Temperaturile ridicate din ultima perioadă nu provoacă probleme doar la nivelul disconfortului corpului uman. Specialiştii auto avertizează astfel şoferii că există o viteză maximă a maşinii pe timp de caniculă. Chiar dacă nu este o regulă scrisă, este important să ţină cont de ea, fiind un detaliu care le poate salva viaţa în anumite situaţii critice.
În primul rând, conducătorii auto trebuie să fie atenţi la temperatura din interiorul maşinii care stă la soare ore întregi. Medicii trag un semnal de alarmă, căldura extremă putând scădea reflexele şoferilor, atenţiei sau capacităţii de reacţie în caz de pericol iminent. Mai mult, se vorbeşte din ce în ce mai mult despre riscul unui AVC sau infarct.
În al doilea rând, şoferii trebuie să ţină cont de faptul că pot apărea probleme tehnice. De la dilatarea sau chiar explozia cauciucurilor, la supraîncălzirea sistemului electric sau a motorului maşinii.
Care este viteza maximă a maşinii pe timp de caniculă
Deşi autorităţile româneşti nu o impun prin lege, există o viteză maximă a maşinii pe timp de caniculă, aceasta fiind recomandată de experţi. De exemplu, pe autostradă, maşinile ar trebui să ruleze cu maxim 100 de kilometri pe oră. Practic, în funcţie de şosea, viteza trebuie să fie cu 20-30 de km/h mai mică decât în mod normal, scrie Observator.
În Germania, poliţiştii de la Rutieră obligă şoferii să circule astfel în unele zone din cauza unui risc crescut de dilatare extremă a șoselei. Asta pentru că în zilele caniculare, temperatura asfaltului depăşeşte frecvent 60º Celsius.
Acest lucru va duce automat la probleme legate de pneurile maşinii. De aceea, este recomandat să fie folosite în această perioadă cauciucuri de vară, ele fiind special concepute. Dacă acestea pot rula fără probleme la temperaturi ridicate, cele de iarnă își pierd elasticitatea și devin rigide la peste 35 de grade Celsius.
Sfaturi pentru şoferi, pe timp de caniculă
Conform specialiştilor, este important ca şoferii să facă o verificare tehnică a autoturismului când pleacă la drum lung, pe timp de caniculă, pe lângă a ţine cont de viteza maximă a maşinii pe timp de caniculă.
“Instalaţia de răcire e importantă, că motorul să nu se încingă. Este importantă şi instalaţia de climatizare, pentru că la temperaturile de afară este clar că vom circula destul de greu cu o instalaţie de climatizare defectă. Şi instalaţia electrică, ventilatoarele maşinii, care trebuie să fie funcţionale ca să poată circula aerul”, a explicat Dan Barbu, Patronatul Operatorilor de Service Auto, conform celor de la Observator.
De asemenea, este vital ca aerul condiţionat să nu fie pornit imediat după intrarea în maşina încinsă. Potrivit experţilor, trebuie lăsate geamurile sau uşile deschise pentru câteva minute înainte.