Artistă din Suceava pe simezele Galeriei ”Casa Zamfirescu” din Botoșani. Marina Pișta, un ”temperament pasional, de mică franțuzoaică”!

Galeria de artă ”Casa Zamfirescu” de pe Pietonalul Unirii găzduiește în această perioadă expoziția de artă plastică ”Feminitate cromatică”, a artistei Marina Pișta.

Evenimentul este organizat de Institutul Bucovina, Academia PIM, AJOFM Botoșani, Uniunea Artiștilor Plastici din România, Galeria ”Casa Zamfirescu”, Galeria ”Zamca” și Ministerul Culturii.



Vernisajul a avut loc în ziua de 7 martie, în fața unui public numeros și în prezența artistei. Au vorbit, din partea Asociației Institutul Bucovina, Petru-Vasile Gafiuc, iar din partea instituției gazdă – Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani - Anca Apăvăloaie. Despre arta Marinei Pișca au convorbit Mihai Pânzaru – PIM, curatorul expoziției, dar și criticul de artă Delia-Ioana Leizeriuc. De asemenea, la vernisaj a fost prezent și Antoniu Alexandru Flandorfer, directorul Direcției Județene pentru Cultură Suceava.

”Un concept european care cred că e pentru prima dată în România aici, la Botoșani”

Vasile Gafiuc, ca președinte al Institutului Bucovina, și-a asumat și rolul de gazdă, apreciind că Galeria de artă ”Casa Zamfirescu” din Botoșani a reușit un ”eveniment de marcă”. Un eveniment care vine ca o consecință a unei decizii de a îmbina la Botoșani arta cu munca și de a realiza, pe modelul întâlnit în Europa, un ”oraș al meseriilor”.

”Ocazia aceasta minunată i se datorează în cea mai mare parte doamnei Anca Apăvăoaie, care a reușit să mobilizeze toate resursele pentru a salva o clădire de patrimoniu și a o reda comunității. Scopul nu a fost să facem o galerie, scopul a fost să facem un centru de formare, un oraș al meseriilor, așa cum împreună am descoperit în Europa. Un concept european care cred că e pentru prima dată în România aici, la Botoșani. Un parteneriat frumos, de altfel, între AJOFM și Asociația Institutul Bucovina, care promovează deja alte două galerii la Suceava, din 2021, sub coordonarea maestrului Mihai Pânzaru – PIM și criticului de artă Delia Leizeriuc. Acest parteneriat se dezvoltă foarte natural între AJOFM Botoșani și Institutul Bucovina pentru promovarea valorilor comune, pentru comunitate, pentru promovarea permanentă pentru muncă, și mai ales promovarea artei ca instrument unic și original în sprijinirea incluziunii în comunitate”, a rostit Vasile Gafiuc.



Un cuvânt de bun venit pentru publicul prezent la expoziție a fost oferit și de Anca Apăvăloaie, directorul AJOFM Botoșani, care a menționat că la vernisaj a venit cu ”toate colegele mele, pentru că suntem la un eveniment dedicat femeii”.

”Vedem un spațiu primitor, primitor nu doar pentru activitățile noastre, ci și pentru alte activități care vin să completeze sau să ajute în activitățile noastre. Pentru că acest proiect pornit de noi cvasi-ușor va merge ușor în continuare. Pentru că este bine ca întotdeauna să îmbinăm utilul cu plăcutul. Așteptăm cât mai mulți artiști în rândul nostru, ca să ne ajute complementar în activitățile noastre”, a spus Anca Apăvăloaie, directorul AJOFM Botoșani.

”Se întâmplă ceva aici!”

Artistul Mihai Pânzaru -PIM, curator al expoziției, a apreciat, înainte de toate, orașul Botoșani și disponibilitatea culturală a unei urbe care a fost, de-a lungul timpului, ”darnic în talente, minți și suflete grozave”,

”Botoșaniul este un oraș care trepidează de cultură de patrimoniu, în primul rând. De aici vine totul: locul, oamenii… se întâmplă ceva aici, emanațiile, efluviile, pământul acesta strămoșesc și deosebit de darnic în talente, minți și suflete grozave”, a exprimat cu oarece entuziasm Mihai Pânzaru – PIM.

”Temperament pasional, de mică franțuzoaică!”

Un discurs axat pe arta Marinei Pișta a venit din partea Deliei Leizeriuc, critic de artă, cea care dintru început a ținut să își exprime bucuria față de prezența artistei din Suceava într-o galerie din Botoșani.

”Plăcerea de a trăi a Marinei Pișta se confundă pentru ea cu plăcerea de a picta. Aceste mesaje pe care le transmite Marina, aceste gânduri, aceste filosofii de viață, această artă de a trăi, le ancorează în specificitatea noastră umană, o fixează, o aprofundează, o transfigurează chiar. Aceste mesaje generate de arta sa au oarecum calitatea de a fi universale, de a traversa timpurile fără să suporte uzura, ele fiind la propriu o sfidare a neantului. Spirit mereu în căutarea unor orizonturi noi, temperament pasional, de mică franțuzoaică, Marina Pișta nu s-a sfiit să abordeze noi modalități de expresie”, a rostit Delia Leizeriuc, criticul de artă accentuând că ”ceea ce rămâne dominant în cariera artistică a Marinei Pișta este efortul său de a picta pe pânză o realitate surprinsă în articulațiile ei simbolice”.



Potrivit criticului de artă, viziunea compozițională, în care domină detaliul simbolic, este pusă de cele mai multe ori în serviciul unor sensuri umane majore. Astfel, pictura Marinei Pișta ”enunță calități rafinate, o viziune aparte și o concepție deosebită, iar tușa și cromatica sunt în relief, au un simț înnăscut al plasticității, un veritabil instinct pictural”.

Talentul artistic al Marinei Pișta este, mai spune Delia Leizeriuc, unul ”plin de fantezie, pe alocuri mistic, care vorbește despre o personalitate pregnantă, care nu are cum să treacă neobservat, neadmirat”.

Impresionează la Marina Pișta portretul. O modalitate de exprimare care ia forma unei expresii artistice, care devine astfel și un instrument de explorare a feminității, un mod de a transmite prin culoare emoția, gândurile și trăirile. Și asta pentru că, dintotdeauna, indiferent de epocă, de curent artistic sau de autor, portretele feminine nu sunt doar reprezentări fizice, ci și o fereastră către sufletul și psihologia subiectului, adesea îmbogățite de culori dominante și detalii care adaugă profunzime și semnificație lucrărilor. Iar Marina Pișta tocmai asta reușește.

Cromatica joacă un rol esențial în arta Marinei Pișta. Fiecare nuanță are o semnificație specifică, iar alegerea culorilor are un impact profund în percepția privitorului. Prin roșu și oranj avem pasiune, energie și vitalitate, prin albastru și verde transpar melancolia sau introspecția. Detaliile creează, la rândul lor, o dimensiune suplimentară lucrărilor semnate de Marina Pișta. Detalii care nu doar că îmbogățesc compoziția, dar și invită privitorul să se apropie de lucrare, să observe nuanțele și să descopere semnificații ascunse.



În arta Marinei Pișta, portretele devin un mijloc de auto-exprimare și explorare a identității. Un motiv în plus pentru a crede că arta feminină nu este doar o reflecție a realității, ci și o celebrare a diversității și a puterii femeii, invitând privitorul să se conecteze cu trăirile și perspectivele universului feminin.

Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Iași, Marina Pișta a absolvit Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, specializarea Arte Plastice (pictură) la clasa Ioan Pricop. De-a lungul timpului a avut expoziții personale la Galeria ”Victoria” Iași, Galeria de artă ”Ion Irimescu”, Teatrul ”Matei Vișniec” sau la Biblioteca Bucovinei, dar și de grup. 













 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Florentina Tonita

Lumea reală este pustie. Pentru că nu mai avem timp s-o umplem

astăzi, 08:49

Silviu Poenaru, ilustrul neurolog român care a activat la Paris, și care până în clipa de pe urmă a fost preocupat de medicina integrativă, lucra la un studiu numit "Psiholo...

Alexandra, ”fetița lui Dumnezeu”, împlinește 20 de ani. ”La mulți ani, copila mea perfectă, într-o lume imperfectă!”

Thursday, 13 March 2025

”E frumoasă și bună copila mea. Și mare. Tot mai mare. Și tot mai puțin copilă. Este lecția mea de iubire, de smerenie și de tot”. Este mesajul unei mame care nu a renunțat nicio...

Povești la cafea: "Dacă stai lângă Dumnezeu, comportă-te ca Dumnezeu"

Thursday, 13 March 2025

Este cunoscut experimentul lui Marcel Duchamp, artistul care la începutul secolului XX a produs poate cea mai mare schimbare în percepția artei și în ceea ce definește ea. După &...