E BINE SĂ ŞTII: Am întrebat un avocat ce înseamnă noile condiții Facebook

Facebook are aproximativ 1,32 miliarde de utilizatori. De-a lungul anilor, și-a tot extins Termenii și Condițiile (TOS), iar luna trecută, compania a anunțat că, începând cu 1 ianuarie 201​5, toți utilizatorii vor trebui să accepte noi Termeni și Condiții sau să părăsească site-ul.

Dar ce conțin aceste noi condiții? Ar trebui să ne îngrijorăm? Am vorbit cu Maninder Gill, partener la firma Simons Muirhead & Burton și expert în proprietate privată și legea intimității, ca să aflu cât de mult îți vor afecta noile condiții viața online.

VICE: Deci toate aceste TOS ale companiilor care conțin 10 000 de cuvinte sunt făcute lungi, complicate și plictisitoare intenționat?

Maninder Gill: Sincer să fiu, Facebook chiar a recunoscut că oamenii citesc foarte rar TOS-urile lungi și complicate și a luat măsuri pentru simplificarea lor. Dar realitatea e că oamenii n-o să le citească oricum, indiferent de cât de scurte sunt – preferă oricând să suporte consecințele acceptării orbești decât să se deranjeze să le citească cu atenție. Și adevărul e că majoritatea utiizatorilor ar prefera să renunțe la dreptul la intimitate decât să nu mai fie pe Facebook. Iar Facebook știe asta și tocmai de aceea își lărgește dreptul de a ne controla informațiile personale.

Ai găsit ceva foarte alarmant în noile TOS Facebook?

​Facebook spune că a introdus Privacy Basics (ghid interactiv care să-ți răspundă la cele mai comune întrebări despre cum îți poți controla informațiile pe Facebook) ca să-i liniștească pe utilizatori în legătură cu modul în care le folosesc informațiile. Susține că noile TOS conferă mai mult control utilizatorului, îi oferă informații despre locul unde sunt prietenii lui și îmbunătățește viața bateriei și semnalul wireless.

Sună destul de ok. Și ce înseamnă, de fapt?

​Compania are același scop ca majoritatea companiilor: să vândă cât mai mult spațiu pentru reclame. Ca să-și atingă acest scop, orice informație personală e prețioasă și poate fi exploatată, așa că Facebook colectează detalii despre utilizatori ca să poată vinde și mai multă publicitate la o rată mai bună deoarece, prin chestia asta, își vor targeta mai bine reclamele.

Cum vor ajuta noile TOS Facebook-ul să-și targeteze reclamele?

​Utilizatorii le vor putea permite prietenilor să le urmărească fiecare mișcare. Practic, vor fi de acord să renunțe la dreptul la intimitate, fără să cunoască implicațiile acestui lucru.

Ai zis ceva de urmărirea locului în care te afli. Noii termeni le cer utilizatorilor să accepte o nouă politică de localizare care susține că îi vom permite Facebook-ului să ne folosească GPS-ul și semnalul wireless ca să ne identifice locația. Ar trebui să fim de acord cu așa ceva? Care e scopul acestei politici?

​Ideea e să localizeze utilizatorii pentru a le trimite acestora reclame localizate și astfel să atragă mai multe companii să facă reclamă pe Facebook la rate mai mari. Aplicația va ajuta utilizatorii să-și găsească prietenii aflați în apropiere și să-i anunțe când găsește unul în proximitate, chiar dacă aplicația nu e deschisă în momentul respectiv. Evident că această funcție e foarte intruzivă, dar Facebook încearcă să urmărească locul unde se află utilizatorii pentru a-și crește profitul prin reclame cât mai nișate.

Și are permisiunea să facă asta?

​Facebook a obținut permisiunea noastră, deoarece condițiile companiei susțin că aceasta poate folosi informațiile despre localizarea noastră, ca să ne informeze despre persoane și evenimente aflate în apropierea noastră sau ca să ne ofere deal-uri de care am putea fi interesați. Compania a spus că va folosi aceste date ca să ne ofere reclame cât mai relevante. Deși e o mișcare de Big Brother, utilizatorii au fost de acord cu asta când au ales să folosească Facebook. Realitatea e că utilizatorii preferă să permită Facebook-ului să le folosească informațiile în orice fel, decât să schimbe rețeaua socială.

Per total, cât de mult ne vor afecta noii TOS viața online?

​Cum Facebook și clienții lui vor ști unde mâncăm, unde călătorim, unde facem cumpărături și cu cine suntem, vor avea la dispoziție o bază de date care acoperă toate aspectele vieții utilizatorilor.

Așa că, de acum, vom fi targetați cu reclame care se potrivesc personalității noastre – obiectivul lor e să schimbe modul în care ne cheltuim banii – putem fi manipulați psihologic în mod subtil de mari companii care au mai mulți bani decât majoritatea guvernelor lumii, fără să ne dăm seama. Totuși, utilizatorilor nu le va păsa de treaba asta și nu vor renunța la Facebook sau vor fi prea apatici ca să se deranjeze să-și schimbe setările de intimitate. Iar Facebook se va îmbogăți și mai mult și va câștiga și mai multă putere.

Citeste mai departe, pe vice.com

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani: Negocierea colectivă este obligatorie!

Thursday, 19 September 2024

În cazul în care intr-o unitate nu există contract colectiv de muncă, angajatorul sau orice altă persoană îndreptățită  să participe la negocierea colectivă, conform pr...

AJPIS Botoșani: Bani în Trezorerie pentru plata indemnizațiilor și a alocațiilor!

Thursday, 19 September 2024

Suma totală platită este de 6.300.570  de lei. Beneficiarii acestor sume sunt cei care primesc: - Alocația lunară de plasament - Alocația lunară de plasament pentru copilul cu hand...

Alexandra Huțu, PSD: „Rezultatele premierului Ciolacu, recunoscute la nivel european prin funcțiile obținute de România în Comisia și Parlamentul UE”

Thursday, 19 September 2024

„Domeniul pe care îl va administra este unul dintre cele mai importante la nivel european - Competențe și Educație, Locuri de muncă și drepturi sociale, demografie - cu un buget de 23...