CFR Călători are de încasat de la bugetul de stat, pentru perioada 2008-2014, peste 2,6 miliarde lei. Compania nu a mai beneficiat de finanţare de la bugetul de stat pentru investiţii în trenuri din 2012.
”Începând cu anul 2012, CFR Călători nu a mai beneficiat de finanţare de la bugetul de stat pentru realizarea proiectelor de investiţii, respectiv pentru dotarea cu materialul rulant necesar desfăşurării activităţii. În acest context, la SNTFC «CFR Călători» SA, investiţiile anuale nu s-au putut concretiza decât prin modernizarea unor vagoane şi locomotive strict în limita fondurilor proprii de investiţii, care reprezintă mai puţin de 10% faţă de fondurile avute la dispoziţie anual înainte de 2011. Ca urma a subcompensării activităţii de transport feroviar public de călători în perioada 2008-2014, CFR Călători are de încasat de la bugetul de stat suma de 2.649 milioane lei”, transmite Ministerul Transporturilor într-un răspuns la interpelarea adresată de deputatul USR Mihai-Cătălin Botez.
În acest context, la CFR Călători investiţiile anuale nu s-au putu concretiza decât prin modernizarea unor vagoane şi locomotive în limita fondurilor proprii de investiţii, care reprezintă mai puţin de 10% faţă de fondurile care au fost la dispoziţia Ministerului înainte de 2011, potrivit răspunsului dat de Ministerul Transporturilor.
Potrivit Ministerului, parcul de material rulant de tracţiune a ajuns la o vârstă medie de peste 35 de ani astfel echipamentele sunt uzate fizic şi moral fiind necesare intervenţii de mentenanţă. La fel şi parcul de vagoane de călători, de asemenea învechit, necesită efectuarea de lucrări de modernizare şi este insuficient.
Chiar dacă bugetul pe anul 2018 a fost pe minus, cu finanţare din fonduri proprii ”CFR Călători a realizat modernizarea a 24 vagoane de călători, ceea ce a condus la sporirea capacităţii de transport cu peste 2000 de locuri”, se mai arată în răspunsul interpelării.
Ministerul mai reclamă faptul că prin bugetul de venituri şi cheltuieli alocat pe anul 2019, CFR Călătorii a primit 340 de miliarde de lei pentru investiţii, fiind în pierdere şi acest an.
Ministerul a transmis că Autoritatea pentru Reforma Feroviară a finalizat împreună cu Banca Europeană de Investiţii şi JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistenţă Comună pentru Susţinerea Proiectelor în Regiunile Europene), documentele de licitaţie pentru achiziţia primului lot de 40 de Rame Electrice Regionale, RE-R, şi întreţinerea acestora pentru o perioadă de 15 ani.
"La ora actuală, se află în curs de desfăşurare întocmirea ofertelor, care a fost prelungită până la 19 iulie 2019, din cauza numeroaselor solicitări de prelungire a diverselor firme potenţiale participante (până la această dată sunt 15 firme înscrise). Acest material rulant este destinat pentru transportul feroviar de călători în trafic suburban şi regional. Valoarea estimată este de 230 milioane euro şi va fi finanţată prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020", potrivit Ministerului.
Reprezentanţii ministeriali estimează că noile trenuri vor fi operaţionale în termen de 18 luni de la semnarea contractului pentru prima ramă şi 32 de luni pentru celelalte rame, cu livrare eşalonată.
În cea de-a doua etapă, preconizată a se demara în a doua parte a anului 2019, A.R.F. împreună cu Banca Europeană de Investiţii şi JASPERS intenţionează să lanseze documentele de licitaţie pentru achiziţia ramelor electrice pentru trenurile de tip InterRegio, conchide răspunsul semnat de ministrul Transporturilor Răzvan Cuc.
(Mediafax)