ANUL Z în care sistemul de pensii din România va intra în COLAPS

Perspectiva demografică a României este proastă, fiind agravată şi de pierderea masivă a populaţiei active prin migraţie, astfel încât sistemul de pensii se prefigurează sustenabil până la nivelul anului 2030, rezultă dintr-un studiu realizat de CeRe şi CRPE, prezentat joi la Bucureşti.

"Perspectiva demografică a României este proastă. Pierdem masiv populaţie activă prin migraţie. Din anul 1990, am pierdut aproximativ 2 milioane de oameni activi. Dacă acest ritm se va menţine, contributorii se vor reduce disproporţionat cu beneficiarii, iar sustenabilitatea va fi afectată. Mecanic (excluzând migraţia), sistemul de pensii se prefigurează sustenabil până la nivelul anului 2030. Una dintre cauze este că speranţa de viaţă în România este încă mică - numărul de ieşiri (decese) este mare. Efectul migrator este greu de estimat pe termen lung/mediu, fiind foarte dependent de factori exogeni: conflicte, calamităţi, tendinţe globale. În orice caz, dacă România se va transforma din ţară de tranzit în ţară de destinaţie, forţa de muncă va veni, cel mai probabil, din Asia sau Africa", se mai arată în studiul citat.

Iniţiatorii cercetării subliniază că piaţa muncii situaţia este staţionară, de ani de zile rata de ocupare fiind în aceiaşi parametri, fără a fi generate locuri de muncă.

Măsurile cu potenţial de a influenţa în bine sustenabilitatea sistemului de pensii, identificate de specialişti, ar fi: stimularea creşterii gradului de ocupare, reducerea contribuţiei la asigurările sociale (CAS) angajat/angajator, creşterea salariului minim pe economie şi măsuri de îmbunătăţire a colectării CAS.

"Nu ne mai putem baza pe măsuri precum: stimularea creşterii demografice, măsuri administrative de reducere a economiei gri/negre, creşterea vârstei de pensionare (deja e ridicată), creşterea vechimii obligatorie pentru pensie integrală (deja e ridicată)", se mai arată în studiu.

Concluzia studiului este că, în funcţie de orientarea politică/ideologică, se va pune accentul fie pe componenta socială (o valoare cât mai mare pentru pensia medie), fie pe componenta de reducere a deficitului prin creşterea vârstei de pensionare, în funcţie de speranţa de viaţă la 65 de ani.

Cele mai proaste scenarii ar fi, în acest context, cel care face referire la legarea pensiei medii de creşterea salariilor, care ar produce deficite uriaşe, şi cel care vizează eliminarea parţială sau totală a pilonului II, care ar conduce la reducerea pensiei cu o treime şi pierderea încrederii publicului şi investitorilor în credibilitatea politicilor publice româneşti.

Studiul prezentat joi propune patru soluţii generice, din care, prin combinare, se pot construi mult mai multe variante, al căror impact trebuie măsurat în funcţie de conţinutul lor, dar care poate fi intuit din analiza impactului acestor alternative tip.

Prima soluţie se referă la actualul model şi se caracterizează prin: indexarea pensiilor cu un indice maimic decât creşterea salariului mediu, dar mai mare de rata inflaţiei. Aceasta ar conduce la reducerea lentă, dar constantă a ratei nete de înlocuire, păstrarea actualului număr de sisteme speciale de pensionare, dar fără să mai apară altele noi, actualele breşe din sistemul de impozitare al CAS rămân neschimbate – baza fiscală rămâne nemodificată, menţinerea actualei rate a CAS, păstrarea actualei scheme de finanţare a pilonului 2, actualele restricţii la pensionarea anticipată se păstrează, iar vârsta de pensionare şi durata de cotizare rămân neschimbate.

Cea de-a doua soluţie s-ar caracteriza prin: indexarea pensiilor cu un indice egal cu creşterea salariului mediu, sau legarea pensiei medii prin alt sistem de salariul mediu, cum ar fi stabilirea valorii punctului de pensie ca un procent fix din salariu mediu, creşterea numărului de sisteme speciale de pensionare, creşterea numărului de scheme specifice de impozitare în cazul CAS sub pretextul oferirii de facilităţi fiscale - reducere a bazei fiscale, presiuni pentru unificarea impozitului pe venit cu CAS şi proiectarea unei scheme de impozitare progresiv, îngheţarea sau chiar naţionalizarea pilonului 2, relaxarea actualelor restricţii referitoare la pensionarea anticipată, vârsta de pensionare revine la situaţia de dinainte de 2001 (57 de ani femeile şi 62 bărbaţii) şi durata de cotizare rămân neschimbate (30/35 de ani).

A treia soluţie identificată în studiu se caracterizează prin indexarea pensiilor cu un indice egal cu rata inflaţiei, Păstrarea numărului actual de sisteme speciale de pensionare, scăderea numărului de scheme specifice de impozitare în cazul CAS, dar fără să se reuşească eliminarea lor completă - creştere moderată a bazei fiscale, scădere uşoară cu doi-trei la sută a actualei rate a CAS la angajator, creşterea contribuţiei la pilonul II la opt la sută - gradual până în 2021, actualele restricţii la pensionarea anticipată se păstrează, se înăspreşte sistemul de pensionare pentru invaliditate, vârsta de pensionare rămâne neschimbată şi durata de cotizare creşte şi se unifică (40 de ani) - gradual.

Ultima soluţie propusă se caracterizează prin: indexarea pensiilor cu un indice egal cu rata inflaţiei, eliminarea sistemelor speciale de pensionare, eliminarea schemelor specifice de impozitare în cazul CAS şi aplicarea unitară şi coerentă a impozitului - creştere semnificativă a bazei fiscale, scădere cu trei-cinci la sută a actualei rate a CAS la angajator şi stimularea fiscală semnificativă pentru economisire prin pilonul III de pensii, creşterea contribuţiei la pilonul II la 10 - 12 la sută - gradual până în 2025, actualele restricţii la pensionare se înăspresc şi mai mult, se înăspreşte sistemul de pensionare pentru invaliditate, vârsta de pensionare se corelează cu speranţa medie de viaţă la 65 de ani şi durata de cotizare creşte şi se unifică (43 de ani) - gradual.

Ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, a apreciat că studiul este echilibrat şi scoate în evidenţă problemele esenţiale ale sistemului de pensii, scrie realitatea.net.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Postul Părintelui Ionică, scos la concurs. Cine se poate înscrie și care sunt condițiile!

astăzi, 11:23

Dintre cele trei posturi clericale anunțate de Mitropolia Moldovei, două sunt din județul Botoșani. Este vorba despre postul de preot paroh la Parohia ”Izvorul Tămăduirii” din mun...

Razie de amploare în zonele ”fierbinți” din Botoșani! Două persoane băgate după gratii, amenzi de peste 20.000 de lei! (Foto)

astăzi, 10:57

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani, cu sprijinul Serviciului pentru Acțiuni Speciale, a Inspectoratului General pentru Imigrări, a Inspectoratului Județean de Jandarmi  ...

Procesiune și recital de pricense la una dintre cele mai căutate mănăstiri din Botoșani!

astăzi, 10:44

Luni, 23 septembrie, Mănăstirea Gorovei își serbează hramul Icoanei Făcătoare de Minuni a Sfântului Ioan Botezătorul. Sărbătoarea începe de duminică, 22 septembrie, la o...