Av. Dinu Buceceanu: Procedura de recuperare a amenzilor incasate de firma Codec, greoaie si indelungata!

Av. Dinu Buceceanu: Procedura de recuperare a amenzilor incasate de firma Codec, greoaie si indelungata!

Av. DINU BUCECEANU

Ce sanse are un sofer sa isi recupereze sumele incasate de firma Codec, impreuna cu primariile care au postat pe raza localitatilor radare fixe?

Daca efortul pentru a recupera banii pe care un sofer i-a depus in contul firmei drept amenda pentru ca a depasit viteza poate fi epuizant tocmai din cauza hatisului legislativ, mai dificila pare recuperarea permisului auto, chiar daca functionarea radarelor fixe montate de firma clujeana a fost suspendata.

Am adresat cateva intrebari avocatului Dinu Buceceanu, sperand ca cele mentionate vor veni in sprijinul botosanenilor.

Cert este ca, din cele mentionate de avocatul Dinu Buceceanu, procedura se anunta a fi dificila, in conditiile in care, de la inceput, baza legala de functionare a acestor radare a prezentat numeroase deficiente.

 

Care este baza (i)legala care a permis functionarea acestor radare fixe? Intre un agent economic - firma Codec, din Cluj, o entitate administrativa - in speta primaria, si Politia Rutiera, cine avea datoria morala, legala si, de ce nu, de principiu, sa sesizeze neregulile afacerii radarelor fixe?

Av. Dinu Buceceanu: Din punctul meu de vedere, firma din Cluj - SC CODEC SRL, specializata in retelistica si transmisie date, a avut un sprijin puternic la nivelul Inspectoratului General al Politie Romane, institutie care a "recomandat" inspectoratelor judetene colaborarea cu firma CODEC pentru implementarea sistemului SPAT - Sistem de Prevenire a Accidentelor Rutiere. Acest sistem, realizat tot de CODEC, ar fi trebuit sa fie achizitionat de politie cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile publice.

Din varii motive - lipsa banilor ori preponderenta intereselor personale, a facut ca intre o institutie a statului - Politia Romana si o firma privata sa se incheie un troc simplu - noi instalam sistemul si "ii param" pe cei care depasesc viteza, iar politia ii identifica si ii sanctioneaza. Daca permisele sunt ridicate de politie pe baza "parei" (pentru ca nu poate fi vorba de proba, in sensul legii), de recuperarea amenzilor ne ocupam noi - S.C. CODEC SRL.

Daca pana aici totul este aparent legal, cind vine vorba de bani, chestiunea se complica, deoarece amenzile fiind venit la bugetul local, era nevoie de o colaborare si cu primariile unde se instalau radarele fixe, iar schema era simpla - politia nu intocmea procesul-verbal de contraventie si trimitea o notificare contravenientului prin care i se punea in vedere sa achite o anumita suma de bani intr-un cont de trezorerie - contul primariei unde era instalat radarul, insa un cont special, nu cel in care se plateau de obicei amenzile, iar primaria, pe baza contractului incheiat cu firma din Cluj, retine 35-40% din valoarea amenzii, restul intrand in buzunarele clujenilor.

Aceasta ar fi explicatia pentru care, cel putin dupa cunostintele mele, nu a fost trimis nici un proces-verbal de contraventie - act administrativ care putea fi atacat in instanta, ci numai acea notificare, cu semnatura indescifrabila si o stampila in copie, fiind mai importanta amenda decat actul in baza caruia se aplica aceasta.

In completare, dupa ce vedea fotografia radar, politia judetului unde era instalat dispozitivul comunica politiei judetene unde domicilia contravenientul ca acesta din urma a fost sanctionat si i s-au aplicat "x" puncte amenda, nefiind obligatorie comunicarea procesului-verbal in baza caruia s-a dispus suspendarea dreptului de a conduce.

Cu alte cuvinte, conducatorul auto "contravenient" avea dreptul sa plateasca amenda, dar nu putea sa se adreseze instantei pentru a o contesta, deoarece lipsea actul administrativ, respectiv procesul-verbal de contraventie. Pe baza datelor de care dispun, cred ca acesta este sistemul in baza caruia functiona afacerea radarelor fixe dar, desigur, adevarul poate fi altul.

Sa lamurim, deci, problema proceselor-verbale, despre care se spune ca soferii le-au primit acasa si in baza carora urma sa se faca plata amenzii. Ce au primit, de fapt, botosanenii in cutia postala?

D.B.: Asa cum am aratat mai sus, nu am stiinta sa se fi comunicat vreun proces-verbal de contraventie, respectiv un formular cu regim special, aprobat prin hotarare de guvern.

Faptul ca aceste amenzi s-au platit in baza unei notificari ar putea conduce la anularea sanctiunilor?

D.B.: Termenul "sanctiune" implica de fapt doua notiuni - plata unei amenzi precum si, respectiv, masura administrativa a suspendarii dreptului de a conduce autovehiculul o perioada determinata de timp.

Ori, daca plata a fost facuta "benevol" si nu prin executare silita, este greu sau, mai bine spus, neeconomicoasa recuperarea acesteia pe cale judecatoreasca, sumele fiind relativ mici, pina in 100 lei.

In ceea ce priveste masura suspendarii dreptului de a conduce, chestiunea se complica deoarece, in lipsa unui proces-verbal care sa poata fi contestat, singura posibilitate pe care o are la indemana o persoana aflata in asemenea situatie este sa conteste comunicarea pe care o primea acasa de la Politie Rutiera a judetului in care isi avea domiciliul, comunicare prin care acesta era somat ca in termen de 24 de ore sa predea permisul.

Fiind vorba despre un act contestabil in conditiile Legii privind contenciosul administrativ (Legea nr. 554/2004), procedura este destul de greoaie si indelungata, cu putine sanse de izbanda.

Care a fost procedura dupa care au fost suspendate permisele auto?

D.B.: Pe scurt, Politia Rutiera a judetului in care isi avea domiciliul "contravenientul" (termen impropriu in lipsa unui proces verbal de contraventie, dar nu gasesc altul), primea o notificare din partea Politiei Rutiere a judetului unde era instalat radarul, prin care se comunica faptul ca "la data de…, ora de…, autoturismul condus de…, a fost inregistrat circuland cu viteza de… km/h, conducatorului auto aplicandu-i-se sanctiunea amenzii si “x puncte penalizare ori suspendarea dreptului de a mai conduce autovehicule pentru unu-trei luni".

Nu se comunica si nici nu se facea vorbire de existenta vreunui proces-verbal de contraventie. Pe baza aceste notificari, politia rutiera de la domiciliul contravenientului avea obligatia legala de a-i ridica acestuia permisul de conducere.

Cat de grava este actiunea Politiei Rutiere de a suspenda permisele auto doar in baza unei notificari care nu vine din partea Politiei, ci in urma unei intelegeri dintre o firma privata si o administratie locala, in lipsa unui proves-verbal de contraventie?

D.B.: Nefiind obligatorie comunicarea ori mentionarea procesului-verbal de contraventie, nu putem vorbi de o ilegalitate.

 

 

 

 

 
 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Profesorii vor fi plătiți mai mult pentru participarea la examenele naționale din această vară, anunță Ligia Deca!

astăzi, 07:30
12

“Ceea ce pot spune cu siguranță este că va fi o creștere față de anul trecut și o vom anunța în scurt timp”, a spus Deca la TVR Info, în emisiunea Info Edu, miercuri, 1...

Bunica Viorica a dispărut de acasă, sunați la 112 dacă o vedeți!

astăzi, 07:07
100

Taraș Viorica este din localitatea Pădureni, comuna Coșula. Miercuri seara, la ora 19:00, a plecat de la locuința unei cunoștințe înspre domiciliul său, însă până în p...

Calendar ortodox: Îl cinstim astăzi pe Sf. Cuv. Ioan, ucenicul Sf. Grigorie Decapolitul

astăzi, 07:00
46

Sfântul Ioan (†820) a ieșit de tânăr din lume şi iubind pe Hristos s-a dus la Sfântul Grigorie Decapolitul, care l-a făcut monah și împreună se nevoiau, plăc&acir...