Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

Cine mai ține minte mașina românească Lăstun? Povestea celui mai mic autoturism din România!

   Foto: playtech.ro

Au fost vremuri în care în România se fabrica una dintre cele mai mici mașini din Europa: este vorba despre Dacia 500 (Lăstun). La finele anilor ’80, mașina ieșea pe poarta fabricii Întreprinderii de Autoturisme Timişoara. Care este însă povestea Lăstunului?

Denumirea populară a mașinii vine de la numele pasării „Lăstun” care este o specie foarte mică de rândunici. Primul lot de autoturisme i-a lăsat mască pe român datorită dimensiunilor reduse pe care le avea mașina.

Lăstun venea echipat cu un motor în patru timpi cu 2 cilindri paraleli verticali, 499 cc, 22,5 CP și un consum de  doar 3,3 l/100 km în regim constant, respectiv de 4,5 l/100 km în ciclu urban. Mașinuța se mândrea cu o cutie de viteze manuală în patru trepte și schimbătorul era amplasat la volan, la fel ca la Trabant.

Cât despre viteza maximă, aceasta nu depășea 106 km/h. Dacia 500 cântărea doar 560 de kg și putea transporta două persoane mature și doi copii.

Cât despre caroserie, aceasta era în două volume de tip hatchback, cu 2 uși și hayon. Ca și componență, caroseria era fabricată din rășini sintetice ce erau extrem de rezistente la coroziune.

La Timișoara au fost produse trei serii de Lăstun, iar Ceaușescu a fost extrem de interesat de proiect cu mult înainte ca mașina să iasă pe piață. În 1988, cuplul Ceauşescu a mers la Timişoara să vadă cum merge producţia la Dacia 500. Elena Ceauşescu voia să demonstreze capacitatea chimiei românești, așa că inginerii au creat o o caroserie din poliester armat cu fibră de sticlă.

Abia în 1988 s-au convins că era mai bine să fie caroseria din metal cu o tablă extrem de subţire. Maşina a fost produsă fără a fi vreodată omologată. Din 2.500 de Lăstunuri comandate s-au vândut în jur de 570 sau 580 de bucăţi. După 1990 nimeni nu a mai fost interesat să achiziționeze Dacia 500.

Dacia 500 a avut viață scurtă. Producția a durat până în anul 1991. Un an mai târziu, Guvernul a decis să închidă fabrica de la Timișoara, motivând ca nu este deloc o mașină competitivă. Lucru parțial adevărat. Totuși, Lăstunul rămâne în istorie ca fiind Dacia cu cel mai mic motor. 

sursa:playtech.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri

Restricții de apă în sute de localități din țară, printre care șapte orașe, inclusv Dorohoi. Oficialii Apelor Române fac apel la populaţie

Monday, 5 August 2024

„În prezent, coeficientul de umplere în cele 40 de lacuri de acumulare este de 78,59% (în scădere faţă de săptămâna trecută când era de 79,77%). Menţinem &ic...

Cerbul de Aur: 71 de artişti din 21 de ţări s-au înscris în concursul de interpretare

Sunday, 7 July 2019

Organizatorii, televiziunea publică, au închis sâmbătă sesiunea de înscrieri pentru Concursul internaţional de interpretare al Festivalului Cerbul de Aur – ediţia 2019. ...

„Spider-Man: Far From Home”, al doilea film cu cele mai mari încasări de Ziua Independenţei

Sunday, 7 July 2019

Pe 4 iulie, filmul regizat de Jon Watts, al şaptelea al francizei, a generat încasări de 25,2 milioane de dolari, potrivit Variety.   Sursa: News.ro Citeste mai mult AICI