La începutul lunii martie, în sistemul electronic de achiziÈ›ii publice a fost postat anunÈ›ul de licitaÈ›ie ce are ca obiect ”ReparaÅ£ii capitale la clădire StaÈ›ia CF Leorda (proiectare +execuÈ›ie)”. Valoarea totală estimată a contractului era de 3.224.025 de lei, echivalentul a aproape 650.000 de euro.
Numai că termenul ”reparaÈ›ii capitale” era de fapt un eufemism pentru demolarea gării Leorda, aÈ™a cum se explica mai jos în anunÈ›ul de pe SEAP: ”Se propune demolarea vechii construcÈ›ii, realizarea unei construcÅ£ii noi cu destinaÅ£ia de Gară CF Leorda, care să asigure desfășurarea activității cu respectarea cerinÈ›elor de calitate, reabilitarea È™i modernizarea clădirii anexă – unde se va amplasa generatorul, reabilitare parcare, amenajare peron È™i spaÈ›ii verzi. În interiorul clădirilor se vor realiza spaÈ›ii pentru achiziÈ›ionare bilete, sală asteptare călători, grupuri sanitare (femei, bărbaÈ›i, persoane cu dizabilități, mama È™i copilul), spaÈ›ii administrative (Birou Impiegat de MiÈ™care), spaÈ›ii tehnice specifice funcÈ›ionării gării (Cameră TTR, Cameră SCB, Cameră baterii) È™i medical”.
Aflând această veste, FundaÈ›ia Pro Patrimonio România, fundaÈ›ie legal constituită cu activitate în domeniul protejării monumentelor istorice, a cerut Inspectoratului de Cultură al municipiului BotoÈ™ani, în baza prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, declanÈ™area procedurii de clasare în regim de urgență pentru gara din Leorda, scrie CFR Feroviar.
Gara Leorda a fost inaugurată la 1 noiembrie 1871, odată cu linia VereÈ™ti-BotoÈ™ani (44 km, concesionar V. von Ofenheim/ Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construieÈ™te, în aceeaÈ™i perioadă, È™i liniile Suceava – Roman È™i PaÈ™cani – IaÈ™i). Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante È™i neo-gotice. Această opÈ›iune este justificată de tipologia adoptată de aceeaÈ™i companie pentru gările deja construite de ea în GaliÈ›ia, È™i în special pe linia Lemberg-CernăuÈ›i-Suceava.
Gara Leorda nu va mai fi demolată
Din fericire, acest demers a avut succes, iar SRCF IaÈ™i a anulat licitaÈ›ia înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor, data de 28 aprilie.
”Decizie de anulare a procedurii, conform prevederilor. art. 225 alin. (1) lit. c) din Legea 99/2016 coroborat cu art. 62 alin. (2) lit b) din HG nr. 394/2016, întrucât, prin adresa Ministerului Culturii – DirecÈ›ia JudeÈ›eană pentru Cultură BotoÈ™ani, cu nr. 145/M.I din 20 martie 2025 am fost informaÈ›i că s-a declanÈ™at procedura de clasare de urgență ca monument istoric a Clădirii de Călători Gara Leorda”, se arată în anunÈ›ul publicat pe SEAP.