Fără a exagera câtuși de puțin, putem spune că, la ora actuală, situația drumurilor a ajuns una dintre cele mai grave probleme din România, o infrastructură deficitară menținând un standard de viață scăzut pentru populație, devenind totodată o problemă de siguranță națională. Mai mult, asistăm de câteva luni la un adevărat război al declarațiilor, cuvântul reziliere fiind cel mai des uzitat de către reprezentanții statului, de la regionale de drumuri la ministere. Nu de puține ori, aceste declarații răstite aruncă o culpă a responsabilității exclusiv pe umerii constructorilor din infrastructura rutieră.
Licitații câștigate și contracte nesemnate. Lucrări contractate și necontinuate. Contracte blocate din cauza prețurilor galopante la materiale. Sunt câteva dintre problemele care așază statul și firmele de construcții într-un conflict deschis.
O ședință cu multe așteptări!
Pe data de 8 mai 2019, la sediul central al CNAIR SA a avut loc o întâlnire a reprezentanților CNAIR cu agenții economici, ședința având ca obiect clarificarea situațiilor ivite la semnarea contractelor subsecvente între CNAIR SA și diferiți operatori economici, în urma problemelor apărute din cauza ajustării/revizuirii/actualizării prețului contractelor subsecvente. Mai exact, constructorii reclamă diferențe de costuri, în contractele semnate în anii anteriori, de 25-40%, lucru care ar face imposibilă continuarea lor.
În cadrul întâlnirii, Narcis Neaga, director general CNAIR, a precizat că este necesară semnarea contractelor subsecvente în condițiile ofertelor de la licitație în contextul apariției instrucțiunilor nr.2/2018, modificată prin Instrucțiunea nr/ 1/2019, adică fără actualizarea prețurilor la material (bitum).
De partea cealaltă, reprezentanții firmelor spun că este imposibil să se încadreze în prețul ofertelor de licitație, având în vedere creșterea exagerată a prețului la bitumul rutier (un procent de aproximativ 60-70 %, conform estimării operatorilor economici) și alte materiale, manopera în plată începând cu ianuarie 2019. De asemenea, reprezentanții firmelor au mai precizat că, ulterior publicării în Monitorul Oficial al României a Instrucțiunii nr.2/2018, au înaintat autorității contractante, respectiv DRDP, solicitări de actualizare a prețului contractelor, inclusiv la bitum, însă aceste solicitări nu fuseseră soluționate prin încheierea de contracte subsecvente până la apariția Instrucțiunii ANAP nr. 1/2019.
Este necesar, spun reprezentanții firmelor, ca factorii de decizie la nivel guvernamental să ia de urgență măsuri de reglementare clară a modului de actualizare a prețului contractelor, în vederea deblocării situației existente.
Dacă, potrivit reprezentanților CNAIR, prevederile instrucțiunilor Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) necesită clarificări din partea instituției emitente, astfel încât să poată fi încheiate contractile subsecvente, pentru firme, în schimb, semnarea acestor contracte subsecvente înseamnă ajungerea la insolvență în maximum două luni, în condițiile în care au înregistrat deja pierderi foarte mari.
Pentru deblocarea situației, constructorii și CNAIR vor elabora o adresă comună către Ministerul Finanțelor, Ministerul Transporturilor, dar și către Guvernul României.
"Dacă până în acest moment guvernanții nu au găsit o soluție de a salva situația, vor trebui de acum să se implice și să salveze ce se mai poate salva: companii de la faliment, lucrări pe care nu va avea cine să le execute, pierderi financiare pe toata linia. Decizii tergiversate, care dacă ar fi fost luate acum 5-6 luni, nu s-ar fi ajuns într-o situație blocantă precum cea de azi: practic aproape toate lucrările pe drumuri județene, întrețineri, reparații poduri sau segmente de autostrăzi sunt BLOCATE!", a declarat un constructor din domeniul infrastructurii rutiere.
De ce s-a ajuns la această situație? Care sunt cauzele reale ale blocajului aproape fără precedent?
Constructorii spun că - și uneori chiar și reprezentanții statului recunosc - problema principală o reprezintă bitumul, al cărui preț s-a dublat în ultimul an. Astfel, dacă în ultimii 4-5 ani prețul bitumului s-a menținut între 1.100 și 1.400 lei/tonă, din primăvara anului 2018 prețul s-a dublat, ajungând la 2.300-2.600 de lei/tonă.
Bitumul, un produs rezidual obținut din prelucrarea petrolului, este o componentă care ajunge să dețină o pondere de până la 60%, în funcție de tipul de lucrare. Problema devine una de siguranță națională, în condițiile în care de ani de zile în România nu mai există un producător autohton de bitum, o situație care, de altfel, era previzibilă.
În condițiile în care România a vândut sau închis platforme, astăzi sursele de bitum pentru drumurile din România provin din sursă ungurească, austriacă sau poloneză. Însă, pe lângă prețul extraordinar de mare, problemele apar și la comenzi, nu de puține ori, din șapte cisterne de bitum comandat, de pildă, un constructor primind doar două. Restul sunt amânate în favoarea unor comenzi mai importante sau nu mai ajung deloc.
“Problema cea mai importantă este această dependență vitală de bitum. Lucrul era previzibil, statul știa că se va ajunge la această situație, iar constructorii din România au fost lăsați de izbeliște. Legea nu permite să ajustezi prețul contractului după creșterea prețului la bitum. Pentru că bitumul nu are un preț reglementat ca benzina, de pildă”, spune un alt constructor botoșănean. În aceste condiții, în care onorarea contractelor devine imposibilă, constructorii rutieri demarează insolvența.
“E o problemă veche, care acum explodează. Astăzi, nici un constructor nu își permite, pe contractele existente, să mai presteze ceva. Dacă prestează sunt excepții și riscă mult, pentru că prețul poate crește din nou până în toamnă. La bitum nu este un produs de cerere și ofertă, ci un preț impus din exterior. Oamenii au preferat insolvența decât să piardă și mai mult sau să fie dați în judecată că nu au respectat contractul”, mai spune constructorul, care adaugă faptul că, lucrările în infrastructură fiind multianuale, licitațiile sunt câștigate, dar nu pot fi continuate tocmai din cauza creșterii prețului la un produs principal, bitumul.
Odată firma intrată în insolvență, lucrarea nu mai poate fi continuată. Chiar dacă este cel mai mare perdant în momentul de față, statul nu reușește să identifice o soluție. Or, în lipsa unei decizii clare, se ajunge în imposibilitatea de a se mai construi.
Constructorii nu se mai prezintă la licitație și, astfel, obiective importante precum drumul strategic sau drumul Botoșani-Tg. Frumos sunt amânate la nesfârșit.
Iar acolo unde licitațiile au avut loc, autoritățile fac presiuni asupra constructorilor să continue lucrările, însă fără ca prețurile să fie ajustate, spun aceiași constructori rutieri. “Nu mai este loc de niciun compromis. Legislația este în mare culpă, nu protejează. Am vândut platformele petrochimice, care își făceau treaba în interes national. Astăzi drumurile devin o problemă de siguranță națională. Firmele românești vor intra în faliment, iar pe piață vor rămâne doar firmele din afară care obțin prețuri preferențiale pe piața de bitum. Și ei vor face drumuri în România”, este părerea unui alt constructor.