Nebunie la examenul de permis auto. Patru luni de așteptare. Ieșenii fug la Botoșani

Nebunie la examenul de permis auto. Patru luni de așteptare. Ieșenii fug la Botoșani

Autoritățile nu reușesc să rezolve o problemă care creează nemulțumire în rândul celor ce vor să conducă o mașină. Programarea la examen la Iași se face după patru luni. În fiecare lună sunt două mii de oameni care așteaptă să fie examinați. Cei care nu trec examenul trebuie să reia școala și apoi să aștepte iar patru luni să le vină rândul. Unii își fac mutație la Botoșani, unde timpul de așteptare e la jumătate, scrie ziaruldeiași.ro.

Prefectul Bogdan Cojocaru spune că „am discutat deja cu șeful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori."

Potrivit sursei citate, la sfârșitul anului trecut, în România erau 8,3 milioane de deținători de permise de conducere. Altfel spus, la fiecare doi locuitori, unul are carnet. Dacă numărul deținătorilor a crescut de la un an la altul, calvarul obținerii mult râvnitului document a fost mereu la fel. Înainte de 1990, lista de așteptare pentru intrarea în Școala de Șoferi (una pe județ) era lungă şi dura un an de la înscriere până la începerea efectivă a cursurilor şi orelor de conducere. După 1990, numărul instructorilor şi al firmelor de profil a crescut, iar „dopul" s-a mutat la examinatori. Adică la Serviciul permise şi înmatriculări auto, care ține de Ministerul Afacerilor Interne. Nu contează categoria, rândul e la fel de mare.

Andrei G., proaspăt absolvent de liceu, ar fi vrut să aibă permis odată cu începerea facultății, pentru că locuiește într-o comună limitrofă Iașului. Ai lui îi luaseră deja o mașină la mâna a doua, dar calculele de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, respectiv cu aglomerația de la „Permise".

„Am început școala de șoferi la Iași în decembrie 2020 şi am terminat-o în februarie. Am fost înscris imediat pentru proba de traseu, dar examenul l-am dat efectiv în luna august. A trebuit să mai iau nişte ore suplimentare, pe banii mei, că aproape uitasem să conduc. Dar am picat", ne-a povestit el.

S-a înscris din nou şi a fost programat în luna decembrie „pentru oraş". Încă un set de ore suplimentare de condus, însă un nou eşec.

„Nici nu m-am mai reprogramat", ne-a spus Andrei.

„Oricum trebuia să fac școala de șoferi din nou, adică alți 1.500 - 2.000 de lei. De data asta aş fi luat examenul chiar şi la Iași, deși e un oraș complicat. Dar nu am vrut să mai risc, mai ales că am rude într-un județ vecin, unde reprogramările sunt cam la două luni. Mi-am făcut mutație şi apoi din nou școala acolo, am negociat cu un instructor să fac mai puține ore, deci bani mai puțini, iar luna viitoare am examenul de oraș", ne-a prezentat el soluția.

Tânărul e mai relaxat: chiar dacă iarăși ar fi să nu treacă examenul, știe că va fi reprogramat mai repede.

Două mii de ieșeni la coadă la permise, în fiecare lună

Între timp, în Iași „coada" s-a mai scurtat un pic: patru luni de așteptare, acum, față de cinci luni, astă-toamnă. Iar între ieșirea din școală şi examen este o lună. Chiar şi așa, a treia încercare pentru ghinioniști poate să nu mai încapă în acel termen de un an după care cursurile şi orele de conducere trebuie reluate.

„Lunar, în medie, aproximativ 2.500 de persoane se înscriu la proba teoretică şi peste 2.000 de persoane dau proba practică. Numărul actual de examinatori, 8 - 9 zilnic la categoria B, nu permite creșterea numărului de persoane care să susțină proba practică", ne-a explicat prefectul Bogdan Cojocaru cum stau lucrurile în prezent.

Salvarea vine de la Botoșani

Județul vecin la care se referă Andrei este Botoșani. Aici, între reexaminări pot să fie doar 45 de zile. Aşa se face că, anul trecut, de exemplu, un candidat a susținut proba de traseu de cinci ori. În total, Serviciul permise şi înmatriculări are 15 angajați, dintre care 6 sunt examinatori. Două posturi sunt vacante – chiar la examinatori.

La fel ca la Iași, unde sunt 27 de angajați, dintre care 9 examinatori, iar 3 locuri din organigramă sunt vacante, s-a solicitat suplimentarea numărului de examinatori din rândul angajaților existenți. La Iaşi au sosit doi oameni „noi", dar alți doi tocmai se pensionează.

O dată pe săptămână, joia, se fac examinări şi la Pașcani. La Vaslui, de exemplu, unde sunt încă şi mai puțini angajați decât la Botoșani, examinatorii se împart între municipiile Vaslui şi Bârlad.

De altfel, situația destul de bună de la Botoșani a atras o „migrație" a candidaților. Mulți ieșeni – cei mai mulți din zona Hârlău – au venit aici să susțină examenul pentru obținerea permisului de conducere.

Criza permiselor duce la corupție

În februarie 2020, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani în colaborare cu ofițerii Direcției Generale Anticorupție (DGA) au organizat mai multe percheziții, iar ancheta declanșată atunci a scos la iveală o filieră prin care peste 200 de ieșeni au obținut permisele de conducere la Botoșani, în baza unor falsuri.

Cel care ar fi intermediat mare parte din afacere ar fi fost un instructor auto din Flămânzi. Ieșenii care doreau să obțină permisul de conducere mai repede apelau la el ca să obțină toate documentele necesare pentru completarea dosarului de candidat, până la programarea pentru susținerea examenului. Ițele duc şi spre unii angajați ai Serviciului Public Comunitar pentru Evidența Persoanelor de la Flămânzi, oraș în care ieșenii se mutau fictiv pentru a putea susține examenul la Botoșani.

În activitatea infracțională ar fi implicați medici şi psihologi din cadrul unor centre medicale de pe raza județelor Botoșani şi Suceava, care au eliberat, în fals, în schimbul unor sume de bani, fișe medicale şi avize psihologice necesare constituirii dosarelor de candidat pentru susținerea examenelor în vederea obținerii permiselor de conducere.

Soluțiile autorităților: candidații să se pregătească mai bine, iar personalul de la Permise să fie suplimentat

Subprefectul Marian Grigoraș, în atribuțiile căruia se află activitatea de eliberare a permiselor, spune că situația „cozilor" de la Iași durează de mai mulți ani. De vină ar fi, a adăugat el, şi lipsa pregătirii unor candidați care ajung astfel în reexaminări.

„Știm că este un timp mare de așteptare în cazul probei practice. Este o situație care datează de o bună perioadă de timp. Am discutat deja cu șeful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori la proba practică. Populația județului a crescut constant în ultimii ani, iar numărul de angajați din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor nu a fost suplimentat corespunzător, deși, în cazul obținerii permisului de conducere, se ține cont de domiciliu sau reședință. Chiar dacă au mai venit oameni noi în cadrul serviciului, aceștia nu au reușit decât să acopere posturile eliberate de cei care au plecat", a spus prefectul Bogdan Cojocaru.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Guvernul va discuta despre ordonanţa privind plafonarea preţului pentru lemnul de foc

astăzi, 09:08
55

Ordonanţa de urgenţă privind plafonarea la 500 de lei a preţului pentru un metru cub de lemn de foc va fi discutată în şedinţa de Guvern de miercuri.Potrivit documentului, se mai plaf...

Calendar Ortodox: Sf. Mc. Haritina; Sf. Cuv. Daniil şi Misail de la Mănăstirea Turnu

astăzi, 08:21
37

Sfânta Haritina a trăit pe vremea lui Diocleţian (284-305) şi a comitelui Dometie. Rămasă orfană de tânără, a fost luată ca slujnică în casă de un om bun şi milostiv pe c...

Petre Daea anunță noi metode de combatere a grindinei: Va fi pionierat în România

Marţi, 4 Octombrie 2022
98

Combaterea grindinei şi a fenomenelor extreme va putea fi efectuată cu ajutorul aviaţiei, al unui sistem cu baloane lansate în nori, dar şi cu generatoarele de la sol, susţine ministrul agr...