Magazinul de obiecte casnice din colț? E al chinezului. Magazinul de fructe și legume? Deținut de băieți de origine marocană. Magazinul de haine? Fără îndoială chinezesc. Ai nevoie de un zidar? Poți apela la firma unui român. Aceasta este realitatea în Italia, în special în marile orașe.
În general antreprenorii străini din Italia cresc vertiginos.
Potrivit Oficiului de studii al CGIA Mestre, organizație care reprezintă IMM-urile și întreprinderile meșteșugărești, antreprenorii străini care operează în Italia au ajuns la un număr de 805.477 la sfârșitul anului 2017, o creștere de 2,5% față de 2016.
În ansamblu, antreprenoriatul străin crește mai mult decât cel italian, iar în 2017 a reprezentat 8,8% din totalul firmelor Italiei (în 2009 cota a fost de 6,2%). În același timp, însă, antreprenorii italieni au scăzut de la 8,9 milioane la mai puțin de 8,3 milioane (-7,5%).
La sfarsitul anului trecut antreprenorii chinezi care conduceau o afacere în Italia erau 80.514, urmați de marocani 79.391, și pe locul trei, la mică distanță de locurile 1 și 2, românii, cu 77.082 firme.
Totuși, locul 1 va fi greu de ocupat. Chinezii sunt grupul etnic care a înregistrat cea mai puternică creștere din 2009 (+ 61,5%), față de o medie de creștere antreprenorii străini care operează în Italia, care a fost de 34,5 %. Spiritul antreprenorial al migranților chinezi este foarte puternic: dacă impactul antreprenorilor străini în numărul total de rezidenți străini în Italia este egal cu 15,7%, la cei din China procentul este de 27,7% (din cei peste 290.600 de locuitori chinezi în Italia, 80.500 conduc o activitate economică).
Sectoarele în care acționează cei mai mulți străini sunt comerțul / vânzarea ambulantă, cu 26.200 titulari, urmat de manufactură, puțin peste 20.000 de persoane (aproape toate angajate în industria textilă și de încălțăminte, îmbrăcăminte) și catering-hoteluri și baruri, cu peste 18.000 de întreprinzători. Cu o tendință de creștere foarte importantă este prezența de antreprenori chinezi în sectorul serviciilor personale, și anume printre coafură, cosmetică și centre de masaj: numărul total a ajuns la aproximativ 6.000, dar între 2016 și 2017 creșterea a fost de aproape 10%.
Creșterea firmelor românești în Italia este oricum impresionantă. Arată un salt calitativ al comunității, o creștere rapidă a implicării românilor în afaceri.
sursa: gazetaromaneasca.com