Cum s-a întâmplat
Victima a fost contactată telefonic de un bărbat care s-a recomandat ca fiind reprezentant al Băncii Transilvania și care a întrebat dacă au fost autorizate mai multe tranzacții către platforme online. I s-a spus că de pe cardul său ar fi fost efectuate plăți neautorizate în valoare de 5.000 de lei, către o țară străină. Bărbatul a verificat contul și a constatat că nu lipseau bani.
A doua zi, a fost apelat din nou, de pe un număr ce părea a aparține Băncii Transilvania, cel mai probabil creat prin metoda „spoofing”. De această dată, presupusul angajat i-a spus că datele sale bancare ar fi fost compromise de un angajat al băncii și că este necesară aplicarea unor „măsuri de securitate”.
Sub acest pretext, victima a fost convinsă să instaleze pe telefon mai multe aplicații de tip remote-control, care i-au permis infractorului accesul la telefon și autorizarea unei plăți în valoare de 1.000.000 de lei către un cont Revolut.
În momentul efectuării tranzacției, victima a fost contactată de reprezentanții reali ai băncii, însă autorul, aflat încă în apel cu victima, i-a spus să nu răspundă, susținând că este vorba despre un robot automat.
Apelul telefonic cu autorul a durat aproximativ trei ore și abia după acest timp timp victima a realizat că este înșelată.
„Am reușit să identificăm greșelile comise de autori în derularea tranzacției, precum și modul de operare utilizat de către aceștia, elemente care au dus rapid la localizarea fondurilor și la recuperarea lor integrală. A fost o investigație care a presupus o colaborare cu mai multe structuri”, a declarat în cadrul unei conferințe de presă subcomisar de poliție Mihăescu Lucian, șeful Serviciului de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) din Botoșani.
În continuare se cercetează pentru identificarea făptașilor.
„Este o reușită importantă care demonstrează eficiența muncii de investigare, dar și nevoia de vigilență sporită în fața noilor forme de criminalitate online. Cazul pe care îl prezentăm astăzi este o dovadă clară a profesionalismului polițiștilor din cadrul IPJ Botoșani. Vorbim despre o fraudă deosebit de gravă cu un prejudiciu de un milion de lei, dar și despre o anchetă complexă, care s-a încheiat cu o reușită remarcabilă: recuperarea integrală a sumei pierdute de victimă. Este un rezultat care merită subliniat nu doar prin prisma valorii recuperate, ci și pentru că reflectă capacitatea Poliției de a răspunde eficient la forme tot mai sofisticate de criminalitate”, a declarat și comisar șef de poliție Tudor Costîn, șeful Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani.
Revenim ulterior cu detalii...