Autoritățile nu reuÈ™esc să rezolve o problemă care creează nemulÈ›umire în rândul celor ce vor să conducă o maÈ™ină. Programarea la examen la IaÈ™i se face după patru luni. În fiecare lună sunt două mii de oameni care aÈ™teaptă să fie examinaÈ›i. Cei care nu trec examenul trebuie să reia È™coala È™i apoi să aÈ™tepte iar patru luni să le vină rândul. Unii îÈ™i fac mutaÈ›ie la BotoÈ™ani, unde timpul de aÈ™teptare e la jumătate, scrie ziaruldeiaÈ™i.ro.
Prefectul Bogdan Cojocaru spune că „am discutat deja cu È™eful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori."
Potrivit sursei citate, la sfârÈ™itul anului trecut, în România erau 8,3 milioane de deÈ›inători de permise de conducere. Altfel spus, la fiecare doi locuitori, unul are carnet. Dacă numărul deÈ›inătorilor a crescut de la un an la altul, calvarul obÈ›inerii mult râvnitului document a fost mereu la fel. Înainte de 1990, lista de aÈ™teptare pentru intrarea în Școala de Șoferi (una pe judeÈ›) era lungă ÅŸi dura un an de la înscriere până la începerea efectivă a cursurilor ÅŸi orelor de conducere. După 1990, numărul instructorilor ÅŸi al firmelor de profil a crescut, iar „dopul" s-a mutat la examinatori. Adică la Serviciul permise ÅŸi înmatriculări auto, care È›ine de Ministerul Afacerilor Interne. Nu contează categoria, rândul e la fel de mare.
Andrei G., proaspăt absolvent de liceu, ar fi vrut să aibă permis odată cu începerea facultății, pentru că locuieÈ™te într-o comună limitrofă IaÈ™ului. Ai lui îi luaseră deja o maÈ™ină la mâna a doua, dar calculele de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, respectiv cu aglomeraÈ›ia de la „Permise".
„Am început È™coala de È™oferi la IaÈ™i în decembrie 2020 ÅŸi am terminat-o în februarie. Am fost înscris imediat pentru proba de traseu, dar examenul l-am dat efectiv în luna august. A trebuit să mai iau niÅŸte ore suplimentare, pe banii mei, că aproape uitasem să conduc. Dar am picat", ne-a povestit el.
S-a înscris din nou ÅŸi a fost programat în luna decembrie „pentru oraÅŸ". Încă un set de ore suplimentare de condus, însă un nou eÅŸec.
„Nici nu m-am mai reprogramat", ne-a spus Andrei.
„Oricum trebuia să fac È™coala de È™oferi din nou, adică alÈ›i 1.500 - 2.000 de lei. De data asta aÅŸ fi luat examenul chiar ÅŸi la IaÈ™i, deÈ™i e un oraÈ™ complicat. Dar nu am vrut să mai risc, mai ales că am rude într-un judeÈ› vecin, unde reprogramările sunt cam la două luni. Mi-am făcut mutaÈ›ie ÅŸi apoi din nou È™coala acolo, am negociat cu un instructor să fac mai puÈ›ine ore, deci bani mai puÈ›ini, iar luna viitoare am examenul de oraÈ™", ne-a prezentat el soluÈ›ia.
Tânărul e mai relaxat: chiar dacă iarăși ar fi să nu treacă examenul, È™tie că va fi reprogramat mai repede.
Două mii de ieÈ™eni la coadă la permise, în fiecare lună
Între timp, în IaÈ™i „coada" s-a mai scurtat un pic: patru luni de aÈ™teptare, acum, față de cinci luni, astă-toamnă. Iar între ieÈ™irea din È™coală ÅŸi examen este o lună. Chiar ÅŸi aÈ™a, a treia încercare pentru ghinioniÈ™ti poate să nu mai încapă în acel termen de un an după care cursurile ÅŸi orele de conducere trebuie reluate.
„Lunar, în medie, aproximativ 2.500 de persoane se înscriu la proba teoretică ÅŸi peste 2.000 de persoane dau proba practică. Numărul actual de examinatori, 8 - 9 zilnic la categoria B, nu permite creÈ™terea numărului de persoane care să susÈ›ină proba practică", ne-a explicat prefectul Bogdan Cojocaru cum stau lucrurile în prezent.
Salvarea vine de la Botoșani
JudeÈ›ul vecin la care se referă Andrei este BotoÈ™ani. Aici, între reexaminări pot să fie doar 45 de zile. AÅŸa se face că, anul trecut, de exemplu, un candidat a susÈ›inut proba de traseu de cinci ori. În total, Serviciul permise ÅŸi înmatriculări are 15 angajaÈ›i, dintre care 6 sunt examinatori. Două posturi sunt vacante – chiar la examinatori.
La fel ca la IaÈ™i, unde sunt 27 de angajaÈ›i, dintre care 9 examinatori, iar 3 locuri din organigramă sunt vacante, s-a solicitat suplimentarea numărului de examinatori din rândul angajaÈ›ilor existenÈ›i. La IaÅŸi au sosit doi oameni „noi", dar alÈ›i doi tocmai se pensionează.
O dată pe săptămână, joia, se fac examinări ÅŸi la PaÈ™cani. La Vaslui, de exemplu, unde sunt încă ÅŸi mai puÈ›ini angajaÈ›i decât la BotoÈ™ani, examinatorii se împart între municipiile Vaslui ÅŸi Bârlad.
De altfel, situaÈ›ia destul de bună de la BotoÈ™ani a atras o „migraÈ›ie" a candidaÈ›ilor. MulÈ›i ieÈ™eni – cei mai mulÈ›i din zona Hârlău – au venit aici să susÈ›ină examenul pentru obÈ›inerea permisului de conducere.
Criza permiselor duce la corupție
În februarie 2020, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul BotoÈ™ani în colaborare cu ofiÈ›erii DirecÈ›iei Generale AnticorupÈ›ie (DGA) au organizat mai multe percheziÈ›ii, iar ancheta declanÈ™ată atunci a scos la iveală o filieră prin care peste 200 de ieÈ™eni au obÈ›inut permisele de conducere la BotoÈ™ani, în baza unor falsuri.
Cel care ar fi intermediat mare parte din afacere ar fi fost un instructor auto din Flămânzi. IeÈ™enii care doreau să obÈ›ină permisul de conducere mai repede apelau la el ca să obÈ›ină toate documentele necesare pentru completarea dosarului de candidat, până la programarea pentru susÈ›inerea examenului. IÈ›ele duc ÅŸi spre unii angajaÈ›i ai Serviciului Public Comunitar pentru EvidenÈ›a Persoanelor de la Flămânzi, oraÈ™ în care ieÈ™enii se mutau fictiv pentru a putea susÈ›ine examenul la BotoÈ™ani.
În activitatea infracÈ›ională ar fi implicaÈ›i medici ÅŸi psihologi din cadrul unor centre medicale de pe raza judeÈ›elor BotoÈ™ani ÅŸi Suceava, care au eliberat, în fals, în schimbul unor sume de bani, fiÈ™e medicale ÅŸi avize psihologice necesare constituirii dosarelor de candidat pentru susÈ›inerea examenelor în vederea obÈ›inerii permiselor de conducere.
Soluțiile autorităților: candidații să se pregătească mai bine, iar personalul de la Permise să fie suplimentat
Subprefectul Marian GrigoraÈ™, în atribuÈ›iile căruia se află activitatea de eliberare a permiselor, spune că situaÈ›ia „cozilor" de la IaÈ™i durează de mai mulÈ›i ani. De vină ar fi, a adăugat el, ÅŸi lipsa pregătirii unor candidaÈ›i care ajung astfel în reexaminări.
„Știm că este un timp mare de aÈ™teptare în cazul probei practice. Este o situaÈ›ie care datează de o bună perioadă de timp. Am discutat deja cu È™eful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori la proba practică. PopulaÈ›ia judeÈ›ului a crescut constant în ultimii ani, iar numărul de angajaÈ›i din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere ÅŸi Înmatriculare a Vehiculelor nu a fost suplimentat corespunzător, deÈ™i, în cazul obÈ›inerii permisului de conducere, se È›ine cont de domiciliu sau reÈ™edință. Chiar dacă au mai venit oameni noi în cadrul serviciului, aceÈ™tia nu au reuÈ™it decât să acopere posturile eliberate de cei care au plecat", a spus prefectul Bogdan Cojocaru.
