Pericolul maşinilor înscrise în Bulgaria

Atunci când o maşină cu numere de înmatriculare bulgăreşti produce un accident în România, păgubitul poate să-şi ia adio de la plata daunelor. Foarte mulţi dintre românii care deţin maşini înmatriculate la vecinii de peste Dunăre au poliţele de asigurare expirate, iar dacă fug de la locul accidentului, sunt greu de găsit.

Cereri pentru despăgubiri în urma evenimentelor rutiere provocate de români care au maşini înmatriculate în Bulgaria ajung tot mai des în instanţă. Potrivit avocatului Marius Colţuc, la nivelul întregii ţări există peste 6.000 de dosare civile prin care se judecă despăgubiri pentru accidentele făcute de astfel de autovehicule. Avocaţii susţin că posesorii români ai maşinilor "bulgăreşti" au probleme în privinţa actelor.

"Peste 70 % dintre cei care au maşini înmatriculate în Bulgaria au acte false. Asta în ceea ce priveşte asigurările. De exemplu, cel care vinde maşina face rost de formulare de la societăţile de asigurare, însă, în realitate, formularul nu este înregistrat legal. Altă situaţie apare când poliţele de asigurare sunt expirate. Cel în cauză încheie asigurarea pe o lună, iar după ce expiră nu o mai prelungeşte", a explicat avocatul Marius Colţuc cum asigură maşinile cei care le vând românilor.

Colţuc mai spune că sunt cazuri în care un şofer ce are de recuperat o pagubă de la posesorul unei maşini înmatriculate în Bulgaria câştigă în instanţă, însă asigurătorul nu poate fi executat. Şi asta pentru că poliţa de asigurare nu este reală sau este expirată. Avocaţii susţin că o soluţie pentru a scăpa de problemele pe care le fac proprietarii maşinilor înmatriculate la sud de Dunăre ar fi promulgarea legii prin care circulaţia acestor maşini să fie reglementată. O iniţiativă în acest sens are Poliţia Rutieră, care lucrează la un proiect de lege pentru limitarea la 90 de zile a perioadei în care poate circula o maşină cu numere străine în România. Principala problemă este însă legată de legislaţia europeană, care protejează libera circulaţie în spaţiul UE.

Adevăratul proprietar, greu de găsit

Pe lângă problema asigurărilor, în momentul în care o maşină cu numere bulgăreşti pleacă de la locul accidentului, persoana care s-a aflat la volanul acesteia este foarte greu de găsit. Poliţia Rutieră din România are o bază de date cu maşinile înmatriculate în străinătate care circulă în ţara noastră, dar acolo sunt trecute doar autovehiculele care au fost oprite în trafic în diferite situaţii.

În cazul în care o maşină cu număr străin nu a fost oprită în trafic, nu se află în baza de date, iar proprietarul acesteia nu poate fi descoperit prea uşor. Cei care au ghinionul să fie accidentaţi de o maşină care nu se află în baza de date au toate şansele să-şi plătească singuri daunele. Poliţiştii români au avut situaţii în care le-au solicitat omologilor bulgari date despre anumite autovehicule, iar aceştia au răspuns abia după cinci luni. De cele mai multe ori, maşinile sunt radiate din Bulgaria ori au alt proprietar decât cel care conduce efectiv autoturismul.

Ce faci în caz de accident

Dacă aţi avut un eveniment rutier în care este implicat şi un autovehicul înmatriculat în Bulgaria, sau în orice alt stat UE, pentru recuperarea prejudiciului suferit trebuie să vă adresaţi Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (B.A.A.R). De aici veţi afla care este asigurătorul corespondent firmei care a emis poliţa RCA pentru vehiculul vinovat.

"În cazul în care maşinile înmatriculate în Bulgaria nu sunt asigurate RCA, dauna se gestionează la nivelul Birourilor Carte Verde (birourile care se ocupă de daune provocate de vehicule înmatriculate în străinătate). BAAR are dreptul de a recupera despăgubirea plătită de la Biroul Carte Verde din Bulgaria, care garantează plata despăgubirii pentru toate daunele provocate de vehicule înmatriculate în Bulgaria", ne-a precizat biroul de presă al Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii.

În situaţiile în care vehiculul agresor este radiat din Bulgaria, maşina poate fi considerată un vehicul din România şi despăgubirea va fi plătită de Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii. După aceasta, Fondul îşi va exercita dreptul de a acţiona în instanţă persoana vinovată de producerea accidentului pentru ca aceasta să ramburseze despăgubirea achitată.

Fond special

Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii este o asociaţie profesională înfiinţată  pentru a garanta, în condiţiile legii, despăgubirea persoanelor care au suferit prejudicii în urma unor accidente  produse pe teritoriul României de autovehicule neasigurate sau neidentificate. 


Adevarul.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

PNL Botoșani, Valeriu Iftime: „Votați oamenii care au un plan real de dezvoltare a Botoșaniului!”

astăzi, 20:47

„Oameni care știu exact ce proiecte să demareze pentru a transforma potențialul nostru agricol într-un adevărat motor de dezvoltare economică și nu numai. Echipa Valeriu Iftime (E...

Doina Federovici: Cooperarea internațională, cheia atragerii fondurilor pentru dezvoltarea județului (foto)

astăzi, 20:16

„Echipa PSD a pus pe primul plan dezvoltarea județului și promovarea acestuia la nivel european. Ceea ce am făcut în ultimii patru ani a fost doar începutul unui drum care trebuie...

Vești bune pentru botoșănenii cu pensii mai mici de 2000 de lei: Medicamente compensate în proporție de 90%!

astăzi, 19:45

După recalculare, plafonul de pensie minimă pentru care se acordă medicamente compensate cu 90% a crescut de la 1.830 lei la 2.020 lei, scrie realitatea.net. Programul guvernamental e activ din ...