Dincolo de o importantă concentrare de forţe culturale, nu numai la nivel instituţional, ci şi al valorilor naţionale, ziua poetului Mihai Eminescu pare să sufere în continuare de o greoaie şi chinuită susţinere din partea factorilor decizionali. Cea mai importantă zi a culturii române, 15 ianuarie, suferă nu numai de o crasă lipsă de susţinere financiară din partea Ministerului Culturii, ci şi de un inexplicabil dezinteres pe care ministrul Culturii îl manifestă faţă de ce se petrece de 20 de ani la Botoşani.
Anul acesta, având în vedere că se împlinesc 20 de ani de la înfiinţarea acestui important premiu, a fost editată o antologie, care constă într-o colecţie de 19 titluri de carte de poezie. Proiectul POEŢI LAUREAŢI AI PREMIULUI NAŢIONAL DE POEZIE MIHAI EMINESCU, Opera Omnia, aparţine Fundaţiei Hyperion, finanţat de Primăria Botoşani. Cărţile au fost editate la Editura Paralela 45, în colecţia "Poeţi laureaţi ai Premiului Naţional de Poezie "Mihai Eminescu".
Valoarea poeţilor premiaţi de-a lungul celor două decenii legitimează şi garantează locul Premiului Naţional de Poezie "Mihai Eminescu" în istoria literaturii române.
Cei 19 poeţi din antologie sunt: Mihai Ursachi, Gellu Naum, Cezar Baltag, Petre Stoica, Ileana Mălăncioiu, Ana Blandiana, Ştefan Aug. Doinaş, Mircea Ivănescu, Cezar Ivănescu, Constanţa Buzea, Emil Brumaru, Ilie Constantin, Angela Marinescu, Şerban Foarţă, Gabriela Melinescu, Adrian Popescu, Mircea Dinescu, Cristian Simionescu şi Dorin Tudoran, cu menţiunea că în acest an nu a fost editat volumul de poezie al poetului Mircea Dinescu.
1992 - MIHAI URSACHI

Coborît din romantismul german şi parcă din fantezia lui E. A. Poe, el lasă la vedere un personaj himeric şi în acelaşi timp morbid, care cultivă extazul morţii şi trăieşte iluminarea marilor transmutaţii alchimice. În spatele măştii, sfătuit poate de Demon, un alt personaj, unul care ştie că se hrăneşte cu
vedenii(elocvent, un poem se numeşte Vedenie în burgul gotic) şi care deconspiră marile angoase şi marile iluzii, fie ele şi ale poeziei. Hohotul sinistru e numai ironie. (MIRCEA A. DIACONU)
1993 - GELLU NAUM

1994 - CEZAR BALTAG

Se confundă "răsfrângerea" cu "jocul secund, mai pur" al poeziei? Poate fi considerat Cezar Baltag un poet în filiaţia barbiana? "De la Barbu nu se poate porni, este clar" - mărturiseşte autorul, cu bune argumente. Şi adaugă: "Dar nici nu se poate face abstracţie de el". Ceea ce înseamnă, adăugăm noi, tot un mod de a porni. Pentru Baltag nu are însă importanţă atât caracterul secund al imaginii, cât asemănarea ei. Răsfrângerea nu produce doar o imagine, ci un al doilea chip. Ea este însă rareori reflectare pură, fiind mai degrabă proiecţie a unei lumini interioare, lumină capabilă să transfigureze şi să creeze. Asemănarea trebuie, deci, înţeleasă nu atât ca apropiere de viaţă, cât de un principiu al vieţii. Nu idealitate pură, prin urmare, nici realitate ca atare, ci o realitate redusă la principiul ei vital.(…)
Într-o epocă literară în care se vorbeşte despre "dezmembrarea lui Orfeu", când încrederea în puterile cuvântului pare definitiv pierdută, Cezar Baltag se fixează în această poziţie relativ singulară, care nu trebuie considerată nici o probă de desuetudine, nici una de îndrăzneală, ci, pur şi simplu, un exemplu de fidelitate faţă de sine, faţă de propria-i conştiinţă de creator. (MIRCEA MARTIN)
1995 - PETRE STOICA

1996 - ILEANA MĂLĂNCIOIU

Faptul este realmente surprinzător fiindcă, de la un volum la altul, Ileana Mălăncioiu nu se repetă şi, risc să spun, nu se continuă. Fiecare carte reprezintă în cazul său o experienţă centrală şi ilustrează o condiţie de unicitate. Aşa – şi numai aşa – se poate spune ceea ce trebuia să fi fost spus. După consumarea acestei experienţe, după
ardereaei dinspre ambele capete (al creaţiei şi al receptării), s-ar zice că emblema poetică a fost fixată o dată pentru totdeauna şi că, în continuare, ce se va mai scrie va intra în conturul simbolic şi expresiv deja accesat. Eroare de calcul. Cartea următoare va schimba într-un mod, iarăşi, esenţial datele problemei, tematica şi atmosfera, registrele şi personajele, simbolurile şi corespondenţele, raporturile, reinterpretate, ale cunoaşterii poetice. (DANIEL CRISTEA ENACHE)
1997 - ANA BLANDIANA

Spre deosebire de alţi autori mai vârstnici sau mai tineri, Ana Blandiana nu este numai deţinătoarea unei inteligenţe intuitiv-sintetice, aşa cum stă bine unui poet, ci şi a uneia abstract-analitice, indiferentă poetului, dar indispensabilă intelectualului adevărat. Este ceea ce îi permite să conceapă eseuri de interpretare literară, artistică şi culturală remarcabile, şi să se refere la istoria contemporană cu propriile-i idei şi opinii, nu numai cu sentimente "croite din pânza fină şi zadarnică a literaturii". (MIRCEA MARTIN)
1998 - ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

accidentbiografic:
resurecţia baladeinu-i mai mult decît o opţiune de moment, chiar dacă ea atîrnă greu în judecata criticilor; nu o dată, ei reduc ceea ce pare un complicat traiect poetic de cîteva decenii la momentul debutului. Invocarea lui, a acestui moment – consecinţa nevoii de simplificare. (MIRCEA A. DIACONU)
1999 - MIRCEA IVĂNESCU

2000 - CEZAR IVĂNESCU

2001 - CONSTANŢA BUZEA

2002 - EMIL BRUMARU

Aşadar, Infernala comedie zice Emil Brumaru (aşa cum altădată spune, simplu şi denudat, Versuri, ori, trimiţînd la decadenţa unei utopii intimiste şi livreşti, Ruina unui samovar), gîndind la comedia veche a lui Dante, supranumită, o ştim prea bine, divină. Trimitere nu tocmai lipsită de temei, cuprinzătoare pentru întreaga-i creaţie, din moment ce spaţiul comediei e unul paradisiac şi euforic. Diafanul şi genuinul îi sînt, mai mult decît dovezi, părtaşe. (MIRCEA A. DIACONU)
2003 - ILIE CONSTANTIN

Prin acest act de umilitate care, cum să zic, îl umaniza, persoana lui Ilie Constantin, pe care îl cunoscusem vag la Iaşi (unde venise, tânăr şi şarmant, la o "întâlnire cu cititorii") mi-a devenit, atunci, brusc simpatică. Şi asta în răspăr cu opinia unor confraţi, după care plecarea lui Ilie Constantin ar fi fost o "demisie", un "abandon", un pas ireversibil – şi iresponsabil – către ratare, atât existenţială cât şi literară. (AL. CĂLINESCU)
2004 - ANGELA MARINESCU

Angela Marinescu face din poezia sa ultimă locul unei treceri organice de la neomodernism la postmodernism, dar, "vâna" ei poetică este, în opinia mea, una de origine rimbaldiană, cu fulguraţii care se exprimă nu prin cuvinte pline de sens ori constelaţii verbale complexe, ci prin vocabule scurte, concrete, imediate, violente. O poezie insolită, maladivă, sălbatică. Şi Rimbaud s-a văzut pe sine ca un "mare bolnav, mare criminal, mare damnat". Angela Marinescu îmi pare a fi unul din "lucrătorii oribili" pe care Rimbaud îi invoca drept continuatori ai lui în drumul spre "necunoscut". (MIRCEA MARTIN)
2005 - ŞERBAN FOARŢĂ

2006 - GABRIELA MELINESCU

2007 - ADRIAN POPESCU

Mi-a plăcut, ani de zile, să citez, cu diverse ocazii, multe dintre versurile acelui ciclu de neuitat şi, mai ales, unul de luminos ecou platonician: "Odată am ştiut să zbor, odată, / Dovadă n-am, dar îmi aduc aminte". Îl reiau acum fiindcă îmi pare a concentra ceva esenţial pentru definirea particularului sentiment al lumii pe care întreaga operă a poetului urma să-l aproximeze. (ION POP)
2008 - MIRCEA DINESCU
2009 - CRISTIAN SIMIONESCU

Aproape fiecare text al lui are o structură multiplană şi dramaturgică. Niciunde nu se rosteşte şi nu se aude o singură voce. Ceea ce poetul vrea să ne spună cere o simultaneitate, o suprapunere de voci şi de registre. E un mod curios şi spectaculos de a înfrunta – în poezie – limitele înseşi ale literaturii ca artă a succesiunii !
Marile poeme ale lui Cristian Simionescu se cer citite ca nişte romane miniaturale cu planuri paralele, caracterizate printr-un plurilingvism ad-hoc, sau ca nişte piese de teatru cu conflictul resorbit şi atenuat în discurs liric; sau ca nişte de operă reduse la ariile principale. (...)
Cristian Simionescu apelează la o morală a deriziunii şi a autoderiziunii ca la o pavăză sub protecţia căreia îşi aruncă sondele închipuirii în bolgiile Infernului sau în adâncul oceanului primordial, îşi îngăduie fulguraţii absolutizante, care ţâşnesc, însă, întotdeauna din materialitate, din visceralitate, din cotidianul mizerabil şi irezistibil. (MIRCEA MARTIN)
2010 - DORIN TUDORAN

În mai mare măsură decât în cazul altor congeneri,in producerea poeziei lui Dorin Tudoran, conştiinţa poetică joacă un rol decisiv. Aşa se şi explică absenţa, la el, a "artelor poetice" asumate ca atare. Acestea i se vor fi părut inutile câtă vreme în chiar "schema" originară a poeziei sale e implicată o reflecţie asupra condiţiei poetice. (MIRCEA MARTIN)
.jpg)