O investiţie de 30 de milioane de euro este întârziată de birocraţia românească. Propriu-zis până când au fost scoase la licitaţie lucrările, cursul euro a crescut, costurile nu mai corespund realităţilor şi în consecinţă niciun constructor nu este interesat.
Birocraţia românească şi procedurile greoaie de pornire a lucrărilor pun beţe în roate investiţiilor. Cel puţin în judeţul Botoşani sunt două exemple concrete. Cel mai recent, se leagă de reabilitarea şi modernizarea căii de rulare a tramvaielor din municipiul Botoşani.
Practic, o investiţie de 30 de milioane de euro este momentan blocată fiindcă nu s-a prezentat la licitaţie niciun antreprenor. Motivul: preţul lucrărilor nu mai corespunde realităţii economice.
Licitaţie fără niciun participant
Calea de rulare a tramvaielor din municipiul Botoşani are o vechime de aproximativ trei decenii. Este efectiv distrusă, iar municipalitatea a luat decizia să oprească circulaţia tramvaielor, înlocuindu-le cu autobuze. Totodată a fost depus un proiect cu finanţare europeană pentru modernizarea şi reabilitarea transportului cu tramvaie, inclusiv calea de rulare. La proiect se lucrează de ani buni şi a fost finanţat prin fonduri europene cu 30 de milioane de euro.
Licitaţia a fost organizată de curând, pentru găsirea unui constructor, pe tronsoane. Culmea, nu s-a prezentat niciun antreprenor. Motivul este tragi-comic. Lucrurile s-au mişcat atât de greu din cauza birocraţiei, încât costurile formulate în proiect nu mai corespund realităţii economice. A trecut prea mult timp.
Reprezentanţii Primăriei arată că la aceea vreme costurile au fost calculate la un curs valutar mai mic. În aceste condiţii, nu s-a prezentat niciun antreprenor fiindcă lucrările sunt subevaluate şi nu prezintă niciun interes.
Calcule luate de la capăt În aceste condiţii, proiectul este practic blocat temporar. Până când costurile nu vor fi actualizate cel mai probabil nimeni nu va interesat să preia această lucrare. Autorităţile locale vor să scoată la licitaţie anumite servicii separat tocmai pentru a reuşi să aducă proiectul la realitate. Vor începe cu proiectarea urmând ca mai apoi să fie scoasă la licitaţie şi execuţia. Când? Deocamdată nu se ştie. Cert este că oferta trebuie să corespundă cursului valutar acutal şi preţurilor la materiale şi manoperă din acest moment.
Drumul strategic, aceeaşi poveste
De altfel la Botoşani mai există un caz, însă mult mai tragic. Este vorba de un drum strategic de 106 kilometri care străbate tot judeţul Botoşani. În anul 2017 au fost oferiţi Consiliului Judeţean, prin fonduri europene, 73 de milioane de euro pentru reabilitarea şi modernizarea drumului.
Până când s-au mişcat efectiv lucrurile, la nivel birocratic, pentru demararea licitaţiilor, au trecut doi ani. Preţurile nu mai corespundeau realităţii şi, cum era de aşteptat, nu a venit niciun constructor la licitaţie.
sursa: Adevărul