Misterul din jurul mașinii furate în care se aflau un ministru și un deputat

Situația în care s-au aflat în acest weekend fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, și deputatul PSD Dan Constantin Șlincu, care au fost prinși la intrarea în țară într-o mașină furată în 2015 din Belgia, este destul de ciudată și putea fi evitată foarte ușor.

Misterul din jurul mașinii furate în care se aflau un ministru și un deputat

Fostul ministru PSD al Muncii Marius Budăi a fost surprins la Punctul de Trecere a Frontierei Sculeni, la intrarea în România, într-o mașină care figura ca fiind furată din Belgia. Budăi se afla în autoturism alături de un deputat PSD, căruia îi și aparține autoturismul.

Experții în domeniu spun că această situație putea fi evitată de către proprietar pentru că o serie de firme, dar și RAR oferă servicii care certifică faptul că o mașină rulată nu este furată.

„Cumpărată în 2015, deja înmatriculată în România și dată în urmărire de Belgia un an mai târziu. Nu se prea leagă. Apoi, deputatul Dan Constantin a declarat că a mai fost plecat în Europa. Nimeni nu a verificat mașina la graniță? Asta e o problemă! Pe de altă parte, a făcut Inspecții tehnice periodice și acolo se intră în baza de date RAR unde figurează mașinile urmărite. Deci, din nou, foarte ciudat. E ceva necurat aici, dar nu știu ce“, spune Lucian Diniţă, fost șef al Direcţiei de Poliţie Rutieră din cadrul Poliției Române.

Pentru a evita astfel de situații, persoanele care vor să-și achiziționeze o mașină rulată pot apela la o serie de firme private, dar mai nou și la Registrului Auto Român (RAR), respectiv la serviciul RAR eXpert, unde pot certifica proveniența autoturismului. Inginerii Registrului Auto Român (RAR) au observat de-a lungul timpului cât de vulnerabili sunt cumpărătorii de mașini second-hand.

Pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, cumpărătorii pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea-credință, pun la bătaie mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul măsluit sau, și mai grav, cu probleme de identificare. Acestea din urmă vă pot pune în situația nedorită de a cumpăra o mașină pe care să nu o puteți folosi“, au comunicat recent oficialii RAR.

Conform statisticilor instituției, fenomenul nu este de neglijat deoarece două procente dintre mașinile care se prezintă la Registrul Auto Român sau care sunt verificate în trafic au probleme de identificare.

De la cele mai simple, cum ar fi seriile de motor ilizibile, la lipsa codului de motor sau lipsa plăcuței producătorului, până la cele mai grave, precum lipsa seriei de șasiu/caroserie. Toate aceste deficiențe sunt motive întemeiate de a refuza să achiziționați un autovehicul utilizat, în sensul că neconformitățile legate de elementele de identificare pot determina respingerea definitivă a mașinii la RAR și blocarea acesteia fără posibilitatea readmiterii în circulație“, arată RAR.

RAR certifică faptul că mașina nu e furată

Inspectorii RAR nu verifică numai dacă mașina este furată, ci comunică și dacă aceasta a suferit accidente, cât de grave au fost acestea și câți kilometri reali are.

Specialiștii RAR verifică dacă numărul de identificare poansonat este cel corect, se inspectează starea suportului numărului de identificare, modul în care este fixată plăcuța constructor precum și grosimea stratului de vopsea în zona numărului de identificare. După ce ne asigurăm că mașina nu figurează în baza de date cu vehicule urmărite sau dezmembrate, putem trece la verificarea integrității caroseriei și șasiului. Pentru siguranța în utilizarea pe termen lung a vehiculului, nu pot fi ignorate reparațiile neconforme efectuate la structura de rezistență sau deficiențele tehnice. În această etapă verificăm geometria caroseriei în mai multe puncte, geometria sistemului de rulare și starea tehnică generală a tuturor sistemelor esențiale. Astfel obținem informații referitoare la calitatea eventualelor lucrări de tinichigerie efectuate și observăm dacă există părți sudate sau tăieturi, pentru ca un cumpărător să știe ce achiziționează“, susține RAR, potrivit Adevărul.ro.

Rulajul real al mașinii este foarte important de aflat pentru că aproape 8% (7,8%) dintre cele aflate pe piața de profil au kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ștearsă de pe odometru a crescut față de anul trecut, de la 48.000 km la aproximativ 85.000 km (85.186 km). De precizat că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală.

Garanția

Experții spun că, în general, este bine să achiziționați o mașină rulată de la un dealer autorizat. Asta pentru că un dealer autorizat vinde de obicei mașini pe care le-a verificat în prealabil, este obligat conform legii să ofere garanție, de cele mai multe ori îți poate furniza date despre proveniența și istoricul de service și în niciun caz nu vă spune că vehiculul „a fost al unei bunicuțe din Germania care a mers cu ea o dată pe săptămână“ sau că „nu bate, nu troncăne“.

Pentru corectitudine, trebuie spus că achiziția de la un dealer autorizat are și o serie de minusuri, cum ar fi că flexibilitatea în negociere nu este foarte mare, iar prețul este cu 10%-30% mai avansat decât la vânzătorii persoane fizice.

Indiferent dacă alegeți să achiziționați o mașină de la un dealer sau de la o persoană privată, atunci când faceți programarea pentru vizionare încercați ca aceasta să fie pe timp de zi, pentru a putea vedea mai ușor eventualele probleme la nivelul caroseriei sau diferențele de nuanță ale vopselei.

Odată ajuns la fața locului, încercați să nu vă entuziasmați de cum arată mașina și să o analizați obiectiv, riguros și foarte atent. Obiectivul vizitei este să verificați dacă mașina corespunde cu descrierea vânzătorului, dacă nu cumva prezintă urme de accidente sau dacă nu are grave probleme mecanice. La vizionare vă recomandăm să aveți și „Ghidul Practic de Verificare a unei Mașini Second-Hand“, care are rubrici și despre situația actelor viitoarei achiziții, dar și referitoare la starea tehnică a acesteia. Completați toți pașii din ghid, după care puteți analiza dacă este o achiziție corectă.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Vești proaste pentru elevii de clasa a VIII - a: Broșura pentru admiterea la liceu 2024 nu poate fi publicată!

astăzi, 20:16
136

Astăzi, 13 mai, inspectoratele școlare ar trebui să publice Broșura pentru admiterea la liceu pentru anul școlar 2024-2025, care conține numărul de locuri la liceele din județ, specializările...

Program social:10.000 de vouchere de la stat vor primi femeile care vor să devină mame, dar nu pot!

astăzi, 19:15
59

Potrivit un proiect de hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică, Ministerul Familiei va da şi în acest an echivalentul a 3.000 de euro pentru 10.000 de proceduri de fertilizare...

24 de agenți economici de la Cornișa, luați la verificat de polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

astăzi, 18:15
200

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, împreună cu specialiști din cadrul Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, ai Comisari...