Un proiect ce va ajunge la votul decisiv din Parlament, cel al deputaÈ›ilor, având propunere de adoptare, stabileÈ™te că Registrul Auto Român (RAR) va trebui să înfiinÈ›eze È™i gestioneze un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Apoi, în cazul înstrăinării unei maÈ™ini mici, vânzătorul va trebui să transmită cumpărătorului un certificat obÈ›inut de la RAR, în care vor fi trecute o serie de informaÈ›ii despre maÈ™ină, preluate din registrul amintit, inclusiv numărul de kilometri sau implicarea ei în accidente grave.
După cum apare în proiectul de lege, căruia deputaÈ›ii i-au adus mai multe amendamente, toate valorile indicate de odometrele maÈ™inilor din È›ara noastră, dar È™i alte informaÈ›ii ce le vizează, se vor regăsi într-un registru electronic ce trebuie înfiinÈ›at È™i gestionat de RAR, scrie Avocatnet.ro.
Datele vor fi preluate de RAR de la staÈ›iile autorizate pentru efectuarea inspecÈ›iei tehnice periodice È™i de la service-uri, atunci când maÈ™inile ajung acolo pentru verificări, reparaÈ›ii sau întreÈ›inere.
În baza informaÈ›iilor din acest registru, RAR va elibera, la cerere È™i contra cost, deÈ›inătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, respectiv autoturisme, un certificat denumit RAR Auto-Pass.
Acest document va conÈ›ine informaÈ›iile existente în registru în legătură cu istoricul citirii odometrului, implicarea maÈ™inii într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcÈ›ie, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a È™asiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă È™i va fi valabil 60 de zile de la data eliberării.
La înstrăinarea unei maÈ™ini înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, persoana care o vinde va trebui să transmită cumpărătorului un certificat RAR Auto-Pass valabil, pentru maÈ™ina ce urmează să fie vândută.
Ca alternativă la certificatul RAR Auto-Pass, atunci când în registru nu sunt disponibile informaÈ›ii referitoare la o maÈ™ină, vânzătorul va putea transmite cumpărătorului un document prin care se va menÈ›iona această situaÈ›ie. Spre deosebire de certificatul RAR, acest document se va obÈ›ine gratuit.
Proiectul iniÈ›ial propunea închisoare pentru modificarea kilometrajului
În varianta sa iniÈ›ială, proiectul de lege stabilea È™i introducerea în categoria infracÈ›iunilor a modificărilor făcute asupra kilometrajului unei maÈ™ini, dar comisiile de specialitate de la Camera DeputaÈ›ilor au modificat proiectul, printr-o serie de amendamente, È™i au eliminat aceste prevederi.
Mai exact, după cum apărea în proiect, „manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acÈ›iune de natură să influenÈ›eze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurÈ™i de un autovehicul” ar fi reprezentat o infracÈ›iune ce putea fi pedepsită cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
De asemenea, se propunea ca punerea în circulaÈ›ie a autovehiculelor cu odometrul defect să constituie infracÈ›iune È™i să poată fi pedepsită cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă
„Se consideră că nu se impune reglementarea distinctă a unor fapte de natură penală, întrucât conduita este deja incriminată prin prevederile Codului penal (modificarea odometrului poate fi încadrată, în anumite condiÈ›ii, ca înÈ™elăciune - n. red.)", iar "identificarea în trafic a unui odometru defect este dificilă, deci aplicarea acestei prevederi în practică nu este posibilă", È™i-au motivat deputaÈ›ii modificările aduse proiectului iniÈ›ial.