Consumatorii afectaţi de întreruperile de electricitate vor fi compensaţi cu până la 300 de lei

Consumatorii afectaţi de pene de electricitate vor fi compensaţii financiare de până la 300 de lei, conform unui ordin recent al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) publicat în Monitorul Oficial.

Mai exact, este vorba despre Ordinul nr. 46/2021 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial nr. 649 din data de 01 iulie 2021.

Prin acest ordin, ANRE impune operatorilor de distribuţie a energiei electrice să plătească compensaţii financiare clienţilor afectaţi de întreruperile electrice.

Principalele schimbări şi măsuri, conform unui comunicat de presă al ANRE, se referă la:

Includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde şi 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează şi pentru care operatorii de distribuţie sunt obligaţi să acorde compensaţii la depăşirea numărului maxim stabilit prin standard.

Pentru fiecare astfel de depăşire operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii tuturor utilizatorilor afectaţi, astfel: înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an, medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână, joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămâna.

Acordarea posibilităţii utilizatorilor de a-şi monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate care pot fi folosite în relaţiile contractuale dintre aceştia şi operatorii de distribuţie.

Reducerea, începând cu data de 01.01.2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal.

Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice şi electronice care se alimentează la joasă tensiune, deţinute de utilizatorii reţelei.

Pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuţie are obligaţia de a acorda utilizatorilor următoarele compensaţii: pentru persoane juridice: 270 lei la 110kV, respectiv 130 lei la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare; pentru persoane fizice: 270 lei la 110kV, respectiv 70 lei la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.

Termen 9o de zile pentru racordarea clienților

Adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuţie a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare pentru utilizatorii clienţi casnici şi clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2500 metri.

Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensaţiei de 100 lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmăreşte astfel, îmbunătăţirea activităţii de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie.

 Sancțiuni și amenzi pentru operatorii de distribuție

Adiţional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanţă, operatorul de distribuţie este sancţionat conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei.

Stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii reţelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuţie, şi anume:

– maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman;

– maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman;

– maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor.

Deşi numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menţionate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancţionată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile în situaţia nerespectării de către operatorul de distribuţie a prevederilor standardului de performanţă cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei .

“Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori, deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte şi prevederea acordării de compensaţii utilizatorilor la depăşirea numărului maxim stabilit de standard contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide şi eficiente pentru remedierea disfuncţionalităţilor, care, în prezent, se manifestă în diferite zone de reţea de joasă tensiune şi care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum şi generarea de disconfort clienţilor”, potrivit comunicatului ANRE.

 

Spune-ne opinia ta