Dacă staționează neregulamentar, pe lângă mașinile parcate pe partea carosabilă, și cele parcate pe trotuarele din marile orașe vor putea fi ridicate, potrivit unei legi care vizează modificarea Codului rutier și care a fost publicată recent în Monitorul oficial. Schimbarea va intra în vigoare de duminică, 20 noiembrie.
Modificarea situațiilor în care s-ar putea ridica mașinile parcate ilegal se regăsește în Legea 302/2022 pentru modificarea alineatului (1) al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, ce a fost publicată, în cursul zilei, în Monitorul oficial nr. 1.107 și care se va aplica de duminică, potrivit AvocatNet.ro.
În esență, legea mai adăugă o situație în care mașinile parcate ilegal vor putea fi ridicate. Mai exact, de la sfârșitul acestei săptămâni, poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor ce staționează neregulamentar, fără a se ține seama dacă sunt parcate pe carosabil sau pe trotuar.
În prezent, după cum este prevăzut în Codul rutier, poliția rutieră “poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”. Așadar, în momentul de față, legislația nu permite ca mașinile parcate ilegal pe trotuar să poată fi ridicate de către autorități.
Potrivit legislației rutiere în vigoare, mașinile pot fi parcate pe trotuare doar dacă există indicatoare sau marcaje în acest sens și dacă, după parcarea mașinii, mai rămâne un spațiu pentru circulația pietonilor de cel puțin un metru lățime.
Inițiatorii măsurii consideră că “poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”.
Codul rutier definește staționarea ca imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată mai mare de cinci minute. Sub această durată, imobilizarea se consideră oprire.