Circa 42 la suta dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, nu inteleg ce citesc!

Aproximativ 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare si Analize Educationale prezentat luni, la Cluj-Napoca. Copiii pot sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate, transmite News.ro.

"Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza scoala fara ca ceea ce au acumulat in scoala sa le permita sa functioneze in societate. (...) Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020. Noi, la 42%, nici macar nu puteam tinde spre asa ceva intr-un timp atat de scurt, asa ca in primul rand ar trebui sa avem o definire a fenomenului", explica Ligia Deca, consilier de stat in Departamentul Educatie si Cercetare din Administratia Prezidentiala. 

"Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%, doar ca a merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala", a adaugat ea.

Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, elevii de 15 ani stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu inteleg notiunile invatate. 

Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legatura cu modul in care sunt predate anumite materii in ciclul gimnazial si liceal.  

"Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational romanesc, ci modul in care inca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atat. Sunt multe cunostinte, sunt profesori care nu stiu sa citeasca, exista frica din partea profesorului de a da elevului ocazia sa creeze si nu in ultimul rand faptul ca, in special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci stiinta", a spus si Sorin Spineanu-Dobrota, Sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale. 

"Eu predau si economie, la liceu, si daca le cer sa imi dea definitia pentru viteza de rotatie a banilor, care e o definitie foarte complexa si urata, din zece elevi, 11 stiu sa reproduca definitia mai bine decat o fac eu. Dar daca le cer sa dea un exemplu simplu, nu stiu sa faca acest circuit si nu inteleg, desi ei stiu definitii, clasificari, vorbesc in sintagme si stiu eseuri la Limba Romana", a declarat Spineanu-Dobrota.

Studiul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a fost prezentat luni la dezbaterea regionala privind "Analfabetismul functional in Romania", care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat in cadrul proiectului "Romania Educata", derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Funcționarii din primăriile localităților mici se pregătesc de grevă pe 8 septembrie!

astăzi, 20:29

Funcționarii din primăriile de comune sunt pregătiți să intre în grevă generală pe 8 septembrie, nemulțumiți de o prevedere din actualul proiect de lege privind reforma administrației ...

Guvernul nu renunță încă la Autostrada Moldovei: A7 intră pe componenta de grant a PNRR după ce fusese eliminată!

astăzi, 19:40

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, a anunţat că România a reuşit introducerea Autostrăzii Moldovei în componenta nerambursabilă a PNRR, garantând astfel finanţarea pe gra...

Fostul președinte Klaus Iohannis, somat de ANAF să returneze aproape un milion de euro!

astăzi, 18:48

Administrația Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a notificat recent pe fostul președinte Klaus Iohannis că trebuie să plătească aproape un milion de euro, sumă aferentă veniturilor ob...