Peste 200 de mii de români care lucrează în magazinele nealimentare riscă să rămână șomeri în următoarele luni. Vânzările tot mai mici, generate de măsurile impuse în contextul pandemiei Covid-19, i-au determinat pe retaileri să ceară ajutorul Guvernului.
5000 de companii și-au pus lacătul pe ușă, iar alte 45.000 de companii au probleme financiare extrem de grave, nu au bani pentru chirie, stocuri de marfă mari, iar vânzările au scăzut cu 80%.
Reprezentanții acestora fac un apel către autorități pentru a primi sprijin la plata, amânarea sau eșalonarea plății chiriilor, pentru că în caz contrar vor intră în faliment.
Potrivit Organizației Patronale a Retailerilor din România întregul domeniu se află în momentul de față cu un picior în prăpastie. Cele mai afectate sunt industriile textilelor și încălțămintei, care au înregistrat vânzări mult inferioare celor anterioare crizei Covid-19.
Reprezentanții retailului nealimentar atenționează că în caz contrar estimează că în jur de 200.000 de oameni vor rămâne fără loc de muncă.
În aceste condiții, Organizația Patronală a Retailerilor din România face apel la Guvernul României să promoveze de urgență deciziile așteptate de sprijinire a retailului nealimentar, unele dintre ele cuprinse și în programul de guvernare:
- Deblocarea și aprobarea proiectului de OUG privind ajutorul pentru plata chiriilor pentru întreprinderile din centrele comerciale;
- Completarea măsurilor din OUG 130/2020 destinate capitalului de lucru cu o serie de activități eligibile pentru activitățile economice afectate sever de criza covid;
- Permiterea accesului la măsurile de sprijin/finanțare și a companiilor (mijlocii) ce înregistrează mai puțin de 50 mln.euro cifră de afaceri, dar care au mai mult de 249 de angajați, sau există o legătură între companii. Sunt foarte multe exemple de astfel de compani, cu mai multe magazine la nivel național, cu o cifră de afaceri sub 50 mln.eruo , dar care au înregistrat în 2019 un număr de 260-280 de angajați. Practic, acestor companii le-a fost blocat accesul la măsurile de suport gândite de autorități.
- Identificarea și promovarea unor măsuri/programe pentru sprijinirea industriilor/activităților care nu au fost incluse în programele de granturi de capital de lucru (fashion, încălțăminte, servicii înfrumusețare, locuri de joacă copii, etc).