Orice persoană poate cere informații de la autorități, chiar și cei mai mici de 18 ani. Dacă un licean, de pildă, vrea să afle ceva de la Ministerul Educației, el are dreptul să facă o cerere și să primească răspunsul în cel mult o lună.
Se cheamă "liber acces la informațiile de interes public" și este un drept recunoscut tuturor persoanelor, indiferent de vârstă sau de alte criterii. Pentru asta există un act normativ special, Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, care stabilește clar ce putem întreba și ce ni se poate răspunde. Ca să nu vă complicați cu citirea întregului act normativ, vă prezentăm noi, aici, tot ce trebuie să știți despre el.
"Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României", scrie în actul normativ.
Autoritatea respectivă are un termen maxim să ofere răspunsul, respectiv 30 de zile, în ipoteza în care o întrebăm chestii mai complicate. Cel mai simplu mod de a trimite cererea noastră e să o facem pe e-mail, la adresa pusă la dispoziție de respectiva autoritate, în care să spunem că solicităm informațiile în baza Legii nr. 544/2001 (nu e exclus să răspundă și fără această precizare, dar lipsa ei ar putea fi un pretext ca solicitarea să fie trecută cu vederea).
De altfel, în Statutul elevului, dreptul său de a cere informații și de a primi răspuns la cererea sa este subliniat în mod expres: "Elevii beneficiază și de următoarele drepturi: (...) dreptul de răspuns la solicitările pentru informații de interes public, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public". Avocatnet.ro