Programul Rabla pentru autoturisme va suferi schimbări semnificative în 2025, conform declarațiilor făcute de ministrul Mediului, Mircea Fechet, la Antena 3 CNN. Printre modificările anunțate se numără eliminarea finanțării pentru autoturismele diesel, modificarea cuantumului voucherelor și simplificarea procedurii de înscriere.
Eliminarea mașinilor diesel din program
Una dintre cele mai notabile modificări propuse pentru Programul Rabla 2025, este eliminarea finanțării pentru autoturismele cu motoare diesel. Ministrul Mediului consideră că statul trebuie să susțină achiziția de autoturisme mai prietenoase cu mediul, iar tendința producătorilor auto arată deja o scădere semnificativă a noilor modele diesel disponibile pe piață.
„O altă propunere pe care am să o fac, și săptămâna aceasta vom demara procesul de aprobare a ghidului, este legată de finanțarea autoturismelor diesel. Consider că va trebui să finanțăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut constant în ultimii ani”, a declarat Mircea Fechet.
Înscriere digitalizată pentru o procedură simplificată
Un alt aspect important al reformei programului este simplificarea procedurii de înscriere. Spre deosebire de anii anteriori, când înscrierea se realiza prin intermediul dealerilor auto, începând cu 2025, românii vor putea accesa direct o aplicație informatică pentru a-și genera singuri voucherul. Această schimbare va fi valabilă pentru toate tipurile de autoturisme eligibile, inclusiv cele cu motoare convenționale, plug-in hybrid sau electrice.
„Înscrierea nu se va mai face așa cum se întâmpla până acum, printr-un dealer. Românii vor putea pur și simplu să intre în aplicația informatică și să-și genereze singuri voucherul”, a explicat ministrul Mediului.
Program continuu, fără sesiuni sezoniere
O altă noutate a Programului Rabla 2025 este introducerea unei sesiuni continue de finanțare, eliminând astfel sistemul tradițional cu sesiuni separate de primăvară și toamnă. Programul va funcționa continuu până la epuizarea fondurilor alocate, ceea ce oferă predictibilitate atât pentru cumpărători, cât și pentru producători și dealeri auto. precizează Știripesurse.ro
„O altă chestiune pe care am discutat-o cu producătorii și importatorii de autoturisme din România este legată de finanțarea unei sesiuni continue. Nu o să mai avem sesiune de primăvară și toamnă. Practic, odată deschis programul, el va funcționa continuu până la epuizarea sumelor alocate”, a precizat ministrul.
Programul Rabla 2025 ar putea începe mai devreme
Deși în anii anteriori Programul Rabla a fost lansat în luna mai, ministrul Mediului a afirmat că în 2025 acesta ar putea începe mai devreme. Momentul exact al lansării depinde de finalizarea procesului de consultare publică și de aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu.
„Chiar în această săptămână voi avansa cu ghidul privind finanțarea programului Rabla de anul acesta, urmând, odată cu aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu, să demarăm efectiv programul. Asta înseamnă că nu vom ajunge în luna mai neapărat, cred că programul poate începe și mai devreme”, a declarat Mircea Fechet.