Planul ambitios de regandire a oraselor: Masinile ar putea disparea

Un plan ambitios a fost anuntat zilele acestea la Davos, unde cei mai puternici oameni din lume s-au adunat pentru a participa la Forumul Economic Mondial: regandirea tuturor oraselor lumii astfel incat utilizarea masinilor personale sa devina inutila.

Ideea a fost prezentata de fostul vicepresedinte american Al Gore, de fostul presedinte mexican Felipe Calderon si de colegii lor din cadrul Comisiei Globale privind Economia si Clima si este inclusa intr-un raport mai amplu care vizeaza lupta impotriva incalzirii globale.

Mijloacele principale prin care s-ar ajunge la un astfel de deziderat sunt o dezvoltare urbana compacta, de exemplu, prin construirea unor cartiere mixte din punct de vedere social si functional, imbunatatirea domeniului transportului public, cu ajutorul tehnologiei, punandu-se accent pe sisteme de transport inteligente, dar si o guvernare coordonata, realizata de institutii eficiente si responsabile, se arata in raport.

Costurile s-ar ridica la aproximativ 90 de mii de miliarde de dolari, suma ce se refera, de fapt, la investitiile totale in infrastructura urbana care vor fi facute, oricum, in urmatorii 15 ani, pentru proiecte de constructii si modernizare, sustine Calderon, citat de Business Insider.

Autorii raportului au in vedere cheltuirea cu mai multa intelepciune a banilor, astfel incat sa fie create orase in care cetatenii sa nu "arda" combustibili fosili pentru a ajunge dintr-un loc in altul.

Cheia reusitei proiectului va consta in convingerea tuturor primarilor de pe pamant de foloasele sale, in termeni de eficienta si prosperitate pentru cetatenii lor, mai spune sursa citata.

Mecanismele de finantare mentionate in raport includ redirectionarea investitiilor, un control bugetar sporit, utilizarea obligatiunilor municipale etc.

Numarul masinilor personale s-ar putea dubla la 2 miliarde de vehicule pana in 2030, de la 1 miliard in prezent.

Sfarsitul erei masinii personale?

"Alungarea" autoturismelor a devenit o practica frecventa in multe orase mari. In Londra se percepe o taxa pe trafic congestionat pentru soferii care circula prin centrul orasului la orele de varf. In Copenhaga sunt construite super-autostrazi pentru biciclete.

In China, autoritatile din Beijing si Shanghai iau masuri pentru limitarea numarului de inmatriculari de autoturimse noi, scrie BBC.

O asezare urbana fara masini ar putea deveni in urmatoarele doua decenii Hamburgul. Cel putin asa si-au propus oficialii orasului, al doilea ca marime in Germania. Acestia au anuntat anul trecut ca intentioneaza sa construiasca o "retea verde" care sa conecteze spatiile in aer liber acoperind 40% din suprafata urbei, printre care parcuri, locuri de joaca, chiar si cimitire, si care sa permita oamenilor sa se deplaseze fara ajutorul masinilor.

De asemenea, autoritatile din capitala Finlandei pregatesc o schimbare radicala a sistemului public de transport pana in 2025, pentru ca niciun locuitor al orasului sa nu mai foloseasca masina proprie, scrie Guardian.

Locuitorii din Helsinki vor avea acces, de pe smartphone-uri, printr-un sistem de "mobilitate la cerere", la o multitudine de optiuni de transport integrate, de la masini autonome si mini-autobuze la biciclete si feriboturi.

Un prim pas a fost facut in 2013, prin lansarea serviciului Kutsuplus. Acesta le permite utilizatorilor sa isi stabileasca punctul de pornire si destinatia calatoriei de pe smartphone, cererile lor sunt agregate, iar aplicatia calculeaza ruta optima care sa ii multumeasca in cea mai mare masura pe toti calatorii.

Costurile sunt mai mari decat in cazul calatoriei obisnuite cu autobuzul, dar mai scazute decat tarifele percepute de taximetristi.

Totusi, subliniaza publicatia britanica, serviciul de transport public trebuie sa fie disponibil pentru toti cetatenii, nu doar pentru cei care isi permit un smartphone si care sunt familiarizati cu astfel de dispozitive.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Apelul pompierilor botoșăneni: „Nu vrem să citim despre tine în ziarul de a doua zi sau pe internet”

Tuesday, 12 November 2024

Salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al județului Botoșani trag un semnal de alarmă în ceea ce privește buna informare a cetățeni...

BEJ s-a autosesizat în cazul unui candidat independent din Botoșani la parlamentare, care este motivul!

Tuesday, 12 November 2024

Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 7 din Botoșani s-a autosesizat în cazul unui candidat independent la alegerile parlamentare care vor avea loc pe 1 decembrie 2024. Potrivi...

Omul de afaceri Silviu Prigoană a murit, după ce i s-a făcut rău într-un restaurant din Bran!

Tuesday, 12 November 2024

Silviu Prigoană, om de afaceri și fondatorul Realitatea TV, a murit astăzi în timp ce se afla la masă la un restaurant cunoscut de lângă Bran (cartierul Șimon). Există două ipoteze...