Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din Botoșani întreprinde o acțiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici.
Obiectivul acestei acțiuni este monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi mici, precum și cu privire la măsurile de prevenire și protecție aplicate.
Acțiunea de monitorizare urmărește, pe de o parte, conștientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării cerințelor legale din domeniul securității și sănătății în muncă și, pe de altă parte, identificarea situației actuale a activităților de prevenire și protecție realizate în întreprinderi mici.
Legea nr.319/2006 a securității și sănătății în muncă, modificată și completată, stabilește principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecția sănătății și securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc și accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrată potrivit legii, instruirea lucrătorilor și a reprezentanților lor, precum și direcțiile generale pentru implementarea acestor principii.
Potrivit articolului 7 alin. (1) lit. b) al Legii nr. 319/2006, angajatorul are obligația să ia măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor profesionale.
De asemenea, angajatorul are obligația să evalueze riscurile pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de muncă, a substanțelor sau preparatelor chimice utilizate și la amenajarea locurilor de muncă (art. 7 alin.(4) lit. a).
Ulterior evaluării riscurilor și dacă este necesar, măsurile de prevenire, precum și metodele de lucru și de producție aplicate de către angajator trebuie să asigure îmbunătățirea nivelului securității și al protecției sănătății lucrătorilor și să fie integrate în ansamblul activităților întreprinderii și/sau unității respective și la toate nivelurile ierarhice.
Luând în considerare faptul că o mai bună implementare a legislației în domeniul securității și sănătății în muncă determină îmbunătățirea condițiilor de muncă și reducerea numărului de accidente de muncă și boli profesionale, Inspecția Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerințelor legale în toate întreprinderile, cu focalizare pe întreprinderile mici în cadrul acestei acțiuni de monitorizare.
În acest context și având în vedere specificitatea întreprinderilor mici care se confruntă adesea cu resurse limitate, cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate, care nu aplică măsuri adecvate de prevenire și protecție, în Programul Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2022 s-a inclus Acțiunea de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici (10-49 lucrători).
Grupul țintă al acestei acțiuni de monitorizare va viza întreprinderile mici din toate domeniile de activitate.
Durata acestei acțiuni de monitorizare este ianuarie – decembrie 2022.
Acțiunea se va desfășura astfel:
Inspectorii de muncă din cadrul inspectoratului teritorial de muncă vor transmite Chestionarul privind respectarea cerințelor minime generale de securitate și sănătate în muncă la minim 10 întreprinderi mici/inspector de muncă, cu precizarea termenului de răspuns, respectiv 10 zile lucrătoare de la trimiterea chestionarului.
De asemenea, se va specifica faptul că netransmiterea răspunsului la chestionar la inspectoratul teritorial de muncă va avea ca urmare efectuarea unui control în întreprinderea respectivă.
Aceștia vor analiza răspunsurile angajatorilor la Chestionarul privind respectarea cerințelor minime generale de securitate și sănătate în muncă și, în funcție de rezultatul analizei, vor stabili întreprinderile mici la care vor efectua controale.
Pentru a verifica informațiile transmise de angajatori, se vor efectua controale la întreprinderile mici stabilite precum și la cele care nu au transmis răspunsul la chestionar la inspectoratul teritorial de muncă.
(Comunicat de presă)