Al.I.CuzaIaşi , 6 experţi ai Universităţii
Al.I.CuzaIaşi şi câte un reprezentant de la cele 6 inspectorate şcolare judeţene (expert în proiect).
INFORMAŢII GENERALE DESPRE PROIECTUL
Salvaţi Copiii de Abandon si Neintegrare, proiect POSDRU/91/2.2/S/61264
Beneficiar: Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Partener transnaţional: VIA University College Danemarca, Parteneri naţionali: Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani, Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui, Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila
Obiectivele proiectului SCAN constau în:
•Prevenirea şi diminuarea abandonului şcolar în rândul elevilor din secundar superior;
•Diminuarea riscului de apariţie a fenomenului de abandon şcolar;
•Realizarea strategiilor educaţionale destinate tuturor elevilor în situaţie de risc/abandon şcolar;
•Dezvoltarea resurselor umane implicate în educaţia elevilor în situaţie de risc/abandon şcolar;
•Inovarea serviciilor educaţionale destinate tuturor categoriilor de persoane implicate în educaţia elevilor în situaţie de risc/abandon şcolar;
•Dezvoltarea parteneriatelor şcoală - comunitate - părinţi, care vor contribui la diminuarea riscului de abandon şcolar.
Tipurile de activităţi derulate/ce urmează a fi derulate:
Acordarea subventiilor pentru elevii aflati in situatie de risc sau abandon
Transfer de know-how (a şti cum să faci / schimb de experienţă) inter si intra regional
Cercetarea cauzelor abandonului scolar, nevoilor de reintegrare
Dezvoltarea cadrului metodologic privind combaterea abandonului şcolar Monitorizarea pastrarii elevilor in sistemul de educatie continua
Selectia subiectilor cu abandon scolar beneficiari ai strategiilor de interventie
Realizarea de instrumente inovatoare pentru diminuarea abandonului scolar (ghidul de consiliere, teste, mediatori sociali, parteneriate etc.) Identificarea exemplelor nationale de bune practici in prevenirea si diminuarea abandonului scolar
Realizare activitati educationale integrate, in parteneriat, pentru cresterea sanselor de succes scolar si/sau prevenirea abandonului scolar
Realizare activitati de tip -scoala dupa scoala- (after school),-a doua sansa-, educatie non-formala (cercuri, ateliere de educatie, echipe sportive, cluburi, tabere specializate etc.)
Furnizarea serviciilor de consiliere a elevilor in vederea cresterii stimei de sine (activitati de gestionare a resurselor, verificarea disponibilitatilor si a potentialului creativ) Realizare activitati de educatie sociala cu stimularea initiativelor grupurilor si comunitatiilor Identificarea exemplelor nationale de bune practici in prevenirea si diminuarea abandonului scolar
La nivelul judeţului Botoşani: 150 de elevi sunt sprijiniţi cu o bursă lunară în cuantum lunar de 400 lei, constând în servicii educaţionale, cum ar fi:
-Servicii de cazare în internat şi masă la cantină
; -Program after-school după amiaza (program de recuperare a golurilor şi de sprijin în pregătirea temelor);
-Alte servicii educaţionale/proiecte: spectacole, excursii tematice, proiecte educaţionale etc. Elevii au primit rechizite (rucsacuri, caiete, ecusone etc) Bursa se acordă 10 luni/an şcolar în perioada 1 sept.2011-30 iunie 2013
Cei 150 elevi au fost şcolarizaţi în 6 clase din 5 licee ale judeţului Botoşani, astfel:
2 clase - filieră tehnologică, 2 clase - filieră teoretică şi 2 clase - filieră vocaţională.
•Grupul Scolar
Alexandru cel Bun–o clasa a IX a si una a XI a
•Grupul Scolar
Elie RaduBotosani- o clasa a IX a
•Colegiul
Tehnic Gh. AsachiBotosani- o clasa a XI a
•Liceul Teoretic
Nicolae IorgaBotosani – o clasa a IX a •Seminarul Teologic Liceal Dorohoi- o clasa a IX a Identificarea elevilor aflaţi în risc de abandon a fost realizată în anul şcolar 2011-2012 în toate unităţile de învăţământ din judeţ.
Au fost vizaţi elevi din clasele a VIII-a şi a X-a aflaţi în risc de abandon, precum şi elevi care au abandonat clasa a IX-a şi a XI-a. La identificarea acestor elevi s-au utilizat mijloace specifice şi au participat specialişti – psihologi ai Universităţii
Al.I.CuzaIaşi şi din unităţile de învăţământ din judeţ. Selecţia elevilor s-a realizat după regulile proiectului, de către comisii mixte constituite în acest scop.
Un număr de 26 elevi participă gratuit (subvenţionaţi din fondurile proiectului) in Tabară specializată
ArtEdDurau.
13 elevi au participat în 2011 şi 13 participă în august 2012. Obiectivele principale ale taberei se refera la descoperirea si dezvoltarea unor abilitati care sa-i ajute pe copii sa aiba o viata sociala armonioasa: •
Dezvoltarea capacitatii de interrelationare si comunicare
•Dezvoltarea capacitatii de lucru in echipa
•Dezvoltarea si stimularea abilitatilor practice
•Nuantarea exprimarii verbale si scrise • Un număr de 96 profesori, care predau la elevii claselor SCAN, au participat la cursuri de formare, cursuri la care au fost formatori profesori ai Universităţii
Al.I.CuzaIaşi şi ai partenerului european Formarea s-a făcut de către profesori universitari ai UAIC Iaşi. Fiecare a urmat unul din cele 4 module de curs acreditat (25 credite): Strategii motivationale si managementul stresului, Strategii de educatie nonformala, Educatie dincolo de şcoală/Outdoor, TIC