Discutat în ultimii ani în mai multe rânduri de factorii politici și mass media, decizia de a aplica amenzi drastice pentru aruncarea gunoiului pe drumurile publice a ajuns, în sfârșit, în dezbatere publică.
Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță care modifică OG nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor și care incriminează persoanele care depozitează deșeuri pe marginea drumurilor publice.
Conform proiectului de act normativ, va fi interzisă și sancționată cu amendă de la 2.000 la 6.000 de lei aruncarea și depozitarea deșeurilor pe drumurile publice, în zonele de siguranță ale podurilor și drumurilor precum și în spațiile de parcare și staționare.
„Având în vedere faptul că în prezent, pe drumurile publice s-a constatat un fenomen din ce în ce mai des întâlnit, respectiv aruncarea și depozitarea gunoaielor în zona de siguranță a drumurilor și podurilor și/sau aruncarea și depozitarea gunoaielor în locurile de parcare, oprire și staționare altele decât cele provenite din oprirea/staționarea participanților la trafic în locurile de parcare, oprire și staționare, prin prezentul proiect de act normativ, în scopul preîntâmpinării cât și a stopării acestui fenomen, se urmărește instituirea interdicției faptelor mai sus menționate”, se arată în expunerea de motive a proiectului.
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor se completează și se modifică, după cum urmează:
La articolul 43, după litera j), se introduc două noi litere, respectiv litera k) și litera l), cu următorul cuprins:
“k) aruncarea și depozitarea gunoaielor în zona de siguranță a drumurilor și podurilor;
l) aruncarea și depozitarea gunoaielor în locurile de parcare, oprire și staționare altele decât cele provenite din oprirea / staționarea participanților la trafic în locurile de parcare, oprire și staționare. “
De asemenea, prin prezentul proiect de act normativ se propune completarea art. 38 cu un nou alineat, prin care să se statueze modalitatea de degajare a părții carosabile în cazul căderii accidentale a arborilor pe partea carosabilă. Aceste măsuri ar duce la protejarea participanților la trafic precum și la preîntâmpinarea închiderii drumurilor.
La articolul 38, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
”(11) În zona drumurilor cu versanți, unde este pericol de căderi de arbori pe partea carosabilă, în vederea protejării participanților la trafic precum și a preîntâmpinării închiderii drumurilor, administratorul drumului ia următoarele măsuri:
a) înștiințarea ocolului silvic care are în administrare zona respectivă pentru tăierea arborilor ce prezintă pericol pentru participanții la trafic;
b) degajarea părții carosabile în cel mai scurt timp și înștiințarea ocolului silvic pentru emiterea formelor legale, în cazul căderii accidentale a arborilor pe partea carosabilă.”
O altă modificare se referă la prezența obligatorie, pe drumurile publice care se vor reabilita, sau care se vor construi, a spațiilor de parcare și a spațiilor pentru cântărirea vehiculelor prin control.
După articolul 34 se introduce un nou articol, articolul 341, cu următorul cuprins:
“Art. 341 - (1) La proiectarea sectoarelor noi de drumuri publice, se va avea în vedere realizarea spațiilor de parcare, oprire și staționare.
(2) Spațiile de parcare adiacente drumurilor naţionale și autostrăzilor vor fi prevăzute cu spaţii special amenajate pentru controlul prin cântărire al vehiculelor rutiere.
(3) Reglementările tehnice privind proiectarea şi dotarea spațiilor de parcare, a locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor.
(4) Proiectele de reabilitare a sectoarelor de drumuri naționale existente vor avea în vedere și realizarea de noi spații de parcare, oprire și staționare.”
După perioada de dezbatere publică, ce expiră la data de 30 ianuarie 2020, proiectul de ordonanță va fi supus aprobării în Guvern, iar dacă va fi adoptat, va intra în vigoare imediat.