Doina Federovici, președintele Consiliului Județean (CJ) din Botoșani, a tras un semnal de alarmă în cadrul unei întâlniri la care a participat și ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, venit în vizită de lucru la Botoșani. Aceasta a făcut referire la proiectul de construire a podului de peste Siret, de la Talpa, care leagă județele Botoșani și Suceava.
Potrivit Doinei Federovici, proiectul este blocat din cauza a doi gândaci și a unei broaște, acestea aflându-se pe o arie naturală protejată din zona podului de la Talpa. În acest fel, cele două Consilii Județene riscă să piardă o finanțare de opt milioane de euro.
„Consiliul Județean Botoșani, alături de Consiliul Județean Suceava, a identificat soluțiile tehnice pentru reluarea unei investiții majore la nivelul celor două județe. Mă refer aici la acel proiect blocat de ani de zile, podul de peste Siret, de la Talpa. Cele două Consilii Județene au semnat un acord, au realizat expertizele tehnice și am realizat și studiul de fezabilitate pentru acest pod important pentru noi. Este o investiție de aproximativ 8 milioane de euro, care este blocată de ariile protejate. Pentru că în zonă trăiesc doi gândaci, rădașca și croitorul cenușiu, și broasca europeană de baltă. Din păcate, din prea multă dragoste pentru cei doi gândaci și broasca comunitară europeană, investiția a fost blocată. Dumneavoastră ați spus că rămânem într-un contact permanent, dar liniile de finanțare trec pe lângă noi, iar în acest moment investiții de acest gen, care trebuiesc întregii comunități din ambele județe, sunt blocate și nu știu unde vom mai depune acest proiect”, a declarat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean (CJ) din Botoșani.
Mirchea Fechet, venit în vizită de lucru la Botoșani, a precizat că Ariile Naturale Protejate nu ar trebui să împiedice modernizarea infrastructurii și nici să pună viața cetățenilor în pericol.
„E o chestiune pe care trebuie să o protejăm, dar nu o facem în detrimentul cetățenilor. Sunt convins că fie că discutăm despre acest pod, sau de alte tipuri de investiții, așa cum în alte țări s-au construit autostrăzi prin mijlocul ariilor naturale protejate, așa cum în România se construiesc autostrăzi prin ariile naturale protejate. La Bacău, de exemplu, avem și pod, și viaduct fix prin mijlocul ariei. Au deranjat acolo în prima săptămână câteva păsări, în următoarea săptămână păsările s-au întors acolo unde le este locul lor dintotdeauna și nu s-a întâmplat o tragedie. Până la urmă construim un pod, nu avem o investiție care ar fi nocivă”, a declarat Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Acest pod ar fi scurtat distanța dintre Rădăuți și Dorohoi cu aproximativ 20 de kilometri și le-ar fi dat oamenilor de pe un mal șansa să își lucreze pământurile de pe celălalt mal. Podul de la Talpa a fost distrus în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, iar construcția sa a fost reluată în 1995, însă abandonată din cauza lipsei de fonduri.
Astfel, proiectul a fost reluat abia anul trecut de administrațiile județene din Botoșani și Suceava.