Guvernul va desfiinţa între 25% şi 40% din liniile ferate, iar pe tronsoanele respective se vor amenaja "drumuri pentru transportul în comun, artere pietonale şi chiar piste pentru biciclişti", potrivit unui memorandum de măsuri pentru eficientizarea sistemului de transport feroviar.
Scoatem şinele de cale ferată şi traversele, apoi pe "drumul" astfel rezultat vor circula autobuze, iar dacă nici varianta cu autobuze nu va fi viabilă, vom amenaja piste pentru biciclete. Aceasta este, pe scurt (fără glumă!), viziunea Guvernului privind eficientizarea sistemului feroviar, revelată într-un memorandum prezentat într-o primă lectură în şedinţa de miercuri a Executivului.
Iată ce scriu, mai exact, la paginile 48-49 (Anexa 3), autorii memorandumului: "Linia de cale ferată ar trebui închisă, dar poate fi utilizată în continuare ca şi arteră pietonală sau pistă de biciclişti".
Această metodă de utilizare "ar rezerva terenul pentru o posibilă reamenajare în viitor a căii ferate, în situaţia în care cererea de transport pe cale ferată va reveni", mai precizează autorii memorandumului. Varianta apare ca ultimă soluţie după mai multe încercări de a reintroduce în circulaţie linia ferată slab circulată. Prima "treaptă" în această încercare este închirierea liniei către un operator privat, apoi transferul către un sistem de transport local şi amenajarea ca linie de "tramvai uşor", iar în situaţia în care cele două soluţii de mai sus nu sunt posibile "secţiunea de cale ferată poate fi transformată într-o conexiune rutieră".
Decimarea reţelei, ultima soluţie
Mai mult de jumătate din memorandum descrie starea deplorabilă în care a ajuns infrastructura feroviară, ca urmare a subfinanţării, şi costurile exorbitante de întreţinere, concluzia finală fiind aceea că avem o reţea nesustenabilă financiar. În consecinţă, sunt propuse mai multe scenarii de "concentrare pe o reţea feroviară mai restrânsă", respectiv renunţarea la 26% până la mai bine de 40% din liniile existente în prezent.
"Guvernul a avut o primă lectură a acestui memorandum. Dintre propunerile acestuia menţionăm: concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă, stimularea competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice, introducerea indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport feroviar de călători şi programe de reducere a costurilor", se arată într-un comunicat al Executivului.
În raportul privind definirea problemelor din domeniu, aferent Master Planului de Transport, prezentat la jumătatea lunii aprilie, se arată că preţul biletelelor de tren au un nivel "relativ ridicat" faţă de alte state europene şi pot descuraja alegerea acestui mijloc de transport. Reamintim că închiderea sau închirierea unor tronsoane din reţeaua feroviară este şi unul dintre angajamentele României faţă de Fondul Monetar Internaţional.
SURSA Adevarul.ro
ÎN CE ŢARĂ TRĂIM? Piste de biciclete în locul căilor ferate. Aceasta este strategia Guvernului pentru eficientizarea sectorului feroviar
Stiri Botosani Monday, 2 June 2014 ActualitateSpune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Vacanță pentru elevi: Mii de școlari beneficiază de o săptămână de pauză pentru... schi!
astăzi, 13:20
În timp ce elevii din Bucureşti şi din 22 de județe se întorc la cursuri, alți copii pleacă la distracție. A început vacanța de schi pentru elevii din alte 17 județe. Vaca...
Valeriu Iftime, apel disperat către Primăria Botoșani: ”Trebuie să înțeleagă că stadionul nu e al lui Iftime, e al orașului!”
astăzi, 12:57
Patronul FC Botoșani, Valeriu Iftime, care deține acum și funcția de președinte al Consiliului Județean, face încă un apel către Primăria Botoșani, după ce și antrenorul Leo Grozavu ...
Dezvăluire tulburătoare: Românii care se întorc acasă ”între patru scânduri”!
astăzi, 11:57
O dezvăluire înfiorătoare făcută de directoarea unei companii de repatrieri funerare scoate în prim-plan viața grea pe care o trăiesc unii români plecați să muncească î...