Anul şcolar începe fără manuale la clasele mici, dar cu obligaţii pentru profesori şi elevi

Anul ÅŸcolar 2014-2015 începe luni fără manuale noi pentru clasele I ÅŸi a II-a ÅŸi fără schimbări la examenele naÅ£ionale ÅŸi admiterea în liceu, dar cu un regulament ce integrează reguli de conduită în unităţile de învăţământ, un contract educaÅ£ional cu părinÅ£ii ÅŸi obligaÅ£ii pentru profesori ÅŸi elevi.

Regulamentul de organizare ÅŸi funcÅ£ionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar este o premieră a ultimilor zece ani pentru ÅŸcolile din România.

Proiectul acestui regulament, făcut public de Ministerul EducaÅ£iei, include atât prevederi privind conduita cadrelor didactice ÅŸi a elevilor, cât ÅŸi obligaÅ£ii ale părinÅ£ilor, una dintre acestea fiind aceea de de a asigura, conform prevederilor legale, frecvenÅ£a ÅŸcolară a copilului în învăţământul obligatoriu ÅŸi de a lua măsuri pentru ÅŸcolarizarea acestuia, până la finalizarea studiilor.

În privinÅ£a profesorilor, aceÅŸtia trebuie să aibă o Å£inută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentaÅ£ie decentă ÅŸi un comportament responsabil, fiindu-le interzis să desfăşoare acÅ£iuni care pot afecta viaÅ£a intimă, privată ÅŸi familială a elevilor.

Conform aceluiaÅŸi regulament, elevii nu vor mai putea folosi telefonul mobil în timpul orelor ÅŸi, totodată, le va fi interzis să deÅ£ină, să consume sau să comercializeze, în ÅŸcoli ÅŸi în afara acestora, droguri, substanÅ£e etnobotanice, băuturi alcoolice, Å£igări ÅŸi să participe la jocuri de noroc.

Regulamentul prevede ÅŸi că unităţile de învăţământ preuniversitar vor încheia un contract educaÅ£ional cu părinÅ£ii sau tutorii copiilor, în care vor fi stabilite drepturile ÅŸi obligaÅ£iile reciproce ale părÅ£ilor, iar neîndeplinirea obligaÅ£iilor asumate de ÅŸcoală va constitui abatere disciplinară.

Manuale noi la clasele I ÅŸi a II-a, în aÅŸteptare

Tot din anul ÅŸcolar 2014-2015, elevii claselor I ÅŸi a II-a ar urma să înveÅ£e după manuale noi, inclusiv în variantă digitală.

Pentru realizarea acestora, Ministerul EducaÅ£iei a organizat o licitaÅ£ie, care a fost însă contestată de unele edituri.

Consiliul NaÅ£ional de SoluÅ£ionare a ContestaÅ£iilor a decis, la 10 septembrie, continuarea procedurii pentru reevaluarea ofertelor depuse în cadrul licitaÅ£iei pentru realizarea manualelor ÅŸcolare, după ce trei contestaÅ£ii au fost admise, ÅŸase admise în parte ÅŸi două respinse.

O zi mai târziu, Ministerul EducaÅ£iei NaÅ£ionale (MEN) a susÅ£inut că întârzierea noilor manuale pentru clasele I ÅŸi a II-a este din vina "celor care au blocat procedura" ÅŸi a asigurat elevii, cadrele didactice ÅŸi părinÅ£ii că acestea acestea vor ajunge în ÅŸcoli imediat ce licitaÅ£ia se va finaliza.

"Ministerul EducaÅ£iei NaÅ£ionale anunţă că procedurile de licitaÅ£ie pentru achiziÅ£ionarea de manuale noi - pe hârtie ÅŸi digitale -, destinate claselor I ÅŸi a II-a, continuă. MEN a luat act de Decizia Consiliului NaÅ£ional de SoluÅ£ionare a ContestaÅ£iilor (CNSC) ÅŸi va face ajustările necesare, acolo unde acest lucru s-a dispus. MEN asigură elevii, părinÅ£ii ÅŸi dascălii că manualele vor ajunge în ÅŸcoli imediat ce procedura de licitaÅ£ie se va finaliza ÅŸi că instituÅ£ia face toate demersurile pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai repede, respectând, însă, termenele legale", s-a arătat într-un comunicat remis de MEN.

În aceste condiÅ£ii, prima zi de ÅŸcoală va fi fără manuale noi. Inspectorul general ÅŸcolar al Capitalei, Constantin Trăistaru, a declarat, pentru MEDIAFAX, că lipsa noilor manuale pentru clasele I ÅŸi a II-a nu este o situaÅ£ie plăcută, iar elevii nu pot învăţa după manuale vechi, dar programa nouă va fi respectată ÅŸi în primele zile se va face recapitulare.

177 de zile de cursuri şi 34 de vacanţă

Anul ÅŸcolar 2014-2015 va avea 177 de zile de cursuri ÅŸi 34 de zile de vacanţă, fără cele din vacanÅ£a de vară, potrivit structurii aprobate printr-un ordin al ministrului EducaÅ£iei care a fost publicat în Monitorul Oficial.

Calendarul anului şcolar următor este alcătuit similar celui din 2013-2014.

Conform calendarului, anul ÅŸcolar 2014-2015 va avea 36 de săptămâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrătoare. ExcepÅ£ie fac clasele terminale din învăţământul liceal, pentru care anul ÅŸcolar are 37 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfăşurării examenului naÅ£ional de bacalaureat. De asemenea, cursurile claselor terminale se încheie în 29 mai 2015, iar pentru clasa a VIII-a, anul ÅŸcolar are 36 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfăşurării evaluării naÅ£ionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie la 12 iunie 2015.

"Pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică, cu excepÅ£ia claselor terminale, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ, în vigoare. Pentru clasele din învăţământul profesional, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare. Pentru învăţământul special - clasele a IX-a - a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, durata cursurilor este de 37 de săptămâni, însumând 181 de zile. Stagiile de pregătire practică pentru care au optat absolvenÅ£ii ciclului inferior al liceului, filiera tehnologică, cuprind 720 de ore care se desfăşoară în perioada propusă de unitatea de învăţământ organizatoare ÅŸi aprobată de inspectoratul ÅŸcolar, conform structurii anului ÅŸcolar, cu respectarea vacanÅ£elor. Pentru învăţământul postliceal (ÅŸcoală postliceală ÅŸi ÅŸcoală de maiÅŸtri), durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ, în vigoare", mai prevede ordinul, ca excepÅ£ii de la durata de 36 de săptămâni.

Anul şcolar 2014-2015 este structurat, ca şi cel anterior, pe două semestre.

Semestrul I va avea cursuri în perioadele luni, 15 septembrie - vineri, 19 decembrie ÅŸi luni, 5 ianuarie - vineri, 30 ianuarie. În perioada 1 - 9 noiembrie, clasele din învăţământul primar ÅŸi grupele din învăţământul preÅŸcolar vor fi în vacanţă. VacanÅ£a de iarnă va începe sâmbătă, 20 decembrie ÅŸi se va încheia duminică, 4 ianuarie, iar cea intersemestrială va fi între 31 ianuarie ÅŸi 8 februarie.

Semestrul al II-lea va începe luni, 9 februarie, ÅŸi va fi întrerupt de vacanÅ£a de primăvară, programată între 11 aprilie ÅŸi 19 aprilie. Cursurile se vor relua în 20 aprilie, anul ÅŸcolar urmând să se încheie la 19 iunie. VacanÅ£a de vară de dinaintea anului ÅŸcolar 2015-2016 va fi între 20 iunie ÅŸi 13 septembrie.

Conform aceluiaÅŸi proiect de calendar, săptămâna 6 - 10 aprilie din semestrul al doilea va fi dedicată activităţilor extracurriculare ÅŸi extraÅŸcolare, în cadrul programului "Åžcoala altfel: Să ÅŸtii mai multe, să fii mai bun!".

Tezele din semestrul I al anului ÅŸcolar 2014-2015 se susÅ£in, de regulă, până la 19 decembrie 2014, iar cele din semestrul al II-lea, până la 22 mai 2015.

"În situaÅ£ii deosebite, bine fundamentate, în funcÅ£ie de condiÅ£iile climaterice locale speciale ÅŸi de specificul ÅŸcolii, inspectoratele ÅŸcolare pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului ÅŸcolar stabilite prin prezentul ordin", mai prevede actul normativ.
MEDIAFAX

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Ministerul Sănătății a început distribuirea iodurii de potasiu în farmacii!

astăzi, 17:54

Sâmbătă, 11.09.2024, „în stocul DirecÅ£iilor de sănătate publică ÅŸi a farmaciilor comunitare înscrise în program se mai aflau 27.936.239 comprimate iodură de potas...

CFR Călători suplimentează trenurile cu ocazia sărbătorii Sfintei Parascheva: Cât costă o călătorie de la Botoșani!

astăzi, 15:35

Au fost adăugate vagoane suplimentare încă de joi, iar pentru vârful de trafic estimat între 11 È™i 16 octombrie compania pune la dispoziÈ›ia călătorilor întreaga capacitat...

Activități de informare preventivă desfășurate de ISU Botoșani în mai multe localități din județ! (foto)

astăzi, 14:19

Vizate au fost locurile aglomerate din municipiile Botoșani și Dorohoi, unde reprezentanții ISU au discutat cu cetățenii despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgenț...