Un studiu făcut de echipa Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din cadrul Romanian Business Leaders, arată că România va continua să-și piardă tinerii în favoarea celorlalte țări ale Europei, care oferă condiții pe care țara noastră nu le va putea oferi nici în următoarele decenii.
Studiul Insights PulseZ, care prezintă nevoile tinerilor din România și intențiile lor după terminarea studiilor, domeniile de activitate preferate, dar și factorii motivatori în alegerea unui job, este util mai ales companiilor care vor să înțeleagă mai bine motivațiile și aspirațiile tinerilor din generația Z, care le sunt clienți sau angajați.
Numărul tinerilor din România pentru care cel mai important lucru în alegerea viitorului job este să se angajeze la un loc de muncă ce le face plăcere este dublu față de al celor care sunt interesați în primul rând de salariu. 47% dintre tinerii la nivel național au menționat că au nevoie de consiliere în carieră.
Doar unu din cinci tineri români consideră că școala îi pregătește pentru job și unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile și să se angajeze în țară. Doar 5% dintre tineri vor să lucreze exclusiv de acasă iar 51% dintre ei își doresc să fie antreprenori sau manageri. Tinerii preferă echipa și atmosfera de lucru alături de plăcerea pentru ceea ce fac, deasupra motivației financiare, iar aspirațiile lor în viață sunt împlinirea pe plan personal și independența financiară.
De asemenea, 20% dintre tinerii generației Z intenționează să plece din țară pentru a studia sau a se angaja, mai precizează rezultatele studiului.
Doi din trei tineri români au apetit pentru antreprenoriat. Domeniile de activitate dorite marchează și ele un interes crescut pentru antreprenoriat și management, acestea clasându-se pe primul loc în preferințele tinerilor. Unu din doi tineri își dorește să fie antreprenor sau manager iar unu din trei ar opta către publicitate, relații publice, marketing sau vânzări.
O carieră în IT, Software, Hardware, inteligență artificială sau game development s-a clasat pe locul 3 în preferințele tinerilor români, cu un procent de 29% dintre cei care au răspuns chestionarului.
La polul opus, doar 14% dintre tineri vor să înceapă o carieră în turism sau HoReCa, procent similar cu al tinerilor care vor să înceapă o carieră în media, TV sau jurnalism.
De mare interes pentru angajatori este secțiunea în legătură cu preferințele tinerilor din generația Z despre cum să se desfășoare jobul:
- 53% dintre tineri vor un job flexibil care să îmbine lucrul de la birou cu cel de acasă
- 17% dintre tineri vor să lucreze de la birou
- doar 5% vor să lucreze exclusiv de acasă.
“Din întrebările privind zona educațională reiese că unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile în România și să se angajeze în România în timp ce doar unu din cinci știe doar că vrea să își continue studiile aici, dar nu există un plan referitor la care va fi alegerea pe mai departe”, mai precizează studiul.
În prezent specialiștii estimează că peste 7 milioane de persoane au plecat deja din România, adică o cifră aproape cât întreaga populație activă care a mai rămas să muncească acasă.