Este vorba de DN 29D care face legătura între municipiul BotoÈ™ani È™i ȘtefăneÈ™i, în zona Dealu Mare. De fiecare dată când s-au făcut lucrări în ultimii ani la acest drum s-a È™tiut că principala problemă pe acest tronson sunt alunecările de teren. Cu toate acestea, din lipsă de fonduri, după cum au invocat mereu cei care administrează drumurile naÈ›ionale, nu s-a putut realiza singura variantă care pare să rezolve problema, un viaduct.
Tronsonul de la Dealu Mare a fost redeschis circulaÈ›iei la finele anului 2012. După nici trei ani, Compania NaÈ›ională de Autostrăzi È™i Drumuri NaÈ›ionale din România a alocat noi fonduri pentru consolidarea terasamentului. În toamna anului 2016 problemele au început să fie tot mai vizibile, pe o porÈ›iune de aproximativ 100 de metri asfaltul crăpându-se iar terenul de pe margine a început să o ia la vale.
SituaÈ›ia la ora actuală este È™i mai rea. Asfaltul a crăpat deja pe o porÈ›iune de câteva sute de metri, afectând un sens de mers, iar È™oferii care trec frecvent prin zonă spun că È™oseaua se strică tot mai tare de la o zi la alta.
ReprezentanÈ›ii DirecÈ›iei Regionale de Drumuri È™i Poduri IaÈ™i, care administrează drumurile naÈ›ionale din judeÈ›ul BotoÈ™ani, spun că drumul de la Dealu Mare este atent monitorizat, iar în funcÈ›ie de concluziile unui expert se va adopta o soluÈ›ie pentru refacerea acestuia.
"Este făcută o expertiză È™i se monitorizează situaÈ›ia să se vadă cam cum evoluează ca să îÈ™i dea seama ce soluÈ›ie să adopte. Vrem să vedem dacă e o problemă în profunzime, sau doar la suprafață, din ce parte, È™i care ar fi cauzele. Vrem să vedem cum se comportă È™i când plouă, È™i când ninge, È™i când este uscat, să vedem cum evoluează. Este în monitorizare, am semnalizat zona. Vedem la sfârÈ™itul lunii ce ne spune expertul apoi vom trage o concluzie să stabilim ce se poate face acolo. Sunt ape subterane, trebuie captate" a declarat, pentru Stiri.Botosani, Ovidiu Laicu, directorul DRDP IaÈ™i.
În anul 2002, autoritățile de la acea vreme au decis ca drumul să fie deviat pe o porÈ›iune de doi kilometri, o alternativă la vechea variantă. Pentru construcÈ›ia noii È™osele s-a creat un deal artificial, s-a făcut acces prin pădure, defriÈ™ându-se copaci, iar peste pâmântul care s-a adus în zonă s-a făcut noul drum.
Lucrările au fost câÈ™tigate în urma unei licitaÈ›ii de firma Arcada din GalaÈ›i, investiÈ›ia ridicându-se la zece milioane de lei, fiind suportată de Compania NaÈ›ională de Autostrăzi È™i Drumuri NaÈ›ionale din România (CNADNR).
În anul 2007, cu doar puÈ›in timp înainte de a se face recepÈ›ia lucrării È™oseaua s-a surpat astfel că a fost practic imposibil să se mai circule pe drumul nou construit, traficul fiind deviat pe vechiul traseu. Timp de trei ani acest tronson a fost închis, după ce pe o porÈ›iune de câÈ›iva zeci de metri asfaltul a dispărut cu totul.
În vara anului 2010, CNADNR a scos la licitaÈ›ie refacerea variantei noi de drum, constând în lucrări de reamenajare È™i consolidare. Contractul a fost atribuit tot firmei din GalaÈ›i care a executat È™i lucrările iniÈ›iale. Acest nou contract a presupus amenajarea zonei împădurite din vecinătatea sectorului de drum unde s-au produs alunecările de teren, realizarea unui nou terasament cu multiple straturi, terasarea versanÅ£ilor, realizarea ravenelor ÅŸi a ÅŸanÅ£urilor de colectare a apei meteo ÅŸi de suprafaţă, plantarea de copaci. Costurile cu reconstrucÈ›ia drumului au depășit È™ase milioane de lei.
De aproape cinci ani drumul este din nou redeschis circulaÈ›iei, dar problemele încep să fie aceleaÈ™i ca la început.