Proprietarii maşinilor mai vechi de 15 ani ar putea fi taxaţi, în timp ce aceia care cumpără maşini noi sau unele electrice „verzi” ar putea primi stimulente.
Noul plan de taxare este negociat cu Comisia Europeană şi prevăzut în PNRR, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Tánczos Barna a afirmat că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
„Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia. A fost o recomandare a comisiei. Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp vom veni cu o propunere”, a explicat Ministrul Mediului, Tánczos Barna.
„Poate nu va fi numită taxă, poate va fi numită altfel. Din sursele pe care le am eu, se doreşte ca taxa să ia în calcul şi emisiile de CO2 ale maşinii respective. Mai mult, sunt unii care spun că trebuie să diferenţiem în funcţie de cât mergi. Deci vom avea parte de o schimbare, fie că vom plăti o rovinietă mai scumpă, un impozit mai mare sau, la pompă, preţul benzinei sau al motorinei va fi mai mare. Una din variantele astea sau o combinaţie între ele”, spune Alin Tănase de la Greenpeace citat de Ştirile ProTv.
Românii sunt încurajaţi să cumpere maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile „verzi”, inclusiv prin Programul Rabla, prin creşterea primelor de casare. Totuşi cifrele arată că Numărul maşinilor noi înmatriculate este în scădere, în timp ce înmatriculările de vehicule rulate au crescut cu aproape 8%. În prezent, mai mult de jumătate din cele aproximativ 7,3 milioane de maşini câte sunt în total înmatriculate în România, sunt maşini mai vechi de 15 ani.