PREMIERĂ la o societate din Botoşani: Se caută zeci de angajaţi în doar DOUĂ zile!

PREMIERĂ la o societate din Botoşani: Se caută zeci de angajaţi în doar DOUĂ zile!
Zeci de oameni sunt aşteptaţi cu CV-urile în mână la Nova Apaserv! Angajările în stil heirupist de la operatorul de apă nu rezolvă însă în totalitate cea mai arzătoare problemă, reclamată în repetate rânduri atât de consumatori, cât şi de autorităţi: lipsa muncitorilor care să lucreze efectiv la avarii. Această lipsă de personal pe zona de intervenţii face ca la ora actuală timpul de remediere a avariilor, care sunt la ordinea zilei, să pună la grea încercare nervii botoşănenilor.

Operatorul de apă a ales o soluţie "de avarie" pentru a-şi completa schema posturilor abia aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor şi consilierii judeţeni.

Pentru a se încadra în bugetul pe anul acesta, proaspăt rectificat cu 960.000 de lei (din care 100.000 de lei destinaţi salariilor viitorilor 64 de angajaţi), conducerea Nova Apaserv susţine că a fost nevoită să se grăbească cu angajările, renunţând la eventualele testări necesare, astfel că toate se fac pe bază de CV. Cu alte cuvinte, dacă se respectă condiţiile de studii şi de calificare, oricine poate deveni salariat al operatorului de apă. Teoretic, cel puţin pentru că există voci, şi experienţa anilor anteriori o confirmă, care spun că la Nova Apaserv au prioritate la angajare rudele unora, deţinătorii de carnet de partid (lipitorii de afişe au fost mereu favorizaţi), simpatiile unor şefi de prin CJ- asta în detrimentul unor specialişti de care societatea ar avea nevoie.

De la necesar la "necesităţile operatorului"!

Angajările ar trebui să acopere şi lipsa de personal specializat în intervenţiile la reţelele din municipiu şi din judeţ, în condiţiile în care coordonatorii acestor echipe şi directorul operaţional s-au plâns adesea că nu au suficienţi oameni specializaţi în remedierea avariilor şi de aceea apar întârzieri la intervenţii. A devenit ceva obişnuit ca botoşănenii să se plângă de pierderile de apă, de greutatea cu care se remediază avariile, situaţiile fiind reclamate chiar de primari din judeţ, ale căror comune sunt acţionari ai operatorului judeţean.

Managerul general al Nova Apaserv, Gabriel Cârlan, susţine însă că lista locurilor de muncă vacante include şi posturi pentru întreţinerea reţelelor de alimentare cu apă- canalizare- epurare. Câţi dintre aceştia se vor ocupa efectiv de intervenţiile din teren se poate deduce din simpla studiere a posturilor vacante: 12!

"Sunt 12 posturi: sudori, instalatori (din totalul de 64 vacante, n.r.). Şefii de departamente au mai cerut o sută şi ceva de oameni, dar deocamdată atâţia bani avem, nu putem dezechilibra bugetul. Dacă-mi venea aprobarea posturilor în luna august, era altfel, acum facem cum putem, cu cerere de ofertă, cu CV. Ceea ce e important este faptul că toată lumea se angajează pe perioadă de probă, de 90 de zile astfel că în orice moment să pot să le spun să-şi vadă de treabă dacă nu corespund", explică Gabriel Cârlan (foto).




Se caută, printre altele, un şef departament tehnic, un biolog, doi ingineri mecanici sau specializaţi în construcţii hidrotehnice, un subinginer cu aceeaşi calificare, un şef de staţie pentru Ştefăneşti, inginer automatist, doi manageri de proiect, un consilier juridic, doi economişti, un operator hidraulic, cinci referenţi, un inspector resurse umane, patru casieri, opt instalatori apă- canal, şase sudori, un lăcătuş mecanic, doi reglori- montatori, trei şoferi, trei muncitori necalificaţi şi şase cititori contoare de apă.

Aşadar, se va organiza doar un concurs de "CV-uri"! Deşi calificările sunt diferite, toţi candidaţii trebuie să depună, şi încă foarte repede, un curriculum vitae la sediul Nova Apaserv. Pentru toţi, durata încadrării este nedeterminată, la un program de opt ore pe zi, iar salariul porneşte de la 1.050 de lei.

Ciudat cum se mişcă lucrurile la stat!

Nova Apaserv a trimis luni dimineaţă (14 decembrie) oferta de locuri de muncă vacante la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (cel puţin aşa arată documentul ieşit din secretariatul Nova Apaserv în data de 14 decembrie), şi tot luni, oferta făcută publică de AJOFM conţine toate posturile vacante ale operatorului. Problema este că pe 16 decembrie (adică miercuri), la două zile de la publicarea ei, oferta expiră. Altfel spus, doar marţi şi miercuri potenţialii candidaţi ar mai avea posibilitatea să depună CV-uri.

A fost nevoie însă de trei zile pentru ca posturile să fie anunţate la AJOFM. Într-una (miercuri, 9 decembrie) s-a întrunit Consiliul Judeţean care i-a acordat mandat preşedintelui Adunării Generale a Acţionarilor, Radu Judele (administratorul public al judeţului, n.r.) să voteze rectificarea bugetară în urma căreia s-au obţinut fondurile pentru viitorii angajaţi, fondurile pentru plata hotărârilor judecătoreşti şi fonduri pentru majorarea salariilor în limitele legii (adică diferenţele rezultate din ajustarea fondului de salarii, n.r.). A doua zi (joi, 10 decembrie) s-a întrunit AGA şi abia a treia zi (vineri, 11 decembrie) s-a întrunit şi Consiliul de Administraţie. Toate trei şedinţele s-ar fi putut ţine în aceeaşi zi, astfel că ar fi fost timp suficient pentru o selecţie judicioasă a viitorilor angajaţi. Astfel că s-a ajuns ca selecţia personalului să se facă pe criterii de "voce şi talent", respectiv CV, de luni până miercuri.

De ce atâta grabă?

"Nu e nimic dubios. Practic, astăzi (luni, 14 decembrie, n.r.) a fost prima zi în care am avut toate aprobările. Nu e grăbită angajarea, dar nu le pot face pe 30 decembrie. Acum am primit aprobările, acum facem angajările. Şi trebuie să ne încadrăm în bugetul pe anul acesta pentru că aşa spune Legea Bugetului: nu am voie să am mai mulţi salariaţi decât am avut anul trecut. Nu ştiu dacă Legea Bugetului va rămâne în aceeaşi formă, ca să-mi dea voie să fac angajări şi la anul, pentru extinderea de activitate", declară Gabriel Cârlan, managerul Nova Apaserv.

Reprezentanţii Consiliului de Administraţie admit însă că metoda aleasă este neobişnuită. "Poate crea premisele unei selecţii de angajaţi pe baze strict subiective. Din păcate, nu este atributul CA-ului, ci strict al managerului general", susţine Dan Deleanu, purtătorul de cuvânt al CA.




Tot în lista cu posturi vacante apare şi cel de director tehnic. Spre deosebire de celelalte posturi, oferta de ocupare a acestui post este mijlocul lunii ianuarie a anului viitor, iar durata contractului este de patru ani, fiind un contract de mandat. "Practic, se transformă postul de şef proiect (ocupat în prezent de Cătălin Fetcu, n.r.) în post de director tehnic. Era aprobat de mai mult timp", susţine Gabriel Cârlan.

În ultimii ani, schema de personal a operatorului de apă a tot oscilat, de la tăierile de posturi impuse de fostul preşedinte al Consiliului Judeţean, Florin Ţurcanu, cel care susţinea că sunt prea mulţi beneficiari de salarii la Nova Apaserv. Numai că cele câteva posturi eliberate atunci au fost ocupate cu de n-ori mai multe, odată cu angajările în masă. De exemplu, atunci când s-a creat unul dintre multele corpuri de control ale unităţii, unul dintre scopurile sale fiind hăituirea datornicilor la apă. 

 

Spune-ne opinia ta