Operatori economici îngrășați cu apă furată. Caracatița fraudelor, de la mari consumatori până la angajați corupți

Operatori economici îngrășați cu apă furată. Caracatița fraudelor, de la mari consumatori până la angajați corupți

Serviciul de Control Antifraudă al companiei Nova Apaserv a identificat, din martie până în prezent, aproape 100 de cazuri de consum necontorizat de apă, reprezentând un prejudiciu de peste 600.000 de lei. Cea mai mare parte din pagubă este cauzată de societăți comerciale, iar în unele situații s-a descoperit că delapidarea se desfășura cu complicitatea unor angajați ai operatorului de apă.

Potrivit directorului general al Nova Apaserv, structura de control înființată în primăvară a determinat declanșarea cercetării penale privind 98 de suspecți de furt de apă. Concentrațiile de consum ilicit se regăsesc în orașele Botoșani, Darabani, Săveni, comunele Mihai Eminescu și Curtești. Verificările au provocat reacții ostile în rândul administratorilor societăților depistate în flagrant, unii dintre ei persoane publice.

„Colegii mei de acolo au avut o activitate neașteptat de amplă, nemaiîntâlnită în istoria societății. Majoritatea recunosc fapta și achită prejudiciul. Din acest prejudiciu, cea mai mare parte vine de la persoanele juridice, că acolo sunt consumurile cele mai mari. Sumele mari de acolo provin. Avem și persoane fizice, dar acolo sumele sunt mult mai mici. Noi am făcut acțiuni pe aproape întreaga noastră arie de operare. În general dăm și de persoane mai prezente în spațiul public, persoane obișnuite, persoane juridice de mică anvergură, persoane juridice de mare anvergură, adică am dat peste tot felul de cazuri. Evident că la un moment dat se creează niște neplăceri, care uneori se transformă și în niște presiuni, mai povestesc colegii de încercări de a mușamaliza”, a explicat Liviu Ștefan, directorul general al Nova Apaserv.

Fraude ajutate de complici din interiorul companiei

Furturile de apă au fost posibile prin înființarea unor bypass-uri și intervenții asupra apometrelor. În cazul operatorilor economici, neregulile deveneau evidente pe fondul discrepanțelor dintre consumul facturat, specificul și amploarea activității desfășurate.

„Descoperirea unui bypass nu e simplă. E o conductă de apă în pământ, asfaltată, ascunsă bine, lucrurile nu sunt așa simple. Dar în general noi analizăm și activitatea operatorului economic. Știm că un mare producător de carne, de exemplu, nu se încadrează la niște consumuri mici comparat cu alții similari. Verificarea devine mai atentă, avem niște camere video pe care le mai băgăm prin conducte, iar operațiunea nu e simplă. De multe ori, aceste consumuri nu au în spate nici măcar un baipas. Multe din ele se fac ca urmare a intervenției pe apometre. Noi avem și aici o problemă. Parcul nostru de contori e suficient de vechi și depășit de vremuri, astfel încât pentru un tehnician bun nu e o problemă să facă diverse intervenții”, a arătat Liviu Ștefan.

Potrivit acestuia, s-au descoperit complicități chiar în rândul angajaților Nova Apaserv, care tăinuiau sau ajutau societățile să modifice datele indicate de apometre ori mecanismul de contorizare.

„Am găsit foarte multe cazuri în care chiar și ai noștri sunt implicați. Am avut cercetări disciplinare, sunt 3-4 cazuri dovedite. E o anumită complicitate pe care nu putem să o negăm. O are parte din consumurile astea frauduloase pe care noi ne concentrăm sunt foarte facil de făcut: verificarea tuturor aparatelor de măsură acolo unde consumurile sunt importante. Și nu mici au fost surprizele când am găsit tot felul de sigilii rupte, intervenții pe contori. Iar lucrurile astea nu se întâmplă fără știința unora dintre ai noștri”, a afirmat directorul general al Nova Apaserv.

Marii consumatori, în vizorul operatorului

Liviu Ștefan subliniază că situația financiară a operatorului de apă ar putea fi împinsă spre declin tocmai de fraudele marilor consumatori.

„Noi ne dorim să continuăm acțiunea asta într-un mod foarte intens, Nova Apaserv are nevoie de bani mulți în momentul ăsta. Dacă ar fi să extrapolăm ce am descoperit noi până acum la întreaga arie de operare, chiar îmi pun problema că acest consum fraudulos de apă contează foarte mult în lipsa noastră de venituri suficiente pentru a ne desfășura activitatea. Noi facem eforturi, am crescut producția în ultima vreme, am facturat din ce în ce mai multă apă, dar e încă insuficient să ne acoperim cheltuielile. Gradul de încasare e bun, peste 90%, problema noastră este că trebuie să facturăm mai mult. Și nu e scop în sine, dar se vede din pierderile pe care le înregistrăm, din ce preluăm de la Apele Române și ceea ce facturăm. De aceea spun că mare parte din pierderi au foarte mare legătură cu rezultatele din controalele astea, vin din consum fraudulos. Sunt și cazuri care încă sunt în anchetă”, a mai explicat acesta.

În baza contribuției de 9,3 milioane de lei pe care Consiliul Județean a acordat-o, în primăvară, spre majorarea capitalului social, Nova Apaserv a înlocuit circa 500 de apometre și urmează să achiziționeze alte 2.500 de ultimă generație. Noile aparate de măsurat vor fi montate pe conductele care deservesc marii consumatori, ca măsură de prevenire a fraudelor.

„Avem destul de multe apometre probabil expirate, e o anumită justificare că nu sunt bani. Între timp am mai găsit niște fonduri proprii, am mai înlocuit cele care nu sunt valabile, dar pe lângă cei verificați și refolosiți, am înlocuit în jur de 500 de contori. Avem acum, urmare a capitalizării Consiliului Județean din primăvară, urmează să semnăm un contract pentru aproximativ 2500 de contori de ultimă generație, cu tehnologie modernă, foarte greu de intervenit pe ei, cu citire la distanță, pe care îi vom pune exact acolo unde ne așteptăm să avem consumuri mari”, a precizat directorul companiei de apă.

Se întărește Serviciul Antifraudă

De asemenea, organigrama a fost modificată, pentru ca Serviciul de Control Antifraudă să poate desfășura o activitate de două ori mai sporită.

„Având în vedere amploarea fenomenului, am făcut o modificare de organigramă și am crescut numărul persoanelor de la 5 la 9 pe Serviciul Antifraudă, urmează să-i angajăm pe cele 4 posturi noi, astfel încât să avem trei echipe active. Mă aștept să avem rezultate și mai spectaculoase. Și dacă e nevoie, suplimentăm din nou, că sunt operatori în țară care au o structură și mai mare”, a menționat Liviu Ștefan.

„Noi am mai făcut publice niște acțiuni și probabil lumea începe să aibă încredere. Primim reclamații. E o frustrare pentru un client corect care știe că există o problemă, o comunică într-un fel sau altul. Vom continua și vom amplifica activitatea de verificare, indiferent de presiuni”, a subliniat directorul Nova Apaserv.

„Nu poate funcționa câta vreme este privită ca pe o vacă de muls”

Reprezentanții Consiliului Județean spun că descoperirile făcute de corpul de control al companiei sunt doar o frântură din fenomen și că atacurile lansate în spațiul public împotriva conducerii pot trăda interese personale.

„Nova Apaserv nu poate funcționa câta vreme este căpușată și privită ca pe o vacă de muls. Ceea ce se întâmplă acum este simplu: corpul de control își face treaba și a început să deranjeze multe cercuri din județ. Și îmi asum când spun că de asta am ajuns unde am ajuns cu situația societății, pentru că unii au furat și au încălcat nu doar normele legale, ci și pe cele de bun simț. Să faci profit și să te sustragi de la facturarea apei este strigător la cer. Din punctul meu de vedere, cred că aceste cazuri concrete, dovedite, nu acoperă nici 2% din ceea ce se întâmplă în realitate. Nova Apaserv va fi susținută în acest demers de stopare a acestui fenomen grav”, a afirmat Dorin Birta, vicepreședinte al Consiliului Județean.

 

 

Spune-ne opinia ta