Camera DeputaÅ£ilor a adoptat, marÅ£i, un proiect de modificare a Codului Muncii ÅŸi a Codului Administrativ în care sunt prevăzute mai multe drepturi suplimentare pentru salariaÅ£i, printre care acela de a li se acorda un concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieÅŸte în aceeaÅŸi gospodărie.
De asemenea, s-a stabilit că ÅŸi funcÅ£ionarii publici pot lucra în regim de telemuncă.
S-au înregistrat voturi 253 voturi „pentru”, unul „împotrivă” ÅŸi 23 de abÅ£ineri, potrivit Agerpres.
Propunerea legislativă modifică ÅŸi completează Legea nr. 53/2003 ÅŸi OrdonanÅ£a de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 în scopul transpunerii în legislaÅ£ia naÅ£ională a mai multor directive europene.
Conform noilor prevederi, salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiÅ£ii de muncă mai favorabile dacă ÅŸi-a încheiat perioada de probă ÅŸi are o vechime de cel puÅ£in ÅŸase luni la acelaÅŸi angajator. Angajatorul are obligaÅ£ia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.
DeputaÅ£ii au introdus mai multe articole noi care prevăd că angajatorul are obligaÅ£ia acordării pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, a concediului de îngrijitor în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieÅŸte în aceeaÅŸi gospodărie ÅŸi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave.
Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual ÅŸi constituie vechime în muncă ÅŸi în specialitate. Prin derogare de la lege, salariaÅ£ii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuÅ£iei, au mai stabilit deputaÅ£ii.
Totodată, perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaÅ£ie de ÅŸomaj ÅŸi indemnizaÅ£ie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaÅ£ia în vigoare. Problemele medicale grave, precum ÅŸi condiÅ£iile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii ÅŸi Solidarităţii Sociale ÅŸi al ministrului Sănătăţii.
Neacordarea concediului de îngrijitor salariaÅ£ilor care îndeplinesc condiÅ£iile va fi sancÅ£ionată cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.
De asemenea, salariatul are dreptul de a absenta cel mult 10 zile lucrătoare de la locul de muncă în situaÅ£ii neprevăzute, determinate de o situaÅ£ie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenÅ£a imediată a salariatului, în condiÅ£iile informării prealabile a angajatorului ÅŸi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, mai prevede proiectul adoptat.
Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.
O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaÅ£ia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea dispoziÅ£iilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiÅ£ionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. Încălcarea acestei obligaÅ£ii se va sancÅ£iona cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei, arată Agerpres.
DeputaÅ£ii au mai stabilit că este interzisă concedierea salariaÅ£ilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaÅ£i în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcÅ£ia, fiÅŸa postului, atribuÅ£iile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiÅ£iile de muncă, durata de probă, precum ÅŸi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de ÅŸanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecÅ£ie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.
De asemenea, concedierea salariaÅ£ilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal ÅŸi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaÅ£ii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenÅ£a lor imediată.
DeputaÅ£ii au mai decis că angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toÅ£i salariaÅ£ii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.
Potrivit unui alt articol nou, contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
Angajatorul are obligaÅ£ia de a aduce la cunoÅŸtinÅ£a fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, ÅŸi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaÅ£ii.
Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaÅ£iile suplimentare privind condiÅ£iile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.
DeputaÅ£ii au introdus mai multe articole noi la Codul Administrativ, iar unul dintre acesta prevede că raporturile de serviciu ale funcÅ£ionarilor publici se pot exercita ÅŸi în regim de telemuncă, precum ÅŸi în regim de muncă la domiciliu. Conducătorii autorităţilor ÅŸi instituÅ£iilor publice pot stabili prin act administrativ ÅŸi alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru.
Durata activităţii desfăşurate regim de telemuncă nu poate depăşi cinci zile pe lună ÅŸi se poate aproba pentru funcÅ£ionarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani, care acordă îngrijire unei rude, au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea sau desfăşoară activităţi dintre cele stabilite de conducătorul autorităţii sau instituÅ£iei publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
Pe durata exercitării activităţii în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcÅ£ionarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepÅ£ia sporului pentru condiÅ£ii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.
De asemenea, conducătorul autorităţii sau instituÅ£iei publice, persoana cu competenÅ£e legale, trebuie să informeze funcÅ£ionarul public cu privire la dreptul la formare ÅŸi perfecÅ£ionare profesională, durata concediului de odihnă, condiÅ£iile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraÅ£ia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuÅ£ii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaÅ£ională suportate de autoritatea sau instituÅ£ia publică. InformaÅ£iile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcÅ£ia publică.
Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ.