Firmele ce se ocupă de transporturi rutiere de mărfuri și de persoane vor fi clasificate de autorități, începând din mai 2018, în funcție de gradul de risc prezentat de vehiculele pe care le folosesc, conform unui act normativ al Ministerului Transporturilor (MT) apărut astăzi în Monitorul Oficial. Practic, asta înseamnă că transportatorii încadrați la risc ridicat vor fi controlați mai des și mai riguros.
Măsurile ce prevăd clasificarea transportatorilor rutieri în funcție de gradul de risc sunt incluse în Ordinul MT nr. 601/2017, ce va modifica semnificativ Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 995/2011. Documentul a apărut astăzi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 455 și se va aplica din 20 mai 2018.
Toate vehiculele controlate în trafic, din punct de vedere tehnic, de către reprezentanții Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) vor fi incluse într-o bază de date, în vederea atribuirii unui grad de risc pentru fiecare transportator rutier și pentru fiecare vehicul folosit la transportul mărfurilor sau persoanelor. Asta în condițiile în care acum nu există asemenea dispoziții precise în legislație.
Concret, baza de date va conține informații despre numărul și gravitatea deficiențelor constatate la vehiculele verificate de inspectorii ISCTR, dar și informații furnizate de celelalte state membre ale Uniunii Europene. „Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc constituie baza unei selecții specifice a vehiculelor exploatate de întreprinderi cu un bilanț slab în privința respectării cerințelor de întreținere a vehiculelor și de conformitate cu normele tehnice aferente circulației pe drumurile publice. Acesta ia în considerare rezultatele inspecțiilor tehnice periodice și pe cele ale controalelor tehnice în trafic deopotrivă”, dispune ordinul MT.
În baza regulilor de clasificare în gradul de risc, firmele se vor încadra în trei categorii: cele cu risc scăzut, cele cu risc mediu și cele cu risc ridicat. Astfel, firmele și vehiculele cărora li s-a atribuit un grad de risc ridicat vor fi vizate mai des de controale, acestea urmând să fie, în același timp, mult mai riguroase. „Aceste informații se utilizează pentru verificarea mai riguroasă și mai frecventă a întreprinderilor și vehiculelor cu un grad de risc ridicat. Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc este administrat de ISCTR”, scrie în documentul citat.
Totuși, nu este tocmai clar momentul de la care reprezentanții ISCTR vor putea desfășura controale în funcție de gradul de risc al transportatorilor rutieri. În documentul publicat de minister în Monitorul Oficial scrie că prevederile se vor aplica din 20 mai 2018 și că autoritățile vor trebui să centralizeze informațiile din controale până pe 20 mai 2019. Însă de aici nu reiese clar dacă ISCTR își va intensifica verificările la firmele cu risc ridicat începând din 21 mai 2019 sau chiar mai înainte de această dată.
În prezent, defecțiunile găsite la controalele în trafic sunt încadrate în trei mari categorii, în funcție de care vehiculelor li se permite sau nu să circule în continuare pe drumurile publice. Defecțiunile tehnice minore sunt cele ce n-au un efect semnificativ asupra siguranței rutiere și protecției mediului. În aceste cazuri, nu este necesară reexaminarea unui vehiculul, dar defecțiunile trebuie rezolvate într-un timp cât mai scurt. Citeste mai departe pe Avocatnet.ro...