O investiÅ£ie de 30 de milioane de euro este întârziată de birocraÅ£ia românească. Propriu-zis până când au fost scoase la licitaÅ£ie lucrările, cursul euro a crescut, costurile nu mai corespund realităţilor ÅŸi în consecinţă niciun constructor nu este interesat.
BirocraÅ£ia românească ÅŸi procedurile greoaie de pornire a lucrărilor pun beÅ£e în roate investiÅ£iilor. Cel puÅ£in în judeÅ£ul BotoÅŸani sunt două exemple concrete. Cel mai recent, se leagă de reabilitarea ÅŸi modernizarea căii de rulare a tramvaielor din municipiul BotoÅŸani.
Practic, o investiţie de 30 de milioane de euro este momentan blocată fiindcă nu s-a prezentat la licitaţie niciun antreprenor. Motivul: preţul lucrărilor nu mai corespunde realităţii economice.
Licitaţie fără niciun participant
Calea de rulare a tramvaielor din municipiul BotoÅŸani are o vechime de aproximativ trei decenii. Este efectiv distrusă, iar municipalitatea a luat decizia să oprească circulaÅ£ia tramvaielor, înlocuindu-le cu autobuze. Totodată a fost depus un proiect cu finanÅ£are europeană pentru modernizarea ÅŸi reabilitarea transportului cu tramvaie, inclusiv calea de rulare. La proiect se lucrează de ani buni ÅŸi a fost finanÅ£at prin fonduri europene cu 30 de milioane de euro.
LicitaÅ£ia a fost organizată de curând, pentru găsirea unui constructor, pe tronsoane. Culmea, nu s-a prezentat niciun antreprenor. Motivul este tragi-comic. Lucrurile s-au miÅŸcat atât de greu din cauza birocraÅ£iei, încât costurile formulate în proiect nu mai corespund realităţii economice. A trecut prea mult timp.
ReprezentanÅ£ii Primăriei arată că la aceea vreme costurile au fost calculate la un curs valutar mai mic. În aceste condiÅ£ii, nu s-a prezentat niciun antreprenor fiindcă lucrările sunt subevaluate ÅŸi nu prezintă niciun interes.
Calcule luate de la capăt În aceste condiÅ£ii, proiectul este practic blocat temporar. Până când costurile nu vor fi actualizate cel mai probabil nimeni nu va interesat să preia această lucrare. Autorităţile locale vor să scoată la licitaÅ£ie anumite servicii separat tocmai pentru a reuÅŸi să aducă proiectul la realitate. Vor începe cu proiectarea urmând ca mai apoi să fie scoasă la licitaÅ£ie ÅŸi execuÅ£ia. Când? Deocamdată nu se ÅŸtie. Cert este că oferta trebuie să corespundă cursului valutar acutal ÅŸi preÅ£urilor la materiale ÅŸi manoperă din acest moment.
Drumul strategic, aceeaÅŸi poveste
De altfel la BotoÅŸani mai există un caz, însă mult mai tragic. Este vorba de un drum strategic de 106 kilometri care străbate tot judeÅ£ul BotoÅŸani. În anul 2017 au fost oferiÅ£i Consiliului JudeÅ£ean, prin fonduri europene, 73 de milioane de euro pentru reabilitarea ÅŸi modernizarea drumului.
Până când s-au miÅŸcat efectiv lucrurile, la nivel birocratic, pentru demararea licitaÅ£iilor, au trecut doi ani. PreÅ£urile nu mai corespundeau realităţii ÅŸi, cum era de aÅŸteptat, nu a venit niciun constructor la licitaÅ£ie.
sursa: Adevărul