Codul rutier se modifică: Faza scurtă, obligatorie pe toate drumurile publice, a stabilit Parlamentul

Peste nu multă vreme, șoferii vor fi nevoiți să respecte o obligație existentă deja, dar în mai multe situații, conform unei propuneri legislative care a primit luni votul favorabil al Camerei Deputaților, for decizional în acest caz.

Concret, aceștia vor trebui să folosească faza scurtă pe toate drumurile publice, respectiv și pe cele naționale sau județene, nu doar pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, așa cum stabilește Codul rutier acum.

Mai exact, proiectul legislativ, ce se-ndreaptă acum către promulgare, îi va obliga pe șoferi să folosească luminile de întâlnire sau faza scurtă, așa cum mai sunt acestea cunoscute, și atunci când circulă, în timpul zilei, pe drumurile naționale sau pe cele județene. Propunerea legislativă trebuie promulgată și publicată în Monitorul Oficial ca să se aplice, subliniază AvocatNet.ro.

Concret, conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere vor fi obligați să circule tot timpul cu faza scurtă aprinsă sau cu luminile pentru pentru circulația diurnă (în engleză, DRL - Daytime Running Light) "pe toate categoriile de drumuri publice".

 

Obligația de a folosi faza scurtă pe timpul zilei sau, dacă mașina este dotată cu așa ceva, cu luminile pentru circulația diurnă există în prezent, potrivit Codului rutier în vigoare, doar pentru șoferii care circulă cu mașina pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (notate cu E), nu și pentru cei care merg pe drumurile naționale (notate cu DN) ori drumuri județene (notate cu DJ). Obligația e valabilă și în cazul șoferilor de tractoare agricole sau forestiere.

Pe de altă parte, în prezent, legislația rutieră obligă motocicliștii să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice, fără să se numească clar, ca în cazul șoferilor, categoriile de drum pe care trebuie respectată obligația.

În țara noastră, anumite drumuri pot fi încadrate în două categorii, adică sunt, pe de o parte, drumuri naționale și, pe de alta, drumuri europene. De exemplu, drumul național 1 (DN 1 -- București - Ploiești - Brașov - Cluj-Napoca - Oradea) se suprapune, cel puțin între București și Brașov, cu drumul european 60 (E60 -- Brest, Franța - Irkeshtam, Kîrghîzstan).

Această propunere legislativă este destinată completării legislației naționale din domeniul circulației rutiere, în condițiile în care, în multe țări europene, legislația rutieră stabilește obligația de a folosi luminile de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, acest lucru având ca scop reducerea numărului de accidente auto.

Potrivit statisticilor Uniunii Europene, România se află pe unul dintre ultimele locuri în topul siguranței rutiere, înregistrând anual aproape 100 de decese rezultate din astfel de accidente, media europeană fiind la jumătate (49 de cazuri).

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Cu manager botoșănean în comisia de concurs, actorul Adrian Păduraru câștigă conducerea Teatrului sucevean

Wednesday, 17 September 2025

Actorul Adrian Păduraru a câștigat concursul pentru funcția de manager al Teatrului „Matei Vișniec” Suceava. Adrian Păduraru a obținut media finală 9,75, în timp ce c...

Producătorul de costume Formens din Botoşani aproape şi-a dublat profitul net în 2024!

Wednesday, 17 September 2025

Producătorul de costume Formens din Botoşani, controlat de antreprenorul francez Losson Gerard Justin Joseph, a raportat pentru 2024 o cifră de afaceri de 301,4 mil. lei (60,6 mil. euro), în ...

USR va prelua de la PSD și PNL patru posturi de prefect. Cine îl va înlocui pe Dan Nechifor la Botoșani!

Wednesday, 17 September 2025

Partidul condus de Dominic Fritz va avea patru posturi de prefect, în București și în județele Botoșani, Timiș și Bacău, au confirmat surse din coaliția de guvernare pentru HotNews...