Modificarea normelor RCA a permis asigurătorilor să introducă noi criterii de calcul, iar preÈ›ul poliÈ›elor È™oferilor din oraÈ™ele mari au explodat în comparaÈ›ie cu cele ale proprietarilor de autoturisme din oraÈ™ele mici sau din mediul rural.
În vara anului trecut, la somaÈ›ia Comisiei Europene, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat normele după care se calculează preÈ›ul poliÈ›elor RCA, iar asigurătorii au primit libertatea de a modifica tarifele fără o notificare prealabilă de 60 de zile a ASF-ului, aÈ™a cum era în vechea reglementare. Drept urmare, au apărut noi criterii de calcul al poliÈ›ei, iar preÈ›ul RCA a fost profund influenÈ›at, mai exact, în unele cazuri acesta a explodat.
Surse apropiate pieÈ›ei de asigurări au explicat pentru „Adevărul” cum s-a ajuns ca doi È™oferi care au aceeaÈ™i vârstă, conduc maÈ™ini identice È™i au acelaÈ™i istoric de accident, dar care stau în oraÈ™e diferite, pot ajunge să plătească sume diferite pentru o poliță RCA chiar dacă aceasta este emisă de aceeaÈ™i companie de asigurări È™i prin intermediul aceluiaÈ™i broker.
„Modificările legislative secundare operate de către ASF, la solicitarea Comisiei Europene, nu sunt favorabile consumatorilor È™i retează puÈ›inele pârghii legislative de intervenÈ›ie ale ASF-ului. Înainte de această modificare legislativă, calculul preÈ›ului RCA depindea de două criterii principale: capacitatea cilindrică a vehiculului È™i vârsta proprietarului vehiculului. Acum, firmele de asigurări pot introduce alături de cele două criterii de calcul È™i multe altele, după poftă inimii lor. Din păcate, firmele de asigurări folosesc aceste criterii nou introduse, printre care È™i zona geografică în care este înmatriculat vehiculul, doar ca să îÈ™i justifice creÈ™terile de preÈ›”, susÈ›ine expertul consultat de „Adevărul”.
PreÈ›urile au variat într-o singură direcÈ›ie
Previzibil, preÈ›urile au variat numai în favoarea asigurătorilor, adică prin creÈ™terea serioasă a preÈ›ului poliÈ›elor.
„Nu am văzut niciun preÈ› al RCA să scadă în urma introducerii acestor criterii. Deci, aceste criterii reprezintă doar pretexte pentru creÈ™terea preÈ›ului RCA, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatori. În urma acestor modificări legislative, piaÈ›a RCA din România, care are peste 8 milioane de clienÈ›i captivi, este în etapă finală de transformare în piaÈ›a liberalizată după modelul liberalizării pieÈ›ei energiei electrice È™i a gazelor naturale. România începe să plătească un preÈ› la RCA similar celui aplicat în Germania, dar având salarii româneÈ™ti. Nu e exclus ca în 2-3 ani să vedem că Guvernul va ajunge în situaÈ›ia să intervină È™i să subvenÈ›ioneze preÈ›ul RCA, pentru anumite categorii defavorizate, aÈ™a cum se întâmplă astăzi în piaÈ›a de energie. România se transformă, încet È™i sigur, într-o È›ară cu instituÈ›ii din ce în ce mai slabe È™i cu multinaÈ›ionale din ce în ce mai puternice, cu clienÈ›i captivi din ce în ce mai săraci”, au mai precizat sursele citate.
Prețuri duble de la un oraș la altul
Introducerea criteriului zonal în calculul tarifelor RCA a venit cu modificări radicale de tarife. Concret, conform studiifinanciare.ro, dacă un È™ofer de 49 de ani care conduce o maÈ™ină cu cilindree de 1,4 litri în oraÈ™ul Gherla, din judeÈ›ul Cluj, ar plăti aproximativ 802 lei pentru o poliță RCA, un È™ofer cu aceleaÈ™i referinÈ›e, dar care conduce în oraÈ™ul Cluj, plăteÈ™te în jur de 1.300 de lei.
Pe de altă parte, într-un alt exemplu, un È™ofer cu vârsta între 30 È™i 35 de ani, care conduce în Odorheiu Secuiesc, va plăti aproape la jumătate față de un È™ofer cu aceeaÈ™i vârstă din ConstanÈ›a, ambii conducând un automobil cu capacitatea cilindrică între 1,8 È™i 2 litri. Mai exact, È™oferul din ConstanÈ›a ar da peste 3.000 de lei pe o poliță RCA, în timp ce È™oferul din Odorheiu Secuiesc plăteÈ™te în jur de 1.450 de lei. Drept urmare, È™oferii din oraÈ™ele mici È™i medii precum È™i cei din mediul rural beneficiază de preÈ›uri mai bune.
Asigurătorii susÈ›in că È™oferii din oraÈ™ele mari plătesc mai mult pentru RCA din cauza numărului mai mare al accidentelor È™i valoarea mai mare a reparaÈ›iilor care se înregistrează în aceste localități. Concret, 15% din încasările asigurătorilor RCA sunt din zona BucureÈ™ti, dar aceiaÈ™i È™oferi cu domiciliul în Capitală generează 40% din totalul daunelor RCA. În plus, asigurătorii motivează că au probleme cu service-urile din Capitală auto care folosesc tarife de 450-480 lei/ora de manoperă când media în piață este de 250 de lei.
ConfederaÅ£ia Operatorilor ÅŸi Transportatorilor AutorizaÅ£i din România (COTAR) a sesizat unele anomalii de pe piaÈ›a RCA È™i a cerut corectarea acestora. „Cerem încă o dată plafonarea RCA la tarifele de referinţă, afiÅŸate pe site-ul ASF, pentru o perioadă de minimum 6 luni. Cerem controale de fond la toate companiile de asigurări, Å£inând cont de faptul că în ultimii 20 de ani nu s-au făcut deloc. AÅŸteptăm în continuare poliÅ£ele RCA emise de CEC Bank, aÅŸa cum a dat dispoziÅ£ie premierul României”, au arătat cu ceva timp în urmă reprezentanÅ£ii COTAR.