Cezar Covataru a povestit pentru Ştiri.Botoşani.Ro despre motivele care l-au determinat să plece din ţară, despre primele zile în mijlocul londonezilor, dar şi despre planul său de a-şi ajuta concetăţenii care sunt dispuşi, atât cât se mai poate, să încerce să-ţi îmbunătăţească viaţa departe de România.
Marea Britanie nu a fost prima "gazdă" a botoşăneanului, acesta încercând şi piaţa muncii din Germania.
"Lucram cu o echipă de constructori în amenajări interioare, rigips, numai că munca a fost extenuantă iar banii - extrem de puţini. Încercasem să învăţ germana, în condiţiile în care în şcoală am făcut doar franceză şi rusă, însă, fără a avea engleza la un nivel măcar mediu, germana a părut extrem de dificilă, fiind limbi înrudite. În Marea Britanie am plecat în urmă cu trei ani, în luna martie", povesteşte Cezar Covataru.
"Maşina mi s-a defectat prin Germania, am reparat-o şi am plecat mai departe"
Până în 2009 a locuit cu chirie în Bucureşti, acolo unde dezvoltase o afacere, dar a revenit la Botoşani, unde a descoperit că, deşi nu mai plăteşte chirie, locuind în casa lui, acea casă nu-i oferea şi mâncare, aşa că a pornit spre Anglia.
"Drumul şi primele zile acolo au fost pline de peripeţii... Până să ajung, maşina mi s-a defectat prin Germania, am reparat-o la un atelier şi am plecat mai departe. Dar şi ajuns la Londra, încă am avut probleme cu ea, se oprea inexplicabil. Aşa am întârziat la unele interviuri de angajare, nu mai erau valabile. Am locuit trei săptămâni în casa unui prieten, căutand de lucru zilnic. Nu aveam bani şi eram jenat că îl deranjez atât de mult. Într-un final, am găsit de lucru la un atelier de confecţii metalice şi am reuşit să mă mut. Treptat, consider că m-am revanşat şi faţă de acel prieten pentru ajutorul său nepreţuit".
Povestea nu se termină aici, pentru că botoşăneanul a avut de înfruntat alte perioade de şomaj şi disperare care au alternat cu alte joburi ocazionale. Aşa a trecut prin "furcile caudine" ale sistemului britanic.
"Nu puteam să găsesc angajatori mai buni deoarece nu aveam cont bancar. Nu puteam deschide cont că nu aveam încă NINO (Numărul de asigurare, n.r.) şi dovada de adresă, adică vreo factură de utilităţi pe numele meu. La un moment dat, un alt român mi-a sugerat să-mi preschimb permisul auto cu unul de Anglia. În acest mod, permisul de UK a putut fi utilizat ca dovadă de adresă şi am reuşit să deschid cont bancar. A urmat un an în care am lucrat pentru Anglian Home Improvement, o societatea de montaj de uşi şi ferestre termopan. Am fost încântat să fiu tratat de la egal la egal cu colegii englezi, extrem de serioşi şi harnici- o experienţă nepreţuită. În final, am reuşit să aplic pentru licenţa de Private Hire Driver, adică şofer din categoria taxi/ limuzine/ minibus, şi cam asta lucrez de aproape doi ani. Mă delectez zilnic călătorind prin Londra, fără să plătesc pentru a o vizita", spune Cezar Covataru.
Cum în ţară se descurcase minunat cu firma prin care producea şi monta rosturi de dilataţie pentru poduri rutiere, până în 2012, însă, plănuieşte să-şi redeschidă firma în Marea Britanie. Spune că website-ul societăţii www.the-expansion-joints.co.uk e complet în proporţie de 75%.
"Voi păstra producţia în ţară, încercând să distribui aici, în Anglia. Deja am cereri de ofertă de la Comsa - Spania, ce licitează pentru noi tronsoane de autostradă în România. Produsele sunt profile de rosturi de dilataţie pentru poduri rutiere, precum şi reazeme de pod (sandviş - straturi de cauciuc şi oţel sau ansambluri integral metalice. Deci, trepte, una câte una".
Când politicul îşi bagă coada...
Ce s-a întâmplat în 2012 şi cum şi-a pierdut afacerea? Cezar Covataru povesteşte cu patimă, profund nemulţumit.
"În 2012, cel mai bun client al meu de până atunci, directorul unei firme din Petroşani, urma să comande alte produse, pentru încă cinci poduri noi în refacerea drumurilor din munţii Văii Jiului. Îi livrasem deja anterior, pentru alte 20- 25 de poduri. O parte fuseseră instalate de mine cu doi colegi. În loc de asta, când l-am sunat să aflu de el, era disperat. Tocmai concediase toţi oamenii. 800 de oameni harnici. 800 de familii. 800 de foşti mineri, care se reconvertiseră profesional. Cele cinci poduri noi au ramas la stadiul de schelet pentru că Primăria Petrila îl anunţase sec că fondurile tocmai au dispărut, noul guvern Ponta blocase toate proiectele. Banii au fost retraţi la Bucureşti, au rămas în conturile primăriei doar banii de salarii pentru funcţionari. Era nevoie de bani pentru pomeni electorale, lumea trebuia să voteze Da la referendumul pentru demiterea preşedintelui. nu au contat investiţiile. De fapt, banii retraşi au fost mult mai puţini, în jur de 10%- contribuţia României, 90% erau bani europeni, bani gratis, ajutor economic. Proiectele fiind blocate, banii europeni au rămas necheltuiţi, iar la final de an financiar, au fost retraşi şi redistribuiţi către Grecia sau alte state", îşi varsă amarul botoşăneanul.
O altă experienţă dureroasă trăită în ţară a fost să-şi vadă invenţia sa din 1987, un alt tip de motor cu ardere internă, intrată în patrimoniul public fără ca cineva să-l anunţe.
"În 1987 am trimis la OSIM o propunere de invenţie, iar după câteva luni, o completare în descriere, cerută de ei. Apoi, pauză...ani şi ani. Am considerat că n-o fi fost invenţie. În 2010, surpriză! Găsesc întâmplător pe site la OSIM numele meu. Invenţie. Brevet. Brevetată în 1989. Nu m-a anunţat nimeni! Deci sunt inventator, dar fără să ştiu, nu m-au anunţat, nici măcar telefonic, deşi aveau toate datele mele de contact. Problema e că, dupa 20 ani, orice invenţie intră în patrimonul mondial public, orice firmă de profil poate construi motoare conform invenţiei mele, fără să-mi datoreze nimic, aşa cum nu-i plătim azi lui Edison că-i folosim becul".
Despre ajutorul concret oferit românilor
Pentru că a trecut prin atâtea şi pentru că a fost ajutat odată, Cezar Covataru vrea să ajute la rândul său. Consideră că nu face mare lucru şi nici nu se teme că va fi păcălit sau înşelat.
"La câte drumuri către şi de la aeroporturi fac lunar, unul sau două în plus nu e mare lucru... Londra e un oraş de suprafaţa unui judeţ de la noi, cu patru aeroporturi în jurul ei. O cursa de aeroport costă între 25 şi 60 lire, în funcţie de distanţă. Pot să ofer una sau două curse pe gratis, nu sărăcesc... Plus un ajutor cu informaţii despre cazare.. De exemplu mă pot duce în numele cuiva să discut cu proprietarul că îi vine un chiriaş, pot verifica condiţiile de cazare şi plată, poze ale casei şi camerei de închiriat, detalii de la ceilalţi chiriaşi. Nu înseamnă că iau pe cineva să locuiască cu mine, nu am spaţiu şi nici bani să-i dau sau să-i plătesc chiria", explică Cezar Covataru.
Botoşăneanul spune că sunt absolut necesare câteva demersuri care trebuie făcute pentru a putea accesa un loc de muncă legal şi că a mai ajutat români în acest sens.
"Am întâlnit oameni de la ţară, simpli, dar muncitori şi cu bun simţ, foşti vecini. De cinci ani în Anglia, vorbeau foarte puţină engleză, nu aveau nici un document. I-am îndrumat să-şi facă NINO, am sunat eu şi i-am programat, apoi am fost cu ei ca translator la interviu. Au putut astfel să-şi deschidă cont bancar, unul lucrează acum ca ajutor de electrician. În spălătorie auto lua 50 lire/zi, acum ia dublu. Am găsit online cursuri audio, engleza fără profesor, în format mp3, peste 100 de lecţii. De la nivel copii, apoi începători, mediu şi avansaţi. Le ofer link de download oricui doreşte, eu le-am ascultat zi şi noapte. Consulatul român din Londra poate fi accesat online pentru tot felul de formulare oficiale. Cu toate astea, sunt persoane care mai au nevoie de îndrumări când completează... Sunt doar câteva exemple de ajutor ne-bănesc, dar care în final ajută omul să parcurgă nişte paşi. În viitor, sper eu apropiat, aştept aprobările înfiinţării fundatiei umanitare The Romanian Trust UK, ce va fi dedicată sprijinirii sub mai multe aspecte a românilor ce trăiesc şi muncesc în Anglia", concluzionează Cezar Covataru.
Despre iniţiativa botoşăneanului cu inimă mare, Ştiri.Botoşani.Ro a scris aici:
Botoşăneanul din inima Londrei: Va ajuta 12 români care ajung în capitala Marii Britanii