlnirea cu Andrei Măjeri a punctat și câteva aspecte din zona teatrală (teatrul de repertoriu versus teatrul de proiecte, ce înseamnă cultura în provincie, investiția într-un produs teatral de calitate).
Urmăriți emisiunea Invitatul de la Știri cu regizorul Andrei Măjeri
Moderator Florentina Toniță