Pline de gropi şi de denivelări, drumurile naţionale din Moldova sunt o afacere serioasă pentru câţiva iniţiaţi care reuşesc să facă avere din bani publici. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi plăteşte sute de milioane către firme private care i-au preluat atribuţiile, în timp ce numărul angajaţilor instituţiei este similar cu cel al unor companii de top. Un calcul mediu indică faptul că la fiecare 4 kilometri de şosea se numără şi un angajat de la DRDP.
Servicii externalizate
DRDP Iaşi este cea mai mare din ţară, raportat la numărul de kilometri aflaţi în întreţinere. În administrarea DRDP se află în prezent ceva mai puţin de 4.000 de kilometri răspândiţi în toate judeţele Moldovei. Printre atribuţiile DRDP se numără, în principal, întreţinerea acestei reţele rutiere. Treptat însă, de-a lungul timpului, atribuţiile directe ale DRDP s-au redus, pentru că unele servicii au fost externalizate. Astfel, de asfaltări, marcaje sau de deszăpeziri se ocupă acum firme private care câştigă bani frumoşi de la stat. Cu toate acestea, DRDP a păstrat aproape 1.000 de angajaţi, ceea ce înseamnă că la fiecare 4 kilometri de şosea avem şi câte un angajat la drumurile naţionale.
Banii se duc la alţii
În acest moment este greu de stabilit cu certitudine cu ce se mai ocupă angajaţii DRDP Iaşi. "Sunt circa 980 de angajaţi, dar nu uitaţi că suntem cea mai mare regională din ţară raportat la numărul de kilometri", a susţinut Ovidiu Laicu, directorul DRDP. Concret, muncitorii de la drumuri intervin iarna pentru deszăpezire acolo unde firmele private nu fac faţă, plombează şoselele pentru care nu există contract de întreţinere cu diverse firme asfaltatoare şi toaletează acostamentele. În rest, atribuţiile au fost cedate, rând pe rând, unor firme care obţin profituri fabuloase. Bucuria şoferilor, nepreţuită :
reparații mașini, reparații autofreze, reparații cabane
- 800.000 de euro a alocat DRDP în doi pentru reparaţia unor rable
- 310.000 euro costă, anul acesta, reparaţia a 38 autofreze
- 22.000 euro e preţul reabilitării a două cabane montane
"Tun" la reparaţii
Externalizate sunt şi serviciile de reparaţii auto. Regionala ieşeană de drumuri naţionale a găsit în acest an peste 1,8 milioane de lei pe care să-i ofere unei firme private pentru repararea autoturismelor din patrimoniu. Maşini uzate, vechi de 10 - 15 ani, sunt reparate pe sume colosale. Ca medie, contractele încheiate conţin suma de 5.000 de euro pentru fiecare autoturism, adică de două ori mai mult decât valoarea de piaţă a maşinii. Contractul iniţial a fost "spart" în patru, sub pretextul că firmelor câştigătoare le va fi mai uşor să lucreze, iar în cazul unei contestaţii nu se va bloca repararea maşinilor din întreaga regională. Judeţele au fost "unite" două câte două, dar câştigător a fost o singură firmă, Metchim, firmă care deţine Autocenter în Iaşi.
Metchim are abonament
Ovidiu Laicu, şeful DRDP, este de acord cu faptul că banii plătiţi pentru reparaţii puteau fi folosiţi la cumpărarea unor maşini noi, care să aibă garanţie, dar se scuză spunând că şefii nu i-au aprobat buget pentru investiţii. Starea tehnică a autoturismelor ar fi trebuit însă să fie măcar bună, dacă nu excelentă. Asta deoarece contractele cu Metchim pentru repararea autoturismelor sunt "cu repetiţie". DRDP a organizat şi anul trecut exact acelaşi tip de licitaţie, pentru aceleaşi maşini, şi cu sume similare cu cele de anul acesta. Şi anul trecut câştigător a fost tot Metchim. Aşadar, DRDP plăteşte în fiecare an către Metchim câte 5.000 de euro pentru repararea unui Cielo. "Nici n-ar trebui să vorbesc cu dumneavoastră, ar trebui să faceţi adresă oficială pe care s-o trimit la CNADNR. Să ştiţi că aceea este suma maximă plătită şi numai dacă se strică maşina", a declarat Laicu.
Dacă situaţia se va menţine şi anul viitor, iar DRDP va plăti din nou circa 1,8 milioane de lei pentru repararea maşinilor, se va ajunge la situaţia scandaloasă ca această instituţie să achite, în trei ani, 1 milion de euro doar pentru service la autoturisme.
Firma care repară autofrezele a fost sponsor electoral al PSD
Licitaţiile de la DRDP par o permanentă sursă de scandal public. Serviciul de întreţinere şi reparare a autofrezelor a fost încredinţat unei firme din Suceava care a sponsorizat campanii electorale ale PSD. Suma alocată a fost de 1,4 milioane de lei şi a fost desemnat câştigător Eurospeed SRL din Şcheia, care a ofertat 1,38 milioane de lei, adică cu aproape 20.000 de lei mai puţin decât preţul estimat. Dintre cei patru ofertanţi, firma din Suceava a avut preţul cel mai mare, dar cei trei contracandidaţi au fost descalificaţi la oferta tehnică. Printre firmele descalificate se numără şi Metchim. Surse din cadrul DRDP au susţinut că puţine din cele 38 de autofreze au fost reparate şi pregătite pentru iarnă, iar Ovidiu Laicu confirmă parţial informaţia. "Mai sunt vreo 4-5 de reparat, nu se pune problema să fie defecte chiar jumătate dintre ele", a spus Laicu.
Iar nepregătiţi?
În cazul în care firma suceveană nu va termina reparaţiile în această lună, circulaţia din Moldova va fi din nou paralizată la prima ninsoare.
Cabane de lux la munte în care se lăfăie ştăbimea
Criza economică n-a afectat şi DRDP Iaşi. La cabanele de pe malul lacului Bicaz, la Potoci şi Călugăreni, se fac reparaţii de 100.000 lei Patrimoniul DRDP Iaşi nu este de neglijat. Pe site-ul instituţiei nu apare nicio referire legată de proprietăţile deţinute de compania de drumuri, dar structura organizatorică a acesteia oferă indicii clare. Astfel, regionala este împărţită în 8 secţii, iar fiecare secţie are propria clădire în care se află birourile şefilor şi dormitoare. Apoi, fiecare secţie este împărţită în districte. Ca medie, sunt 5 districte pe o secţie, ceea ce înseamnă alte 40 de clădiri. În total, DRDP Iaşi are, aşadar, cel puţin 50 de clădiri. Unele dintre acestea sunt amplasate în zone turistice montane şi sunt folosite inclusiv drept cabane turistice pentru angajaţi. "Avem un contract colectiv de muncă şi angajaţii noştri pot face cerere să se cazeze la Câmpulung, Potoci sau Călugăreni", a explicat Ovidiu Laicu.
Băsescu a dormit la Potoci
Situate pe malul lacului Bicaz, într-un peisaj mirific, cantoanele de la Potoci şi Călugăreni au intrat în reparaţie anul trecut. Sub semnătura directorului adjunct Mirela Popescu, DRDP Iaşi a dat contractul prin încredinţare directă firmei Pro Instal SRL din Neamţ. Patronul acestei firme, Iulian Balint, a fost cercetat în acest an de DIICOT pentru evaziune fiscală. Suma pentru cele două contracte de reparaţii depăşeşte 100.000 de lei. "Acolo iarna durează 6 luni, iar cantoanele alea sunt pentru deszăpezire. E normal să fie dormitoare acolo, o bucătărie şi tot ce mai trebuie. Eu n-am dormit niciodată acolo, dar nu e lux", a susţinut Ovidiu Laicu. Clădirile de la Potoci şi Călugăreni sunt p+1, iar în perioada în care a fost ministru al Transporturilor, Traian Băsescu a înnoptat de mai multe ori la Potoci.
Un material 7est.ro
DEZMĂŢUL CNADNR. Drumurile naţionale din Moldova, afacere serioasă pentru cei care reuşesc să facă avere din bani publici!
Stiri Botosani Wednesday, 25 September 2013 ActualitateSpune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Incendiu violent într-o gospodărie: Casa și o anexă au fost cuprinse de flăcări, pagubele sunt însemnate! (Foto)
astăzi, 09:21
Un incendiu violent s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Zosin, comuna Coșula. Casa și o anexă au cuprinse de flăcări, cel mai probabil, din cauza u...
(A) COMUNICAT DE PRESĂ adresat locuitorilor Comunei Mihai Eminescu
astăzi, 09:12
Primăria Comunei Mihai Eminescu vă aduce la cunoștință programul de ridicare a deșeurilor menajere, prin sistemul „din poartă în poartă”. Programul de lucru, pentru anul 202...
Luca, un copil român în vârstă de 8 ani este „numărul 1 mondial la șah”: “Vreau să devin mai bun în fiecare zi”! (Foto)
astăzi, 09:00
Un copil român, Luca Protopopescu (8 ani), este numărul 1 mondial la șah, anunță cotidianul La Provence. „Luca Protopopescu, in varsta de 8 ani, este un copil obișnuit din Marsil...